Лятото чука на прага. Идва време за дълги пътувания към морето или планината. За комфортното пътуване е изключително важно автомобилът да бъде подготвен.
Климатикът и климатроникът са сред първите „екстри“, които трябва да бъдат проверени. Радиаторите на автоклиматиците са доста уязвими и често се пукат – от удар или от стареене, обяснява експертът Станимир Танев от Стара Загора. Климатикът има много части, които в течение на времето се компрометират. Практиката показва, че често по-старите коли имат нужда от подмяна на някоя от тях.
Понякога се случва охладителният агент да е изгубил част от свойствата си или да се наблюдава изтичане на течност. Не е нужно непременно да подменяте компресора или топлообменника. Можете просто да долеете нужния охладителен агент и да разчитате, че ще изкарате лятото без скъпоструващ ремонт.
Една от най-важните „джаджи“ в устройството, което осигурява термичен комфорт в колата, е компресорът. И той е чуплив, случва се по системата да се наблюдава прекъсване на различни тръби и маркучи. Климатичната система е затворена и съдържа още и елчаст, която също може да дава дефект.
Ако при включване на климатика, в колата се разнася неприятен мирис, трябва да се предвиди антисептично очистване на радиатора – изпарител на климатика и на въздуховодите. Може да закупите от магазин за авточасти и да поставите пред радиатора на климатика обикновена защитна мрежа, която ще ограничи влизането на пух и насекоми.
Най-често обаче неприятната миризма, която се разнася в купето при включване на копчето на климатика, се дължи на задръстен филтър за купето. Не подминавайте с лека ръка този филтър, сменяйте го заедно с масления, съветва Станимир Танев. Само в краен случай – през година.
Ако при включване климатикът не работи, тръгвайте към специализиран сервиз. Ремонтът по системата не е скъпо удоволствие, а гарантира комфорт в горещите дни.
Други автомобилни части, които трябва да бъдат прегледани профилактично преди лятото, са стъклоподемниците, страничните стъкла и шибидахът. Дългото им бездействие през зимата може да доведе до сериозни неизправности в тях.
Подготовката с авточасти и автоаксесоари преди лятото предполага и проверка на системата на охлаждане на двигателя. Още в първите дни на горещия сезон трябва да наблюдавате дали се включва вентилаторът на радиатора, колко често стрелката на термометъра достига до опасната зона и дали моторното масло в двигателя не е за смяна. Неизправността на авточасти като термостат или вентилатор може да ви донесе много скъп ремонт, особено на дълъг път.
НБП, Дима ТОНЕВА