Събитието ще бъде интересно и полезно за хора от всички възрасти, които имат интерес за реализация на трудовия пазар, казва Росица РАЙКОВА, началник отдел „Инвестиции“ на Община Стара Загора

– Г-жо Райкова, на 28 и 29 април в Стара Загора ще се проведе първото по рода си кариерно изложение WorkIn Stara Zagora. Как се породи идеята за това събитие?
– Идеята се роди във връзка с основната дейност на нашия отдел „Инвестиции“, насочена към привличане на компании, които да инвестират в Стара Загора. Успехът ни с фирми, които откриха свои офиси в града, показа и основното предизвикателство пред тях – да намерят качествена работна ръка. Този проблем всъщност касае и компаниите, които вече имат създаден бизнес в Стара Загора. Партньорските ни разговори установиха, че има отчетлива необходимост от повече квалифицирана работна ръка. Затова решихме да направим по-мащабно кариерно изложение, за да съберем интересите на двете страни – и на работодателите, и на хората, които си търсят работа, или искат нова работа.
Организацията на WorkIn Stara Zagora започна още през месец декември миналата година. Изготвихме прецизна концепция и ето, че към момента имаме 27 фирми-изложители на кариерния форум. Важно беше да намерим и подходящо място за събитието. Затова избрахме Културен център „Стара Загора“, който се намира на комуникативно място и разполага с достатъчно места и изложбена площ, за да съберем повече хора.
Отправихме покани към компаниите, които трябваше да ни се доверят, че форумът ще бъде полезен за тях. Защото това все пак е първо и по-мащабно начинание в тази сфера. Надявам се, че замисълът ни ще доведе до добри резултати – и за бизнеса, и за хора, които търсят реализация на пазара на труда.
– От кои браншове са фирмите, които досега са заявили участие в изложението?
– Нашата идея бе те да са в Стара Загора, а секторите са разнообразни – IT, маркетинг, софтуер, фармация, автомобилостроене, консултантска дейност, производство на фолиа, мобилни оператори, производство на финландски къщи, производство на вино и бира, производство на месо и месни продукти, други технологични производства, които работят на територията на ДЗУ.
Много от големите компании в нашия град са част от изложението
На техните щандове ще бъдат представители на отделите „Човешки ресурси“, ще присъстват голяма част и от управителите на фирмите.
Освен това, ще има щандове и на нашите партньори – Тракийски университет, който ще представи специалностите си и ще предоставя консултация за кандидат-студенти, Агенцията по заетостта, която ще информира както за свободни позиции, така и за програми за субсидирана заетост за работодатели. Сред изложителите ще бъдат още ТПП-Стара Загора, АРИР, Център за кариерно ориентиране към Община Стара Загора, както и нашият отдел Invest Stara Zagora, Туристическият информационен център Visit Stara Zagora и др.
Творчески колектив „На улицата“ ще се включи с арт инсталация и ще представи 3D картини с добавена реалност.
– Програмата предвижда и лекционна част?
– Откриването на WorkIn Stara Zagora е на 28 април от 13 часа (с регистрация от 12 часа). След това започва лекционната част, която е заложена и през двата дни. В първия –
стартът на форума ще бъде даден от Сами Хоссни
който е от Стара Загора. Млад човек, който има доста последователи сред младите хора в социалните мрежи. Той ще разкаже за своя житейски път, какво му е дал родния град, за да бъде успешен, какви са разликите в това да живееш в по-голям град, и предимствата на Стара Загора. След него лектор ще бъде Виктория Караабова-Стоянова, предприемач, управляващ една от най-успешните бизнес медии в България „Национална бизнес поща“. Тя също ще разкаже за житейския си път, за ролята на Стара Загора в нейната професионална кариера, ще коментира и темата за предприемачеството и как може да си успешен в бизнес начинанията си. Следва дискусионен панел, в който ще срещнем представители на бизнеса и не само, свързани със Стара Загора – родени или работещи тук. Те ще говорят за предимствата на града, с какво той може да бъде притегателен за бизнес. Ще направят и интересен анализ – дали при наемане на работа човешките качества са по-важни, или по-ценни са натрупаните опит и умения.
Вторият ден също има интересни теми, които ще бъдат представени
Започваме в 10 часа с Диана Господинова, бизнес консултант и коуч в Център по мениджмънт и Регионален директор на Фондация за развитие на Емоционална интелигентност в Стара Загора. Тя ще говори именно за емоционалната интелигентност, как можем да бъдем успешни и да получаваме по-високи доходи. Как да се развиваме успешно и как да бъдем полезни на работното място, ще разкаже Десислава Авджиева – бизнес консултант, също млад предприемач. След техните лекции отново предстои дискусионен панел, който ще бъде в по-широк мащаб. В него акцентът е върху това какво търсят работодателите от гледна точка на Агенцията по заетостта и консултантските компании за подбор на кадри, и от гледна точка на бизнеса – какво търсят работодателите, как хората да се представят на интервю за работа, какви са новите тенденции, новите професии, новите умения, които надделяват.
