От средата на февруари 2017 г. Калин Димчев поема поста изпълнителен директор на Microsoft за България, Македония и Косово. Той има огромен управленски опит в редица компании и индустрии. Преди присъединяването си към Microsoft, заема поста Country Leader на IBM за България и Украйна. Преди IBM Калин Димчев е бил заместник изпълнителен директор на Euroins, отговарящ за продажбите и финансите на дружеството. Димчев има бакалавърска степен по „Бизнес администрация“ от Dowling College в Ню Йорк, САЩ. Специализирал е в London Business School. В интервю за economic.bg той коментира приложението на AI и технологиите в класните стаи на българските училища.
–Г-н Димчев, традиционните методи на обучение вече не работят така, както са работили преди години, а преподавателите трябва да прилагат нови педагогически подходи в учебния процес. Каква е ролята на технологиите в съвременната образователна система?
-Съвременната образователна система се допълва от технологиите за постигане на по-високо качество, по-лесен достъп до информация и по-ефективно учене. Приложението на технологии е съобразено с промените във възприятията, нуждите и бъдещите перспективи пред днешните поколения. Технологиите предлагат различни начини за представяне на информацията, като тя става по-интересна и по-визуална. Така учебният материал се възприема по-инстинктивно и по-бързо, и развива нови умения, свързани с бъдещите професии. В допълнение, технологиите оптимизират използването на образователните ресурси и играят ролята на помощник на учителите в тяхната ежедневна работа. Важно е да се подчертае, че технологиите няма да заменят учителите и трябва да се използват като инструмент за подпомагане на образователния процес, а не като алтернатива на преподавателите.
–На фона на останалите европейски държави, добре ли се справя България с дигитализацията на образователния процес? Смятате ли, че пандемията от COVID-19 беше ключът, който отвори вратата към модерното българско образование?
-Да, в днешно време, когато говорим за модерно образование, дигитализацията играе централна роля. Дигитализацията на образованието в България се развива успешно. По време на пандемията, училищата бяха принудени да преминат към онлайн обучение и това ускори развитието на дигиталните умения и компетенции. Това се случи както при учениците, така и при учителите. „Майкрософт“ организира поредица от обучения, през които преминаха повече от 2000 учители, с основната цел да подпомогне този процес, но и да разгърне възможностите на технологиите да бъдат неизменна част от класната стая.
България бе една от малкото държави, които съумяха за изключително кратко време да организират обучителния процес, изключително благодарение на лицензионния договор, подписан от Министерство на образованието и науката (МОН). Той осигурява достъп до познатите приложения, които изграждат дигиталните класни стаи и подпомагат безпроблемното учене на ученици от първи до дванадесети клас в зависимост от нуждите им и комплексността на задачите. Приложения като Microsoft Teams, Outlook, Power Point, Word се превърнаха в позната среда за малки и големи. Това е така познатата платформа MS Office 365, обединяваща всички над 30 приложения на „Майкрософт“, които обслужват основните потребителски нужди.
Дигиталната среда даде възможност да бъдат създадени автоматично класни стаи на база клас, предмет, училище, включително видими в календарите на учениците според програмата на съответния клас. Това бе една от първите крачки в посока по-модерно образование и благодарение на успеха й, сега вече говорим не само за възможности за дистанционно обучение, но и за хибриден модел на образование, способен да обслужва много повече нужди и сценарии. Разбира се, има още много предизвикателства, които трябва да се адресират и преодолеят, но стартът е даден успешно и вървим в правилната посока.
–Кои са световните новости в сферата на дигиталното обучение? От кои държави може да вземем позитивен пример?
В сферата на дигиталното обучение има непрекъснати новости, а скоростта, с която се развиват технологиите, е толкова бърза, че въпросът по-скоро е кои са най-ефективните и устойчиви технологии, които си заслужава да бъдат приложени. „Майкрософт“ разработва редица инструменти на базата на изкуствен интелект (AI). Microsoft 365 Copilot е нов набор от възможности, под формата на асистент във всяко едно приложение, които използват AI за подпомагане на работата във всичко, което бихме могли а правим в Microsoft Word, Excel, PowerPoint, Outlook и Microsoft Teams и всички останали приложения.
В Обединените Арабски емирства, Министерството на образованието използва Azure OpenAI Service, за да разработи виртуални помощници за учене и адаптиране на съдържание спрямо конкретните нужди на всеки ученик. Това решение много лесно би могло да се репликира и у нас като надграждане на „Дигиталната раница“. А в допълнение, да подпомогне образователния процес в посока персонализация и адресиране на различните нужди на индивидуалния ученик.
–По какъв начин използването на различни устройства в часовете благоприятства протичането на учебния процес?
-Технологиите и устройствата могат да направят уроците по-динамични и атрактивни, по-лесно смилаеми и разбираеми за учениците. Те също дават възможност на учениците да имат достъп до разнообразни ресурси и учебни материали, които подпомагат самостоятелното учене и работата според индивидуалните възможностите на всеки ученик. Освен това технологиите и устройствата улесняват и ускоряват комуникацията между ученици и учители, като им позволяват да работят заедно по проекти и задачи, независимо от тяхното местоположение и дори здравословно състояние и специални нужди. Но най-вече – работата на учениците с технологии и устройства ги подготвя за бъдещия свят.
