Презентация на ученици от СУ „Иван Вазов“ в Стара Загора се класира сред най-добрите в Европа, съобщи за НБП Динко Цвятков, преподавател по математика. Той е в това училище от 2002 г., а от 2013 г. работи по проекти съвместно с Института по математика и информатика към БАН в София, секция „Образование по математика и информатика“ с ръководител проф. Тони Чехларова.
„Часът на математиката“ се нарича представителната изява, която учениците трябвало да направят в рамките на проект „Твоят час“, финансиран от Министерството на образованието и науката и Европейската комисия, в който училището участва. Тя пък съвпаднала със седмицата на откритията в края на април, организирана от международната образователна платформа Scientix, предоставяща свободни образователни ресурси и линкове към международни проекти в рамките на Европейската училищна мрежа.
„С направената от наши ученици от профилираните паралелки по информационни технологии от XI и XII презентация в рамките на „Твоят час“ кандидатствахме в седмицата на откритията. Имаше три възможности за изява – с постер, представящ ресурси, които използваме от платформата Scientix; с организиране на събитие и с идеи от 10 книги, които са ни помогнали като учители. СУ „Иван Вазов“ участва с три събития – нашето „Часът на математиката“, и „Часът на земята“ и „Часът на кодирането“ с ръководител Жулиета Петрова, преподавател по информационни технологии. След приключване на събитието изпратихме снимков материал, презентации за участие в седмицата на откритията. Тя е ориентирана към новите тенденции в образованието в Европа, връзката между науката и образованието. Идеята е да се използват различни интерактивни методи за преподаване и образователни платформи като Виртуалния училищен кабинет по математика, разработен екипа на секция „Образование по математика и информатика“ на ИМИ на БАН , разказва Динко Цвятков.
Общо за участие в седмицата са представени 105 проекта от Европа, а от България – седем. След „пресяването“ от Европейската училищна мрежа остават 15 – по пет във всяка от трите дейности. Проектът на старозагорските ученици е един от петте при представителните изяви. Това осигурява участието на Динко Цвятков в уъркшоп в Брюксел в края на юни. Запознават ги с нови проекти по програми за образование на Европейската комисия, показват им „класната стая на бъдещето“, базирана основно на виртуални и реални модели и методи на преподаване, които да показват науката по интересен и атрактивен начин, да развиват мисленето и въображението на учениците.
Водеща е една модерна абревиатура STEM – наука, технологии, инженерство, математика, връзката между тях създава готови продукти, пояснява Динко Цвятков. Според него обаче, много ценни са били контактите с колеги от други страни, споделянето на опит за общуването с децата, за това как да се провокира и задържи вниманието им. И не на последно място – да се види къде сме ние по отношение на обучението по математика и да се направи изводът, че сме много добре.
Заслуга за това има екипът на Института по математика и информатика, който работи по европейските проекти – акад. Петър Кендеров, проф. Тони Чехларова и доц. Евгения Сендова, смята Динко Цвятков. Те непрекъснато търсят учители, на които да предават идеите, да популяризират новостите. Хубаво е, че Институтът е една от 11-те контактни точки на Scientix и Европейската училищна мрежа, което разширява възможностите за работа и контакти. Създаденият от екипа „Виртуален училищен кабинет по математика“ е своеобразна лаборатория, безплатна образователна платформа, където учители и ученици могат да намерят интересни и полезни в обучението по математика ресурси. С тази платформа се опитваме да визуализираме математиката и да научим децата да я търсят навсякъде около нас, да правят връзка между сухата математика и нещата от живота, казва запаленият преподавател. Стремежът е да се насочи вниманието на ученика не в хартиената книга, а в електронния ресурс – той онагледява, развива въображението и го кара да изказва хипотези, които може да докаже и да не му е скучно. С помощта на компютърна програма GeoGebra децата могат да направят собствен модел на снежинка, да създават лога, да виждат, че математиката не е просто учебник, а има приложение в реалния живот, да виждат динамиката, развитието.
Сега учениците са по-свободни, имат много информация. Учебният материал е същият, но изискванията са занижени, липсва желание за учене, прави сравнение със своето поколение Динко Цвятков. По думите му има и учители, които не желаят да поровят, да видят огромното предимство на виртуалните платформи, които при това са безплатни. А за своите ученици е спокоен и се радва, че те искат да се занимават с компютърни науки и програмиране, и то в България.
НБП, Таня ИВАНОВА