Завършваме с още един интересен лектор – Антон Атанасов, който е роден в Стара Загора, но не живее тук. Неговият фокус ще е към бизнеса – как да бъде успешен, как да увеличава своите приходи, как да задържа хората в екипа си.
На финала на WorkIn Stara Zagora
ще има нещо забавно и приятно – предвидена е томбола с награди
в която могат да се включат всички регистрирани участници.
– Какъв е достъпът до събитието?
– Входът е свободен, но е необходима предварителна регистрация чрез платформата ни на https://invest.starazagora.bg/. Срокът за регистриране е до началото на събитието. Разбира се,
регистрация ще може да се направи и на място
Това важи и за фирмите, които участват, ако има желаещи – имат все още възможност да се включат.
Радостно за нас е, че до днес на обяд (21 април, петък – б.а.), има регистрирани около 300 души, предполагаме, че ще стигнем до 500 души, което е и нашето предварително очакване.
– Към каква аудитория е насочено кариерното изложение?
– WorkIn Stara Zagora ще бъде полезно за ученици, особено за тези, които засега нямат план веднага да продължат образованието си. Те ще могат да видят възможностите и да преценят какво ги вълнува в професионален план. Форумът е подходящ и за студенти, на които предстои завършване, както и за хора от всички възрасти, които си търсят работа, такива, които желаят да сменят работата си, или пък да се информират за възможностите на пазара на труда в Стара Загора.
Фокусът е към всички, които имат интерес и стремеж за реализация на трудовия пазар
Мога да препоръчам на тези, които търсят работа, да подготвят автобиографии за рабодателите.
Щандовете на изложителите ще бъдат на разположение, паралелно с лекционната част – на 28 април от 13 до 16.30 часа, и на 29 април – от 10 до 16 часа. Всъщност програмата предвижда по-големи паузи между отделните лекции, което ще даде възможност на всички участници за срещи и разговори с фирмите-изложители.
Предвиждаме да направим видиоклип като презентация на събитието. Надяваме се, WorkIn Stara Zagora да предизвика интерес и компаниите, които участват, да останат доволни, за да направим форума отново догодина. Всъщност фирмите очакват кариерното изложение с нетърпение. Благодарни сме им за техния ентусиазъм и за това, че и те популяризират събитието. Радостно е за нас, защото
вече работим в унисон с бизнеса и имаме диалог, което за нас е много важно
Много усилия ни костваше организацията на WorkIn Stara Zagora, но сме щастливи. Надяваме се всички да сме доволни.
И ще напомня отново – регистрация, пълната програма и списък на изложителите – на https://invest.starazagora.bg/
– Г-жо Райкова, разкажете за други актуални дейности на Invest Stara Zagora?
– През месец март посетихме „Intec“, изложение в областта на машиностроенето, в Лайпциг, Германия. Имаше български щанд, а задачата ни като представители на Община Стара Загора бе да разговаряме с фирмите-изложители и да представим потенциала на града ни за правене на бизнес. В един от дните показахме видеото на Стара Загора, което сме подготвили, и то бе прието много добре.
В началото на месец април се включихме със собствен щанд на събитието на Bulgaria Wants You „Лондон: Кариера и живот – защо в България?“. В Лондон представихме какви са възможностите за хората, които в момента са в чужбина, какъв е пътят за стартиране на бизнес, както и потенциалът за добър социален живот в Стара Загора.
Щандът ни предизвика голям интерес, бе посетен и от старозагорци, които живеят във Великобритания

Принц Кирил Сакскобургготски също ни беше гост, разказахме му за Стара Загора. От разговорите с българите там разбрахме, че те имат желание да се върнат в родината, в Стара Загора. Интересуваха се от фирмите в града, от заплащането, от новите инфраструктурни проекти, от развитието на културния живот.
Заедно с г-жа Румяна Грозева, изп. директор на АРИР, бяхме във Франция за награждаване в класация, организирана от сп. „Файненшъл Таймс“. Стара Загора бе включена в две от категориите – с 3 място в Разходна ефективност, и 6-о място за най-обещаващи инвестиционни дестинации в Европа, които прилагат стратегии за насърчаване на чуждестранните инвестиции. Имахме възможност да разговаряме с колеги от други градове в Европа.
АРИР спечели награда за безплатен виртуален тур в рамките на 6 месеца
в който можем да публикуваме информация за област Стара Загора с възможностите за чуждестранни инвеститори.
Предстои ни участие в изложение в Солун със собствен щанд на Община Стара Загора, както и визита в града на липите на Баварска бизнес делегация.
NBP.bg, Радослава РАШЕВА
