Тази първа в музикалната история комедийна опера (буфа) е дело на 23-годишния композитор Джовани Батиста Перголези, създадена през 1733 г. Нов жанр в оперното изкуство от един съвсем млад човек, който само след три години ще напусне този свят, оставил след себе си богато музикално наследство. Достатъчно е да отбележим дори само „Stabat Mater“, аранжиран от Бах, популярен до ден-днешен
„Слугинята господарка“ шества повече от 280 години по оперните сцени на света. Кое я прави толкова впечатляваща? Преди всичко музикалният стил – приятен, мелодичен и пластичен.
На 4 и на 5 юни постановката на Старозагорската опера бе показана на сцената на Държавния куклен театър, като действието е прехвърлено в 20-и век и се разиграва в един съвременен офис в големия град с небостъргачи през 60-те години. Режисьорът Славчо Николов търси 60-те години на миналия век, когато времето се е променило, прескочило е Втората световна война и животът продължава с нов ритъм в офисната култура или по-скоро културата на кантората. Сценографията е на Иван Токаджиев, костюмите са на Ана-Мария Токаджиева, хореографията – на Ромина Славова.
Малката сцена на Кукления театър е достатъчна за кабинета на директора и прилежащата му стая за неофициални дейности. И не само архитектурата на сцената, но и костюмите са в унисон с модата от 60-те години на миналия век. Всичко се върти в новите времена, прескочили близо 280 години от създаването на тази комедийна опера. Играта с времето е на постановчиците. Съвсем друг е социалният състав на първообраза на операта; тогава има господар – тук Уберто е адвокат. В двата последователни спектакли видяхме в тази роля Евгений Арабаджиев и Пламен Асенов. Тук е службата на секретарката на адвоката, а не на слугинята в оригинала. Но и в двата случая е женското умение в сбъдването на мечтата: от слугиня – в господарка.
Особен интерес представляваха за публиката участието на две интересни оперни актриси – гостуващата Антоанета Добрева-Нети и Нели Нечева от Старозагорската опера. И двете актриси бяха посрещнати от публиката в двете вечери с подчертан интерес. И двете – всяка за себе си, изградиха комплексен образ в ролята на Серпина, като се има предвид ярката артистичност и приятните гласове и на двете.
По отношение на ролите на младшите юристи в играта влизат балерините Анелия Димитрова и Ивелина Димитрова – един приятен пластичен етюд, който внася финес в гротеската на общия план
В ролята на Веспоне, старши юрист в кантората, макар и без реплики се включва в спектакъла и Пламен Асенов, който, макар и безгласен персонаж, беше едно интересно присъствие в общата гротеска.
Един камерен привкус в обстановката и в близостта до публиката придаде формацията „Musika bellissima“ с участието на Паулина Захариева, Божидар Рахнев, Денислав Джелепов, Юлия Кирова, както и Светлана Денева – пиано.
Режисьорът Славчо Николов насища сценичната атмосфера с известна лека интимност с публиката, но в рамките на сюжета и по-скоро с доверието между двете страни, което е характерно за неговата режисура. Ще рече с един приятен отглас на доверието режисьор – публика без излишно разточителство в рисунъка на персонажите. Всичко в спектакъла режисьорски е отмерено с подчертана култура в отношението към публиката. С други думи трябва да се има предвид един деликатен, елегантен спектакъл, който се приема от публиката с всички страни на сценичната култура на създателите на тази интересна постановка, в която всичко е претеглено с мярка, с артистична, сценографска и музикална пластичност. Спектакъл, създаден и изигран от професионалисти.
NBP.bg, Донка ЙОТОВА