Богат швейцарец плати 300 000 франка глоба за превишена скорост
– Г-н Петров, защо по българските пътища и улици се води война и загиват толкова хора?
– Демокрацията не е слободия, а отговорност на всички граждани. Какво се случи в България в последните 25 години. В една страна, в която превозните средства пряко сили достигаха максимална скорост от 120 км, изведнъж
навлязоха „чудовища“, по-мощни от автомобила, с който аз се състезавах
в продължение на години. В световното автомобилостроене годишно се инвестират милиарди долари. Колите стават все по-мощни, по-сигурни. Това дава на някои шофьори огромно самочувствие. Демокрацията позволи на много хора да спечелят бързи пари. Самочувствието дойде с тях, но неподплатено с познание и съзнание.
Колкото е по-мощна една кола, толкова по-отговорно е управлението й
То не касае само живота на шофьора, а и на много други хора. Да не забравяме катастрофата на Максим Стависки. Самочувствието на световен шампион, общественото признание в един момент донесе на други хора много болка и страдание, които не могат да се компенсират с нищо.
Със случая с убитото дете в Стара Загора чашата преля
Трябва гражданското общество да следи и да е готово да се бори за най-ценното – запазването на човешкия живот.
България със своята природа и геополитическо положение стои по-добре от Швейцария. Но швейцарците са трудолюбив, дисциплиниран и отговорен народ. Казвам ви съвсем отговорно – и те стават различни, като излязат от страната си. Десетки хиляди пътуват през лятото и където няма контрол, започват да нарушават правилата. Много бързо стават като българите.
Не че ние българите не можем да спазваме правила
Защо българинът, като отиде в Германия, става германец, в САЩ – американец. А като се върне, пак си е същият. Въпрос на контрол.
Мен най-много ме е страх от това, което става в градовете. Колкото е по-подготвен човек за това, което може да стане на път, толкова повече го е страх.
Най-важното е на първо време да се укротят джигитите по пътищата
защото те отново започнаха да се движат с бясна скорост не само по магистралите, но и в населените места. Има толкова много нарушители, които с глобите могат да пълнят бюджетите на общините. От това ще бъдат най-доволни гражданите.
Ще живеят спокойни, защото това е тяхно свещено право
– Какво по-конкретно може да се направи, според Вас, за да се ограничат нарушенията на пътя?
– На фона на всичко, което се случва по българските пътища, регулаторът изостава. От едната страна е неадекватното на динамиката на автомобилостроенето обучение на водачите. В Обществената комисия за безопасност на движението, на която аз бях член, имахме идея, работеща в много западни държави. Бяхме изготвили проект за
полигон за обучение не само на млади шофьори, но и за преквалификация на шофьори
У нас е важно само да вземеш книжката. Добре, имаш я. Ами ако не си карал дълго време кола, защото си нямал. Има държави, в които в рамките на две години след вземане на книжка, отново полагаш изпит. Ние имахме желание да се приеме закон полигоните да станат задължителен елемент за обучение и преквалификация на шофьорите през разумни периоди от време. Едно време в България имаше полигони към всяко СБА. Сега такива почти няма.
От друга страна – задача на регулатора е контролът по пътищата. Докато бях член на комисията, за първи път преди около 8 г. успяхме да инициираме
поставянето на стационарни и мобилни камери по пътищата
След монтирането им се наблюдаваше рязко спадане в нарушенията на правилника за движение и на броя на убитите и ранените. Имаше идея средствата от глобите на нарушителите да отидат за покупката на още камери и те да се увеличават всяка година, докато стигнем стандарта на Европа. Защо се спря този процес? Нали искаме да получаваме колкото европейците, да имаме здравеопазване като европейското. Защо не пазим най-ценното – хората си?
Съвременните камери за наблюдение по света вече са свързани с общ компютър
Те не следят само на едно място нарушението на скоростта, а изчисляват каква е била средната скорост на автомобила в даден участък. Ти може да не си видял полицай на пътя, обаче след известно време получаваш съобщение, че на еди-коя си дата в продължение на 50 или 100 км си нарушавал правилата за движение, защото си се движил със средна скорост над допустимата.
В рамките на месец си плащаш глобата, защото иначе санкциите са огромни
– Смятате още, че камерите за наблюдение могат да бъдат добър източник на доходи и за общините. Какво конкретно имате предвид?
– На едно място в Цюрих има поставени три камери на разстояние 500 м. Само едната камера за година е „вкарала“ 18 млн. швейцарски франка в цюрихската Община. В Швейцария, а и не само, има двойни глоби за нарушения в населените места и това според мен е много справедливо.
Един път пътна полиция глобява за конкретното нарушение на правилника за движение. Втори път Общината глобява за нарушаване на обществения ред със същото нарушение
Всички знаем, че у нас общините не могат да разчитат само на републиканския бюджет за поддържане на инфраструктура и за създаване на условия за безопасно движение. А в Швейцария постъпването на средства от глоби в Общината е помогнало за поставянето на повече камери. Помогнало е и за друго –
за спасяване на човешки животи, за спазване на реда в градовете, за издирване на престъпници
Там никой не знае къде може да е монтирана камера. Тя например може да е скрита в селскостопанско ремарке на паркинг. Ти обаче не знаеш и навсякъде се съобразяваш с правилата.
Освен това в много западни страни глобите се налагат спрямо доходите
Имаше случай преди 3 години в кантона, в който живеят дъщеря ми и семейството й. Най-богатият човек в кантона карал по магистралата с 250 км в час при разрешени 120. Той плати 300 000 швейцарски франка и го лишиха от правоуправление за определен период от време.
Компромиси няма. Но и той никога не би тръгнал да търси привилегии
– Какво смятате, че може и трябва да се направи в пътно-транспортната схема на Стара Загора, за да се облекчи движението по улиците?
– Англичаните са го измислили отдавна. В първите години на демократичните промени много страни от Източна Европа също го приложиха.
Става въпрос за кръговото движение. България изостава най-много в това отношение
Говорил съм с кой ли не в Стара Загора за това. Едно кръгово движение не струва толкова пари, колкото един тунел, да кажем. Има толкова кръстовища в Стара Загора, на които досега трябваше да бъде направено кръгово.
Най-конфликтното е на „Билла“ на изхода за Чирпан
Всеки ден минавам оттам. Най-странното е, че когато светофарите не работят, няма задръстване. Виждал съм решение на проблем с подобно кръстовище на Запад. Смятам, че може да се приложи и тук. Могат да се изградят две последователни кръгови движения едно след друго.
Има още много кръстовища, на които проблемите могат да се решат с кръгово движение
Да не говорим, че кръговите движения на Запад вече се превръщат в шедьоври и на архитектурата. Такива интересни скулптури и други инсталации можете да видите в тях.
– Наближава активният летен сезон. Какво бихте посъветвали шофьорите, които ще тръгнат на дълъг път за морето или към планината?
– Съвременните автомобили, и моят включително, имат в софтуера си следната „екстра“. След определено време на шофиране, ако не си спрял за почивка, на бордовия компютър излиза надпис „Препоръчваме ви да спрете“.
Приблизително на час трябва да се спира за почивка от десетина минути
Да изпиеш кафе, да отидеш до тоалетна, децата да се освободят от напрежението в колата. Трябва да се направят детски кътове по магистралите. Сега на един дълъг участък от магистрала „Тракия“ почти няма места за почивка. Трябва да имаш възможност да си вземеш душ. Тези неща съм ги виждал на паркинги на Запад още преди 40 години.
НБП, Мадлен ПЕЕВА