–Изкуственият интелект има потенциала да революционизира начина на преподаване и учене, но това носи със себе си редица предизвикателства. Кои са те?
-Изкуственият интелект издига съвременното образование на ново, по-персонализирано ниво, което разглежда всеки ученик по индивидуален начин, адаптирайки се към неговите интереси и възможности. В допълнение, той може да предложи насоки в области, в които ученикът има нужда от допълнителна подкрепа, насока или решение на проблем при разбирането и прилагането на наученото.
Нашият напредък в AI е свързан с мисията на „Майкрософт“ да помогне на всеки човек и организация на планетата да постигне повече. С това е свързан и нашият подход към отговорно разработване на AI решения, който се базира на принципите за справедливост, надеждност и безопасност, поверителност и сигурност, приобщаване, отчетност и прозрачност. Ако тези принципи се прилагат към нуждите на образователните институции при използването на AI технологиите, предизвикателствата ще са сведени до минимум.
–Какво е отношението на учителите в посока използване на AI? Как той може да улесни тяхната работа?
-Учителите имат изключително важна роля в технологичната AI революция. Tе трябва да подготвят децата ни да разбират и да се адаптират към света, който се променя непрекъснато. АI може да улесни голяма част от административните задачи на учителите, да повиши качеството на образователния процес и да го персонализира. Така например може да създаде урок или тест при зададени параметри, и да спести ценно време на учителя, в което той да комуникира активно с учениците. Страхът от AI е напълно разбираем, но ако учителите съумеят да го превърнат в техен пръв приятел, то тогава този страх ще се превърне в предимство.
Ако ученик е използвал ChatGPT, за да напише есе, не трябва да се дава оценка на това, а по-скоро учителят трябва да оцени личния принос на ученика в адаптирането, надграждането и подобрението на съдържанието. Именно за това, задачите на учениците следва също да се променят, защото те все повече ще използват тези инструменти. От огромна важност е и учителите, и учениците да се запознаят с новите инструменти и възможности, които технологиите, базирани на изкуствен интелект предоставят в образователния процес, да ги използват с надграждане в посока новите умения на бъдещето.
-Какви стратегии трябва да прилагат преподавателите в класната стая, за да използват адекватно изкуствения интелект?
-Преподавателите, които не са фокусирани върху възприемане на нови форми на учене и преподаване, използване на персонализирани инструменти за обучение и методи за преподаване чрез виртуалната и добавената реалност, за съжаление ще ограничат развитието на бъдещото поколение, на децата ни.
–Може ли AI да се внедри и във висшето образование?
-Всеки университет, независимо от научната си област, трябва да приоритизира въвеждането на нови учебни програми, подходи и методи на преподаване и дигитални стратегии, които отговарят на индивидуалните нужди на студентите и бъдещите очаквания на пазара на труда. Ролята на AI технологиите e ключова в този процес. Само чрез тях може да се преминем към качествено изменение и най-вече адаптиране на академичните дейности съобразно промените в технологичния и човешки прогрес. Сътрудничеството с лидери в областта на AI и образованието, като „Майкрософт“, създават естествен съюз за поставянето на амбициозни цели и постигането на реални резултати.
–Трябва ли да има строги регулации, които да спомагат правилното използване на технологиите в образователните институции?
Съвременните технологии, базирани на изкуствен интелект, от една страна ни дават основание за оптимизъм за по-качествено, персонализирано и ефективно образование. От друга страна, не трябва да се подминава отговорността за тяхното разработване, внедряване и най-вече използване. Както IT индустрията, така и правителствата и законотворците, играят жизненоважна роля в този процес. Бъдещето на общата нормативната рамка трябва да изисква системите с AI да останат обект на човешки контрол, както и да гарантират, че са подчинени на върховенството на закона. В този смисъл, крайно необходимо и спешно е да се създадат регулации за използването и прилагането на AI технологиите.
–Върху какви проекти работите с Министерство на образованието и науката?
Основен фокус е разработването на стратегии за ефективно внедряване на технологии в образованието. Също така постоянно подкрепяме инициативи за подобряването на дигиталните компетентности на учители и ученици. Много успешно работи Dream Space, учебен център за STEAM (бел.ред. наука, технологии, инженерство, изкуство и математика от английски: science, technology, engineering, art, mathematics), който предлага безплатно на всички български ученици и учители възможност да се потопят в широк спектър от преживявания, базирани на научни изследвания. Отделно, имаме различни индивидуални проекти с училища и университети.
–С внедряването на новите технологии се променя и кариерната ориентация на учениците. Кои са професиите на бъдещето?
-Докладът на Microsoft Work Trend Index, в който са анкетирани 31 000 души на 31 пазара между февруари и март 2023 г. показва, че бизнес лидерите залагат на няколко умения, които ще са от значение за бъдещето: аналитична преценка; гъвкавост; емоционална интелигентност; любопитство; критично мислене; работа с AI. Тези умения ще се критични както за новите професии, така и за настоящите, които ще еволюират, подпомагани от технологиите.
–Как смятате, че ще се промени светът занапред?
-В днешни дни бързината на развитие и проникване на технологиите, базирани на AI, е безпрецедентна. Трябва да сме оптимисти, че този скоростен процес, съчетан с адекватна регулаторна рамка и човешки контрол, ще допринесат за един по-добър свят.
Източник: economic.bg