– Министър Ангелкова, какви са резултатите за развитието на туристическия сектор през зимния сезон у нас? Очакванията Ви за лятото?
– За зимния сезон очакваме да надградим постигнатото през миналата година. Още нямаме окончателни резултати, но според междинните данни повече от 1,25 хил. чуждестранни туристи са посетили България в периода декември 2017 г.- февруари 2018 г., като се отчита ръст от 12,2 на сто спрямо същия период година по-рано.
Благодарение на добрите резултати през зимните месеци, предвиждаме сезонът да отчете
увеличение от около 10% при чуждестранните туристически посещения в страната
Това ще е изключително постижение за България, защото сезон 2016/2017 г. беше най-успешен за туризма ни от влизането на България в Европейския съюз. Общият брой посещения на чуждестранни туристи беше 1,476 млн., като се постигна ръст от 19,6%.
В трите месеца от сезона се отчита нарастване по редица пазари. Посещенията от Гърция са близо 250 хил., от Румъния към 167 хил., а от Турция повече от 163 хил., като се наблюдава нарастване съответно от 10,6%, 29% и 16 на сто. Пътуванията от Македония са 146 хил. и се увеличават с 1,7%, а от Сърбия са над 100 хил., с ръст от 14,8 на сто. Пети пазар за зимния сезон е Великобритания с приблизително 45 хил. посещения, като те са с 4,1% повече спрямо същите месеци на предходния сезон. Пътуванията от Германия са 41,8 хил., от Израел 38,3 хил., и от Украйна – 28,2 хил. и се отчита нарастване от съответно 7%, 33,8% и 12,3 на сто.
Приходите по време на зимния сезон също се увеличават. За периода декември 2017 г.-януари 2018 г.
постъпленията от международен туризъм са близо 567 млн. лв.
и нарастват с над 15% спрямо същия период година по-рано.
Летният сезон оказва най-сериозно влияние върху общите резултати на годишните туристически посещения. Месеците от май до септември са основно предпочитани за пътувания както от чуждестранни гости, така и от българите. Подготовката на лято 2018 година започна още в разгара на миналия сезон, когато проведох работни срещи с ръководствата на големите международни туроператори ТУИ, „Некерман“, „Томас Кук“, „Дер Туристик“ и др. Благодарение на усилията ни много голяма част от висококатегорийните хотели вече са резервирани за лято 2018 г. Очакваме тази година да постигнем ръст на чуждестранни туристи между 5 и 10 на сто спрямо година по-рано. През миналия сезон отбелязахме увеличение от 5,7% на чуждестранните туристи, с което посетителите достигнаха 5,3 млн. в периода юни-септември. За момента много добри са данните за планираните полети в активния летен сезон на морските ни летища Варна и Бургас. Прогнозираното нарастване е с близо 15%.
– При посещенията Ви на туристически форуми извън България, към какъв вид туризъм проявяват интерес чуждестранните туроператори?
– Винаги, когато подготвяме участието на България с национални и информационни щандове се съобразяваме със специфичното търсене на даден пазар.
През март се проведоха някои от най-големите световни туристически изложения, в които участва и България. В средата на миналия месец имах възможност да открия българския щанд на международното туристическо изложение за професионалисти „Интурмаркет“. Форумът се проведе в Москва за 13-а поредна година. България се представи с национален щанд на площ от 100 кв. метра, като заедно с Министерството на туризма съизложители бяха български общини и представители на бизнеса. Основен фокус в представянето на страната са възможностите за морски, културно-исторически и балнео, СПА и уелнес туризъм. Това са най-търсените пътувания за руските туристи в България. Представянето на страната ни на туристическата борса е изключително важно, защото
Русия е сред топ пазарите за чуждестранни посещения
Тази година заедно с България на „Интурмаркет“ участваха над 1400 изложители от над 130 страни и всички руски региони и национални туристически представителства.
Няколко дни преди изложението в Русия се проведе и ITB Берлин – най-значимият туристически форум в световен мащаб. България се представи на него за 50-и път. Страната е сред най-дългогодишните изложители, а Германия е водещ пазар за входящ туризъм за България. През 2017 г. германските туристи, пътували у нас са повече от 870 хил., и нарастват с 5,3 на сто спрямо година по-рано. В първите два месеца на 2018 г. посетителите от Германия са близо 24,5 хил. като се увеличават със 1,1% в сравнение с януари миналата година.
В тазгодишното изложение в Берлин България участва с представителен щанд с площ от 400 кв. м. На него освен Министерството на туризма се представиха още 40 съизложители, сред които български общини и представители на бизнеса. Основен фокус в българското представяне бяха възможностите за туризъм по Черноморието, както и културно-исторически и балнео- и СПА продукти, които страната предлага. Това са най-търсените видове туризъм както от професионалистите, така и от масовата публика.
