В съвременното забързано ежедневие все повече хора прекарват голяма част от деня си зад волана на автомобила. А високите градуси навън правят немислимо доброто управление на возилото без наличието на включен климатик. Той е основен фактор, осигуряващ подходящ микроклимат в колата – важна предпоставка за комфортно пътуване. Освен за комфорта, оптималният микроклимат има съществена роля и за безопасността при шофиране, защото оказва сериозно влияние върху водача на автомобила. Поради това автоклиматикът е една от най-ценните екстри на автомобила през горещите летни дни. Климатикът в колата е сложна система, чиято поддръжка трябва да се извършва ежегодно, за да работи изправно.
Специалистът по автоклиматици Милчо Иванов сподели за НБП, че едно от най-важните неща за добрата работа на климатика в колата е преди началото на активния сезон да бъде направен преглед на системата и да бъде проверено дали той има нужното количество фреон. Много често в България се карат автомобили втора ръка, а именно по-старите модели изпускат фреон и ако той не бъде добавен навреме, това може да доведе до сериозни проблеми. Фреонът пренася топлината в кондензатора, разположен извън купето и отдава топлина на околния въздух.
Най-честите повреди по климатичната система са свързани с кондензатора. Той се намира пред радиатора за охлаждане на двигателя и често се запълва с мръсотия и прах, които се натрупват между двата радиатора. Това води до влошаване на обдухването, което може да причини прегряване на кондензатора, сработване на датчиците, изключване на електромагнитния съединител и аварийно изхвърляне на хладилен агент (фреон). Симптомите за проблем с кондензатора са свързани с прегряване на автомобила и повишен разход на гориво през лятото. Друг проблем е отказ на игления вентил (поради запушване). Той трябва да се почисти чрез продухване като старателно се премахне цялата мръсотия. Според Иванов при добре поддържан автомобил включването на климатика не затруднява доброто функциониране на возилото. Естествено е мощността да спадне леко, поради работата на повече системи едновременно.
Специалистът сподели и няколко съвета, които да направят работата на климатика по-лесна, а резултатът отличен. Преди да стартирате климатика премахнете акумулираната в купето топлина като отворите прозорците и пуснете свеж въздух. При първоначално пускане задайте максимална скорост на вентилатора и най-ниска температура. Минималната температура, която можете да зададете е 18 C. Когато купето се охлади, включете климатика на нормален режим, включвайки по-ниска скорост на вентилатора и настройте желаната температура.
Когато стъклата са запотени, включете климатика и изберете най-високата температура (25 C) и скорост на вентилатора. Включете на режим за размразяване. За да предотвратите запотяването на стъклата при влажно време, насочете въздушния поток директно към стъклата и включете подгряването на задното стъкло. При шофиране през силно запрашени места или сред изгорели газове (задръстване, тунел), превключете вашия климатик в режим на рециркулация на вътрешния въздух. Тази функция спира достъпа на външен въздух в купето на автомобила, но не карайте в този режим повече от 30 минути. Знайте, че оптималната температура за работа на климатика е в диапазона 20 – 22C. Ако шофирате с чести спирания, увеличете температурата до максимума от 25C, за да не натоварвате прекомерно климатичната система. За да избегнете неприятните миризми, преди да спрете вентилатора изключете климатика и оставете да издуха влагата от изпарителя. Много хора се притесняват, че постоянното използване на климатик в колата може да доведе до настинки. За да бъде избегнато това се препоръчва вътрешната температура спрямо външната трябва да е с разлика около 10 градуса.
НБП, Василена ГЕОРГИЕВА