В Плана ще бъдат включени мерки, които ще се реализират не само на територията на града, но и в селските райони на община Стара Загора
На работна среща с представители на медиите Областен информационен център-Стара Загора представи новата философия при разработването на плановете за интегрирано развитие на общините (ПИРО) за програмен период 2021-2027 г.
Актуалната информация за напредъка по разработване на Плана за интегрирано развитие на община Стара Загора бе презентирана от Георги Симеонов, директор на дирекция „Инвестиции и европейски програми“ в Община Стара Загора.
ПИРО е основният планов документ, на базата на който ще бъдат усвоявани всички средства през новия програмен период – по европейски проекти, по Плана за възстановяване и устойчивост и др., уточни Симеонов. ПИРО представлява обединение между Общинския план за развитие и Интегрирания план за градско възстановяване и развитие, които бяха познати в предишния програмен период. Използвам възможността да припомня, че на база на Интегрирания план за развитие
имахме инвестиционна програма с бюджет от 52 млн. и 600 хил. лв., който поетапно усвоявахме през годините
В резултат на това бяха обновени центърът на Стара Загора, Станционната градина, парк „Митрополит Методий Кусев“ (Аязмото), обновен бе и градският транспорт, допълни Георги Симеонов.
Важно условие за разработване на успешен ПИРО за новия програмен период е той да получи широка обществена подкрепа, което и отличава този планов документ от предишните подобни. ПИРО трябва да допринася в максимална степен към цел на политиката 5 – „Европа по-близо да гражданите…“. ПИРО има хоризонт от 7 години и основната му цел е
да даде тласък на икономическото развитие и постигането на по-висок стандарт на живот на хората в общината
който да стане по-близък до средноевропейското ниво.
ПИРО се изработва за цялата територия на общината, като се определят потенциал за развитие, актуални проблеми и приоритетни зони за развитие. За разлика от предходния програмен период, този път в ПИРО ще бъдат включени мерки, които ще се реализират не само на територията на града, но и в селските райони на община Стара Загора. За това със своя позиция настоя и Националното сдружение на общините в Р България. С тази възможност
селата ще имат шанс да получат европейски средства
а не както беше в предния програмен период. Разбира се, тук е важно да се уточни, че за да изпълниш европейски проект, трябва да имаш бюджет и собствен ресурс, който да управляваш. Кметовете на селата нямат собствен бюджет, който да им позволи подобно нещо. Следователно такъв проект ще може да изпълни Община Стара Загора – за своите села, коментира Георги Симеонов.
В ПИРО има изискване за интегриран подход и са определени зони за неговото прилагане – в строителните граници на града и извън строителните граници. Акцентира се върху решаване на общи проблеми, като
приоритет ще имат зони за въздействие с максимален ефект върху цялата община
Важен момент от структурата и съдържането на ПИРО е ограничаване на изменението на климата, с преход към климатичен неутралитет и декарбонизация, което специално касае нашия регион. Както е известно, подписването на Парижкото споразумение има общоевропейска цел за намаляване с най-малко 55% спрямо нивата от 1990 г. на емисиите от парникови газове до 2030 г., и преминаване към модерна, ресурсно-ефективна, конкурентоспособна и климатично неутрална икономика до 2050 г.
Зеленият преход заема водещо място в българския План за възстановяване и устойчивост, като концентрира 38.1% от общите предвидени разходи за следните направления: създаване на условия за ускорено внедряване на възобновяеми енергийни източници и водород; засилени действия за повишаване на енергийната ефективност на икономиката; устойчива мобилност.
Тук Фондът за справедлив преход е финансовият инструмент за подкрепа на най-засегнатите територии, сред които е и област Стара Загора.
Фондът разполага с близо 1 млрд. 178 млн. евро
Това е сумата за България, която е предназначена основно за три региона – Стара Загора, Кюстендил и Перник. Този финансов инструмент трябва да помогне да направим безболезнено прехода към климатично неутрална икономика, като се създадат нови заетости, нови бизнеси, нови индустриални зони и др. Освен това, МРРБ трябва да изготви териториален план за справедлив преход за всяка една от споменатите общини от трите области. Този документ е важен, защото ще определя точно какви мерки ще бъдат предприети. Но при всички случаи има поне 5 теми, които ни касаят от Плана за възстановяване и устойчивост – образователна инфраструктура, културна и спортна инфраструктура, социална инфраструктура, енергийна ефективност на сгради. Важно е да се отбележи също, че това касае както
бита на всеки гражданин, така и индустрията, и публичния сектор
Предвидени са доста средства за индустриалните предприятия, за промяна на техните помещения и т.н., допълни Георги Симеонов.
