Подкрепям всяко младежко включване и то ми носи огромно удовлетворение, казва още Омбудсманът на Стара Загора Надежда ЧАКЪРОВА

– Г-жо Чакърова, на последната сесия на ОбС-Стара Загора бе приет анализът за постъпилите жалби при Вас и становища по тях за периода януари-юни 2022 година. Кои са най-честите теми, по които Ви търсят хората?
– И през този отчетен период съм разгледала над 170 жалби на граждани, постъпили в приемната в различни направления. Преобладаващи са в проблематиката по Закона за управление на етажната собственост, за който все още очакваме законодателни промени, за колекторски фирми, административно обслужване, благоустройство, екология, транспорт, местни данъци и такси.
Работата е динамична, гражданите диктуват дневния ни ред и в голяма част жалбите, когато са нормоустановени и след извършени от мен и екипа ми проверки, са намерили справедлив отговор.
Много е важна обективната и безпристрастна оценка, за да има успех в решението на проблемите
Институциите трябва да съдействат с работата си максимално за спазване на законните интереси на гражданите, т.е. да са в полза на гражданите. Хората търсят ефективност и прозрачност, толерантността към прояви на бюрокрация е нулева и са в правото си, има какво да се желае в тази посока. Ако всеки служител си свърши работата и носи отговорността, много грижи и време по гишетата на гражданите ще отпаднат.
Основен момент в дейността ни за ползотворна работа и постигнати резултати е доброто взаимодействие, както с Община Стара Загора, ОбС-Стара Загора, с представители на различни органи и институции в общината, така и с екипа на Националния омбудсман.
– Какво сочи статистиката от последните дни, кои са най-честите запитвания от страна на гражданите?
– Към момента, със започването на мащабния ВиК проект в града ни, граждани сезират за неудобства, за липса на своевременни съобщения при спиране на водоподаването, за по-често обезпрашаване на терен и т.н.
Отново имаме жалби, свързани с етажната собственост
Затова силно се надявам, че следващото Народно събрание ще промени законодателната уредба, която да е в улеснение за гражданите, за общинските жилища и др.
– Бихте ли споделила конкретен казус, който е предизвикал у Вас голямо удовлетворение?
– Дневният ред на един омбудсман се диктува от гражданите. Когато можеш да помогнеш в дадена ситуация за разрешаване на даден проблем, тогава удовлетворението е най-голямо. Наскоро имаше обаждане от възпитателка, която съобщи за дете, лишено от родителска грижа, от защитено жилище. Впрочем, много от тези деца познавам лично, знам за техните проблеми, работила съм с тях, правили сме благотворителни инициативи заедно с младите омбудсмани. Основният проблем в случая бе, че когато детето навърши пълнолетие, не може да остане в защитеното жилище. Има преходен период, в който той е кандидатствал за общинско жилище. За голямо съжаление обаче, конкретното общинско жилище бе оставено от предишните наематели в негодно за живеене състояние. Младият човек се е записал на курсове за преквалификация, намерил си е работа, но нямаше средства да направи ремонт на самото жилище. Отново чрез доброто взаимодействие с с кмета Живко Тодоров и с администрацията на Община Стара Загора се взе решение ремонтът да бъде ускорен и нещата си дойдоха на мястото. Винаги съм казвала, че
на нуждаещите се хора, на тези от уязвимите групи, е много важно да се помага навреме, в точния момент
А една от моите каузи, още при встъпването ми в длъжност, е и продължава да бъде, да се направи така, че когато младите хора от уязвими групи навършат пълнолетие, държавата да им осигурява работни места, възможност за настаняване в жилище с добри условия, за да имат по-добър старт в живота. Свидетели сме, че понякога деца лишени от родителски грижи, могат да тръгнат по непредвидими за тях пътища и е необходимо навреме да им се подаде ръка.
Това се отнася и за децата с увреждания – друга чувствителна и важна тема, както за мен, така и за екипа на Националния омбудсман. Защото у нас,
когато деца с увреждания навършат 18 години за тях са нужни всякакви механизми на държавна подкрепа за реализация
които са крайно недостатъчни в момента. Винаги съм апелирала да има повече политики в тази посока и се надявам да бъдат развити чрез справедливо законодателство.
– Свикнаха ли старозагорци да търсят институцията на обществения посредник?
– Хората свикнаха да посещават нашата институция и с всяка година броят им расте, нараства и доверието към омбудсмана. Често гражданите се обаждат с човешка благодарност като обратна връзка, което е знак, че институцията си върши работата. Радостно е, че
вече много старозагорци познават правата си и администрацията е длъжна да работи в тяхна полза, да им съдейства
да се спазват законовите права на гражданите.
– Преди дни Омбудсманът Диана Ковачева насочи общественото внимание към употребата на райски газ от деца. За нейната активна позиция имаше светкавична реакция от страна на парламента. Вашето мнение като омбудсман на Стара Загора по тази тема, както и личната Ви позиция като майка?