Интересна част от промотирането на страната бе глаголицата
Гостите на форума имаха възможност да получат документ с името си изписано на глаголица.
– Разкажете за идеята да бъде създаден идентификационен номер за всеки туристически обект? Какви ще бъдат ползите от това?
– Идеята е всеки обект да има свой идентификационен номер, за да не става объркване с имената или дублажи при резервации. Въвеждането му ще помага и на контролните органи, и на потребителите лесно да откриват търсения обект. Той ще улесни функционирането на бъдещата Единна система за туристическа информация (ЕСТИ), която ще свърже в реално време Министерството на туризма, МВР и НАП с местата за настаняване. Освен идентификационния номер,
се изработва и QR код за обектите в Националния туристически регистър
който ще помогне на потребителите бързо и лесно да имат достъп до информацията в него. Той ще се поставя на задължителните документи, удостоверяващи вписването на места за настаняване, заведенията за хранене и развлечения, туроператори и турагенти, екскурзоводи, планински водачи, туристически информационни центрове, туристически сдружения, организации по управление на туристически райони.
QR кодовете могат да се разчитат от всеки смарт телефон с камера. Веднъж сканиран, QR кодът ще отведе потребителя до Националния туристически регистър, и ще осигури пълна информация, както и контакти и адреси на дадения обект или субект.
– Най-актуалните мерки, които министерството предприема по отношение на кадрите в туристическия бизнес?
– Подготвяме създаването на Център за квалификация и преквалификация. Подобни практики има в редица страни с изключително развит туризъм като Испания и Италия. Проведох работна среща с министъра на образованието и науката Красимир Вълчев, на която обсъдихме варианти за старт на пилотен проект, чрез който на практика да се реализира търсената пряка връзка между туристическия бизнес и обучението на изпълнителски кадри за сектора. Експертите от двете министерства търсят най-подходящият начин за изпълнение на
идеята за създаване на център за квалификация, което планираме да стане
през следващата година.
С цел подпомагане на бизнеса миналата година се приеха законодателни промени, с които се въведоха множество облекчения в условията за наемане на работници от трети страни. Например, с тях отпада изискването работодателите да представят документи за образование, специалност, правоспособност, професионална квалификация и опит на чуждите работници, които искат да наемат за сезонна работа до 90 дни в рамките на 12 месеца. Премахна се и изискването към представената обосновка за краткосрочно наемане на чужденци да се прилагат копия от обяви в интернет, местни и национални медии. Допълнително се намали административната тежест за работодателите като отпада задължението да представят документи за регистрация на фирмата, единен идентификационен код и удостоверение за актуално състояние. Необходимата информация ще се набавя по служебен път.
Благодарение на по-лесната процедура,
повече от 3200 чуждестранни служители бяха наети през миналия летен сезон
Очакваме тази година бройката на наетите от трети страни да е около 4000.
– Вече представихте две от дестинациите по проекта за 12 винено-кулинарни дестинации. Бихте ли разказали повече подробности за тази, която включва Стара Загора и региона?
– Разработването на 12-те винено-кулинарни дестинации е част от проекта „Сподели България“, който реализираме съвместно с Министерство на земеделието, храните и горите. Бройката не е самоцелна, определени са толкова, колкото са месеците в годината. Те включват както традиционните винени напитки и характерната кухня за региона, така и близо 50 общини и около 100 туристически обекта.
Виното и кулинарията са част от цялостното преживяване на посетителите на страната. Затова е важно характерните продукти и вина за даден регион, заедно с местите туристически атракции, да бъдат обединени в общ продукт.
Стара Загора е включена в дестинация „Източна Тракия“
в която са още Сливен, Ямбол и Карнобат. В инициативата общината е включена с Неолитните жилища, една от емблематичните атракции за града. Към туристическите обекти сме включили и Карановската могила, която също е в този регион. Част от проекта са и характерни храни и напитки, като хинапа, праза с кестени и виното от сорта Памид.
Планираме и провеждане на кръгла маса, на която ще се обсъжда дестинация „Източна Тракия“ и „Стари столици“. Там всички представители на местната общност и бизнеса ще могат да изкажат своите мнения и предложения. Обществените дискусии са част от втория етап на проекта, с чиято реализация искаме да получим обратна връзка от бранша. Така съвместно да създадем добър продукт, който ще е от полза на туристите и бизнеса и ще допринесе за привличане на все повече посетители и реализиране на все повече пътувания в България.
– Актуални предстоящи инициативи на министерството?
– Министерството на туризма стартира втори етап на кампанията „Неочаквана ваканция“, която се провежда под надслов „Една почивка никога не стига!“. Целта й е да се популяризират разнообразните възможности за туризъм в страната и да се насърчат повече българи да почиват у нас. Кампанията се организира в продължение на политиката на министерството за насърчаване на вътрешния туризъм и привличане на повече посетители във вътрешността на България извън активните летен и зимен сезон.