Едно от изискванията на ПИРО към изготвяните проекти е първо да бъде дефиниран даден проблем, той да бъде описан и след това да бъде предложена концепция за разрешаването му. И едва после да се търси начин на финансиране, като това става при спазване на принципа за интегриран подход.
Важно е също, че с ПИРО се цели отразяване на местния потенциал за развитие, съсредоточаване към решаване на конкретните проблеми на общината и осезаем ефект на база на местните специфики.
В тази връзка като част от комуникационната стратегия на ПИРО
Община Стара Загора вече стартира специална анкета
която е достъпна в сайта на местната администрация. Към нея вече има голям интерес, а основната й цел е да получим максимална информация като обратна връзка. Анкетата може да бъде попълнена от всеки гражданин, който да направи своята оценка, да акцентира върху най-важните проблеми и приоритети не само на общината, но и на своя собствен квартал. Смятаме, че тази анкета е и правилният подход местната власт да получи обратна връзка от гражданите си и респективно да отговори на техните очаквания. Анкетата ще бъде достъпна поне още 3 месеца, след което ще бъдат обобщени и представени окончателните резултати от нея. Тази анкетна карта е изключително важна и защото
граждани и организации могат да се включат с идеи и предложения още на етап разработване на ПИРО
коментира Георги Симеонов.
За ПИРО е задължително обществено обсъждане, както и екологична оценка. След като планът бъде изработен, той се приема с решение на Общинския съвет. А според законовите разпоредби, кметът на общината трябва да го представи пред Областния съвет за развитие в срок до три месеца от приемането му.
За Община Стара Загора срокът за изпълнение на ПИРО е от 13 юли 2021 г. до 13 януари 2022 г.
NBP.bg, Радослава РАШЕВА
Акценти в ПИРО на други общини от област Стара Загора
Към настоящия момент планове за интегрирано развитие са разработили и са приети с решения на общинските си съвети общините Раднево, Чирпан, Павел Баня, Гурково, Мъглиж и Опан. Документите са обществено достъпни на интернет страниците им, уточни Мариана Стоилова, експерт „Комуникация и информация“ в Областен информационен център-Стара Загора.
В общините Казанлък, Николаево, Братя Даскалови и Гълъбово предстои приоритетите да се разгледат на заседание на съответния общински съвет през месец септември.
Ето и основните акценти на общините, които вече са разработили ПИРО.
Раднево – Активно участие на Община Раднево в партньорство с Института за устойчив преход и развитие, създаден от Тракийския университет, в дейностите по осигуряване на справедлив преход при реализация на „Зелената сделка“.
Чирпан – В синхрон с националната политика, поставяща акцент върху участието на гражданите в процеса на планиране и реализация на различни инициативи, Община Чирпан предвижда да привлече обществеността в процеса на вземане на решения и тяхното изпълнение за постигане на избраната визия и целите на ПИРО.
Павел баня – Като приоритет за развитие Община Павел баня насочва вниманието си в сферата на икономиката и планира на изготви Инвестиционен профил на общината с цел привличане на инвестиции и стимулиране на развитието на ПЧП и създаване на нови МСП.
Гурково – През периода 2021-2027 г. Община Гурково поставя акцент в работата, свързана с оптимизиране на системата на здравеопазването, предлагането на социални услуги, паралелно с това усилията ще бъдат насочени и към подобряване на състоянието на транспортната и техническата инфраструктура.
Мъглиж – Общината ще търси възможности за преустройството на икономиката си и за развитие на транспортната, образователната, социалната и здравната инфраструктури със средства от фондовете на ЕС, както и да се промотира като добро място за развиване на бизнес.
Опан – Подобно на Раднево, Община Опан ще бъде изправена пред предизвикателство, свързано със „Зелената сделка“. Общината ще търси възможности за участие в преустройството на икономиката с фондове на ЕС чрез Териториалния план за справедлив преход за област Стара Загора.
NBP.bg