Леко повишаване на цените на българските вина се очаква през 2024 година. Това прогнозира пред БТА председателят на Управителния съвет (УС) на Националната лозаро-винарска камара (НЛВК) в България и изпълнителен директор и член на УС на българската винарна „Черноморско злато“ (Black Sea Gold) – Поморие Йордан Чорбаджийски. По думите му поскъпването ще бъде минимално – в рамките на 2 или 3 на сто, а причината е в по-високата цена на гроздето през 2023 година, през която бяха отчетени по-ниски добиви заради неблагоприятните метеорологични условия в страната ни.
„Гроздето беше по-малко, но качеството му добро. Цената му беше с 10-15 на сто по-висока. Така че да, нашите сметки показват, че поскъпване на българското вино ще има, но то няма да бъде шоково“, каза Чорбаджийски. Той добави, че се запазва тенденцията, която се наблюдава от няколко години с продажбата на повече бели и розови вина на вътрешния пазар за сметка на червените. Една от причините е винената култура на българина, който предпочита да консумира домашни вина.
„В България най-търсени са вината в бокс опаковки. Подчертавам, че те по нищо не отстъпват по качество на бутилираните. През годините българските производители вложиха много във внедряването на най-новите технологии във винопроизводството. Пример за това е „Черноморско злато“ АД. Не сме спирали да реновираме предприятието откакто има възможност за кандидатстване за инвестиции в предприятията. Модернизирахме много неща, купихме нови ферментатори, преси, модернизирани са бутилиращите линии. Можем да кажем, че използваме най-новите технологии във винопроизводството“, добави още Йордан Чорбаджийски.
Днес той присъства на ритуала по зарязването на лозята в землището на Поморие заедно с областния управител на област Бургас Пламен Янев, кметовете на Поморие и Айтос Иван Алексиев и Васил Едрев, представители на местни земеделски организации и собственици на лозови масиви.
Пред журналисти в Поморие Йордан Чорбаджийски отново заяви, че българските субсидии трябва бъдат изравнени с европейските в сектор винарство. Той посочи, че само така ще се постигне спад в себестойността на производството, което ще направи българския винен сектор по-конкурентен на световните пазари. „Тенденциите не са добри, лозовите масиви в страната намаляват. Искрено се надяваме във времето това да се превърне в печеливш бизнес за страната ни, а не хоби“, каза той.
Източник: БТА