– Абсолютно адмирирам активната дейност и препоръка на Националния омбудсман и последващата бърза реакция на законодателния орган. Изключително подкрепям инициативата на г-жа Диана Ковачева. Като омбудсман, и като майка, и моята позиция е категорична – за ограничаване на свободната продажба на райски газ за непълнолетни лица. Самата аз се запознах с много доклади на лекари и специалисти, които обясняват защо е опасна употребата на райски газ.
Подкрепям и разгръщането на широка информационна кампания, в която да се включат образователни институции, родителски и пациентски организации, медии и лекари, които да информират обществото за опасностите от употребата на диазотен оксид, предвид пораженията, които може да нанесе върху всеки млад организъм.
Децата и тийнейджърите трябва да са наясно, че това не е „мода“, а реална опасност за здравето им
– Всяка година в Стара Загора се избира Млад кмет, а вече и млади омбусмани. Как гледате на тези възможности?
– Това е изключително добра инициатива. Мога да посоча много млади хора, които са участвали в тези младежки съвети и след това се реализираха успешно в сферите на образованието, културата и политиката. Тази дейност им дава много ценен опит. Когато младите омбудсмани встъпват длъжност и при срещите ми с младия кмет и МОС, винаги им казвам, че съм готова да им сътруднича, за да бъдат те своеобразен усилвател за всички младежки проблеми.
Например, през годините имаше много добри предложения от младите хора – за контрол на места за правене на опасни селфита, за подобряване на градската среда и за градския транспорт, който да е удобен за ученици. Това е възраст на себеопределянето, когато се формират ценности, отстояват се идеи, придобива се вяра, че със собствени сили може да се променят нещата. Когато по-голяма група от млади хора застанат зад една обща кауза – за благотворителност, за подобряване на качеството на градска среда, за борба с насилието в училище, е много по-лесно да получат подкрепа и решение на проблемите от нас – възрастните. Именно това е и
целта на младият омбудсман и Обществения съвет към него – да насърчава каузи, които да заразяват
Подкрепям всяко младежко включване и то ми носи огромно удовлетворение. Вече пета година съм омбудсман на Стара Загора и през всички тези години с младите хора, с които съм работила и контактувала, сме останали приятели. Те знаят, че моята врата винаги е отворена за тях.
– Споделете новости при младите омбудсмани и техните инициативи?
– Гордея се и се радвам с младите ми колеги. И в този мандат Анна-Мария Богданова и Мелиса Халил заедно с Обществения съвет към Младите омбудсмани реализираха много смислени инициативи и участия. Прекрасни идеи, които винаги подкрепям – благотворителен базар в помощ на Диди, която претърпя тежка катастрофа, фотоизложба „Трети март през обектива“, традиционната междуучилищна викторина „1000 причини да се гордеем, че сме българи“ и др. Заставам зад тях и в обичта, и в грижата за Стара Загора и България, аз съм за това – младите да бъдат привличани в обществения живот, да развиват критично мислене, да бъдат активни.
През месец септември
младите омбудсмани предвиждат да организират благотворителна изложба в помощ на деца от уязвими групи
Аз междувременно ще обявя отново тема за есе „Моите граждански права и отговорности“, защото смятам, че навременната правна грамотност и култура е бъдещ ценен капитал за тях.
Като омбудсман на Стара Загора ще продължа да работя с Младите омбудсмани, с младите хора и ще подкрепям всяка тяхна инициатива, която носи добавена стойност за тях – като нов опит, младежко включване, активност. Обществената работа е значима и смислена, когато има положителни и видими резултати за хората, за повишаване качеството на живота ни. Докато ги виждам, знам, че съм на прав път, независимо от натоварването и динамиката в ежедневната дейност.
– Вие сте партньор в проекта на НБП „Младите в атака“. Споделете впечатленията си?
– Проектът „Младите в атака“ е съдържателен и смятам, че погледнато в перспектива, ще има още позитиви за участниците.
Без колебание партнирам, бях поканена и за лектор
по темата за повишаване на медийната и дигиталната грамотност и гражданското участие. Съвременното учене е фокусирано върху изграждането на т. нар. „супер умения“ на ХХI век, част от които са комуникативните и дигиталните умения, критично мислене, аналитичност, креативност и сътрудничество. В този смисъл, развиването на медийна грамотност е тясно свързано с формирането на тези умения като компонент на функционалната грамотност. Смятам, че е много важно младите хора да осмислят неговата роля като средство за пълноценно общуване, за изразяване на самия себе си, за представяне на средата, в която живеят, но също и за опознаване на нова и различна култура, за формиране на отношение по различни социално значими проблеми. Точно такава тема в този проект дава възможност да открием как да я съчетаем с последователно и непрекъснато надграждане на умения – за проучване на информация, за проверяване и оценяване достоверността на информацията и ориентиране дали конкретен източник е достатъчно надежден; за осъзнаване правата в медийното пространство, включително позоваването на различни източници и при какви условия могат да бъдат използвани като потребители; за осигуряване на безопасна работа в онлайн среда и много други.

И не на последно място, разбира се,
поздравления за възможността, която давате на участниците за стаж
Ето, младата дама, която ме интервюира е част от проекта, вече е в реална среда.
Снежина НИКОЛАЕВА, стажант в „Национална бизнес поща“ по проект „Младите в атака“