Нов мащабен изследователски документ за приема в колеж потвърждава в драматични подробности това, което почти всички отдавна подозират: елитните колежи приемат при неравнопоставени условия, които дават на учениците от богати семейства значително по-големи шансове за прием, отколкото на по-малко привилегированите ученици със сходни академични постижения.
Констатациите са интересни, но по-поразителен е по-високият обществен статус заради приема в елитен колеж. Това се дължи отчасти на потвърденото от изследователите наблюдение, че възпитаниците на най-престижните училища, за които те смятат Бръшляновата лига плюс Станфорд, Чикагския университет, Масачузетския технологичен институт и Дюк, са свръхпредставени в топ 1% на най-престижните социални роли.
Но това отразява и един вид изкуствен недостиг на места в най-добрите училища. Както отбелязва един от авторите, Дейвид Деминг, в своя бюлетин, всяка година има 30 000 до 35 000 ученици с резултати от 1550 (на SAT) или 34 (на ACT), но в тези 12 училища има само 20 000 места. В същото време глобализацията и възходът на световната средна класа само увеличиха международния интерес към перлите в короната на американската система за висше образование.
Има един сравнително прост начин да се намали напрежението и да се използва едно от най-големите национални предимства на Америка: да се увеличат тези училища.
Харвард например през последните години разшири агресивно своя кампус в Бостън, защото там успя да получи разрешение за разрастване. Но историческият център на университета е в Кеймбридж, от другата страна на реката, така че разширяването не включва нови общежития за студенти или по-големи класове, които те биха могли да приемат. Йейл, който се намира в много по-бедния и по-благоприятен за растеж град Ню Хейвън, построи нови сгради и разшири приема на студенти.
Администрацията на Дартмут разработи амбициозен план за създаване на нови преходни жилища, докато съществуващите общежития се ремонтират, което ще позволи по-голям прием – но той беше провален от възраженията на преподавателите срещу местоположението, на повече от миля от съществуващия център на кампуса. Защо да не се построи нещо по-близо? Защото по-близките места за настаняване „са по-сложни, което ги прави трудни за използване“, казва вицепрезидент на Дартмут пред местния вестник Valley News. В превод: Ще бъде по-скъпо и по-трудоемко да се строи близо до центъра на града.
По този начин квинтесенцията на местния проблем, свързан със споровете за зониране, в крайна сметка води до национален недостиг на места за прием в елитни колежи, което подхранва конкуренцията с нулев резултат и в крайна сметка намалява способността на Америка да увеличи глобалния „износ“ на своя най-добър в класа си продукт за висше образование.
В статия от 2008 г., посветена на тенденциите в земеползването, икономистите Ед Глейзър и Брайс Уорд разглеждат градове, в които има университет от топ 50. Те установяват, че през 90-те години на миналия век тези университетски градове са станали рязко по-враждебни към разрешаването на нови жилища – непреднамерена, недостатъчно обсъждана и необмислена промяна в политиката на САЩ в областта на висшето образование, която затруднява университетите да се разширяват заедно с населението.
Националното и дори световното значение на американските колежи и университети е още една причина, поради която щатските правителства трябва да поемат по-голяма роля в политиката на земеползване и да надделяват над местните заинтересовани страни. Напълно разбираемо е, че дългогодишните жители на Хановер, Принстън или Кеймбридж могат да се противопоставят на новите общежития, защото те ще доведат до повече трафик и по-малко места за паркиране. По-трудно е да се разбере защо служителите по икономическото развитие в Ню Хемпшир, Ню Джърси или Масачузетс не се застъпват по-енергично за разширяването на кампуса и за всички нови работни места, които той би донесъл.
Качествените университети са двигатели на икономическото развитие, а мисиите им за преподаване и научни изследвания са неразривно свързани с конкретни места. Да им позволим да се развиват там, където вече са, и да разрешим ново допълващо жилищно и търговско строителство в близост до кампуса, е твърде важно, за да позволим на хората, които живеят наблизо, да имат право на вето върху всичко това.
И така, казвам ли, че ключът към поправянето на тази дългогодишна социална, икономическа и образователна несправедливост е… реформата на зонирането? Дори аз не бих стигнал толкова далеч (макар че, както обичам да подчертавам, по-доброто зониране може да помогне за решаването на много проблеми). И все пак, освен всички останали въпроси, свързани с бъдещето на висшето образование в САЩ, едно е ясно: има свръхпредлагане на изключително талантливи студенти. Най-добрите американски училища трябва да се разширят, за да ги приемат – а щатите, в които се намират, трябва да направят необходимите промени в политиката, за да им позволят да се развиват.
NBP.bg, източник: https://www.bloombergtv.bg/