В надпреварата за над 20 безплатни ваканции могат да се включат всички туристи, реализирали най-малко три или повече последователни нощувки у нас през периода 1 април – 31 май 2018 г. Те трябва да се регистрират на сайта на инициативата https://www.neochakvanavakancia.bg/, представяйки валиден документ за осъществената почивка. В кампанията могат да се включат неограничен брой нощувки, реализирани в периода на играта, като Министерството на туризма има право да проверява валидността на всяка регистрация. Периодът за включване за участие в кампанията е до 10.06.2018 г.
Цялостната концепция за играта включва популяризиране по тв, радио- и онлайн канали в редица водещи български медии. Наградите са ваканции в страната, предоставени от партньори на Министерство на туризма. Имената на печелившите ще бъдат изтеглени в сградата на Министерството на туризма посредством специално разработен софтуер в присъствието на нотариус не по-късно от 18 юни 2018 г. и ще бъдат оповестени на интернет страницата на кампанията.
Първият етап играта бе проведен в периода 10 октомври-10 декември 2017 г., в който сайтът натрупа 54 008 неуникални посещения. В надпреварата се включиха 1756 души, от които бяха изтеглени 30 печеливши.
Предстоят инициативи в рамките на председателството на съвета на ЕС. Едното е среща на министрите с ресор туризъм на страните членки на Организацията за черноморско икономическо сътрудничество (ОЧИС). Събитието е от най-високия клас А и ще се проведе през юни. Подготвяме и международен форум в областта на туризма и енергетиката по линия на Дунавската стратегия.
Продължаваме с провеждането на кръглите маси за обсъждане на винено-кулинарните дестинации. Планираме такива да бъдат реализирани и за СПА дестинациите, по които в момента Министерството на туризма работи.
През ноември ще се проведе и 2-ото издание на „Международния конгрес на световните цивилизации и древните маршрути“ (International Congress on World Civilizations and Ancient Routes). Събитието се организира съвместно от Министерството на туризма и Световната организация по туризъм към ООН. А за модератор е поканен звездата на CNN Ричард Куест.
– Преди дни Общинският съвет в Стара Загора одобри идеята в града да бъде поставен знак/монумент „Стара Загора – Център на Вселената“. Как гледате на реализацията на тази идея?
– За нас е изключително важно именно местните общности да дават предложения за интересни и иновативни инициативи, които ще са в полза на сектора. Искам да използвам повода
да поздравя Община Стара Загора за усилията, които полага за развитието на българския туризъм
Със своите културно-исторически забележителности и възможности за СПА и винен туризъм в района, общината има важно място сред водещите дестинации за пътувания за българи и чужденци.
Вярвам, че с помощта на местната власт и екипна работа ще продължим да надграждаме постигнатото и ще представяме успешно България като привлекателна целогодишна дестинация за туристите.
– В Стара Загора се намират най-старите жилища в Европа – на над 8000 години, експонирани в Музей „Неолитни жилища“. Според Вас, как тази атрактивна дестинация може да привлича още повече туристи?
– Основен приоритет в работата на Министерството на туризма е популяризирането на изключително богатото културно-историческо наследство на страната. У нас има близо
40 хил. артефакти, с което се нареждаме на трето място в Европа, след Италия и Гърция
По данни на статистиката близо 1/3 от пътуващите българи в страната избират дестинация, според културно-историческите обекти в близост до тях. Това е показателен фактор колко са важни тези атракции и ни мотивира до продължим с целенасоченото популяризиране на подобни дестинации.
Министерството на туризма се спря именно на Неолитните жилища за част от името на една от СПА дестинациите, които разработва. Работното название на направлението е „СПА от неолита“. Предстои идейният проект на министерството за 7 СПА дестинации да бъде представен, а след това по региони ще се направят дискусии с бранша. След като получим обратната връзка от заинтересованите страни, ще финализиране и дигитализираме дестинациите.
– Министър Ангелкова, кои са Вашите любими места в България, по света?
– Всяка година почивам със семейството си в България. Харесвам българското Черноморие, но често пътуваме и във вътрешността на страната. Преди дни показах на малката си дъщеря красотите на Ардино – прекрасна природа. Когато имаме възможност, обичаме да сме из културно-историческите дестинации в България, като Велико Търново, Карлово, Калофер, Плиска и Преслав. Семейно и с приятели, посещаваме и българските зимни курорти. Заради международните ми ангажименти в чужбина пътувам основно за официални и работни срещи. Честно казано рядко ми остава време да видя тамошните туристически забележителности.
НБП, Радослава РАШЕВА