У нас Законът за движение по пътищата не задължава велосипедистите да носят каски, както е в западноевропейските страни, но пък им налага парична санкция, ако са без светлоотразителните жилетки. Изискването е в сила при ползване на велосипеда извън населените места, в тъмната част на денонощието и при намалена видимост.
Велосипедистите трябва да знаят, че като участници в движението по пътищата са длъжни да спазват правилата точно както и водачите на МПС. Нека да се движат плътно вдясно, да не бързат, да спазват сигналите на светофарите.
Велосипедите се третират като пътни превозни средства и водачите им подлежат на глоби, фишове, актове, казват пътните полицаи. Има санкционирани, но не водим отделна статистика за велосипедисти, допълват от КАТ.
Моето впечатление е, че законът се спазва. Често наблюдавам велосипедисти, които отиват или се връщат от работа, в изряден вид, коментира ст. инспектор Димитър Димитров, началник група „Пътен контрол“, сектор „Пътна полиция“ при ОД МВР Стара Загора. Експертът обаче апелира към засилено внимание предвид настъпването на летния сезон.
През 2013 г. на територията на ОД МВР Стара Загора има 19 пътно-транспортни произшествия с участие на велосипедисти, 14 от които са по тяхна вина. От началото на 2014 г до 30 май са регистрирани 4 ПТП по вина на велосипедисти, при които са ранени 4 души. Има намаление на пътно-транспортния травматизъм, но активният сезон тепърва започва, подчертава отново Димитров.
По-сериозно е положението с мотоциклетисти и мотопедисти. За тази година има регистрирани 6 ПТП с мотоциклетисти и мотопедисти, при които е убит един мотопедист и ранени двама мотоциклетисти. През миналата убитите мотоциклетисти са 3, а ранените – 22. Има загинал и 1 мотопедист, а ранените мотопедисти са 7.
Според националната статистика основната част от ПТП стават в населените места. Пътният полицай припомня, че мотоциклетистите и мотопедистите, също както останалите водачи на МПС, трябва да се движат с постоянно включени светлини. Не купувайте на децата си мотоциклет и мотопед, преди да са придобили нужната квалификация и правоспособност, съветва гл. инспектор Димитров. И добавя – нека шофьорите да бъдат по-толерантни, да пазят останалите! По добре да отстъпиш предимството си, отколкото да стане инцидент! Изчакайте, най-важното е да стигнете невредими! НБП, Дима ТОНЕВА