Съюзът на пивоварите в България съобщава за притесненията на бранша във връзка с настъпилата криза с COVID-19. Поради затворените заведения за обществено хранене (сектора ХоРеКа), пивоварите отчитат 20% директни загуби за бирения пазар в страната. Към тях се добавя и спад на продажбите през магазинната мрежа. Между 35 и 40% от заетите в сектора работят директно и индиректно за ХоРеКа бизнеса, който не функционира в момента. Въпреки въздействието на кризата, основният приоритет на работодателите в пивоварния бранш е да запазят работната заетост и да минимизират отрицателните ефекти върху икономическите резултати, съобщават от там.
Данните за страните от ЕС също показват тревожни тенденции за бирения сектор, където през заведенията, ресторантите и кафенетата се консумира 1/3 от обема на произвежданата бира. Стойността на тези продажби е 65% от целия бирен пазар в ЕС и възлиза на 76,1 милиарда евро. В европейските страни от продажбите на бира в ХоРеКа се осигуряват над милион и половина работни места, а добавената стойност от тях се изчислява на 24,2 милиарда евро и 13 милиарда евро постъпления от ДДС.
Добавената стойност на пивоварната индустрия в България се изчислява на 225 млн. евро, а общо приходите към бюджета от производството и продажбите на бира са 168 млн. евро. В производството на пиво и малц са заети 2 150 човека, а в свързаните сектори на доставчиците и клиентите около 32 500 души. Според експертите, ако индустрията се върне на кризисните нива от 2014-2015 г., то загубите от спада в добавената стойност на сектора се изчисляват на около 26%, а в приходите за бюджета минусът ще е близо 15%.
NBP.bg