Търсят ни за различни събития, което показва, че работата на нашия отдел, е дала резултат, казва още Росица РАЙКОВА, началник на отдел „Инвестиции“ в Община Стара Загора


– Г-жо Райкова, преди дни бе направена презентация на новия видеоклип, с който се представя Стара Загора сред чуждестранни инвеститори. Разкажете повече за него?
– Видеоклипът бе подготвен за участието на Община Стара Загора и по-специално на отдел „Инвестиции (Invest Stara Zagora) на международното изложение „Vitalis 2022“, което се проведе през месец май в Стокхолм, Швеция. Форумът осигури възможност на над 200 изложителя, от Скандинавския полуостров, Великобритания, Полша и Франция, да представят своите продукти и решения в сектори, като здравеопазване, роботика, фармация, био технологии и др. За нас това изложение осигури сцена, на която да промотираме Стара Загора, като място, на което тези високотехнологични компании биха могли да развиват успешно своя бизнес. Община Стара Загора беше част от българския щанд на „Vitalis 2022“, на който заедно с четири български компании, една от които и с офис в Стара Загора, представихме възможностите на страната ни и на нашия град, като много добро място за правене на бизнес и за инвестиране.
Чрез видеоклипа се опитахме да синтезираме всички най-важни предимства на града, които го правят по-конкурентен
както и всичко, с което старозагорци се гордеем. В него включихме информация за нашето стратегическо географско местоположение, за добрата данъчна политика, за добре развитата образователна система в лицето на Тракийския университет и на училищата в града. Обърнахме внимание и на добрата разходна ефективност, дължаща се все още на ниските нива на наемите и при закупуване на земя. Като доказателство за всичко това дадохме възможност на няколко компании от града да разкажат за своя успешен пример и да споделят защо са избрали да развиват своята дейност точно в Стара Загора.
Разбира се, видеоклипът ще бъде използван и за други цели – при организиране на различни събития или инициативи, при посещения на официални делегации, пред чуждестранни инвеститори.
Веднага след нашето завръщане от Швеция, се представихме и на конференцията на балканските страни на тема „Smart Cities and Digital Transformations“ – „Умни градове и дигитална трансформация“, която се състоя преди дни в София.
Както в Стокхолм, така и в София видеото предизвика много аплодисменти
То е качено и в инвестиционния ни портал – Invest Stara Zagora. Всъщност идеята да се промотираме под това име не е случайна. Не се опитваме да се разграничаваме от Община Стара Загора, напротив. Използваме утвърдена концепция, която вече е приложена в други градове, както в България, така и навън. Всички отдели, които насочват усилията си да привличат инвеститори, използват тази формула. И ние следваме този брандинг, защото той вече е разпознаваем на международно ниво и всяка компания, която търси да намери нови и по-добри възможности за развитие на своя бизнес търси именно подобно име за насока.
Имаме вече и работещ сайт – https://invest.starazagora.bg/, нашият инвестиционен портал
Имаме също така различни рекламни и презентационни материали, съдържащи най-важната информация, от която всеки инвеститор се нуждае, като финансови стимули и облекчения, тенденции на пазара на имоти, развитие на трудовия пазар и демографска характеристика на населението и др.
– От какво се интересуват инвеститорите?
– За някои от компаниите, в зависимост от каква народност са, първо се налага да показваме къде се намира България и Стара Загора в частност. Веднага ни питат и на какво разстояние е градът от най-близкото летище. Интерес се проявява към демографската структура на региона, колко хора живеят и каква част от тях са в работоспособна възраст, какъв е процентът на безработица и този на младото население, колко училища има и какъв е техният профил. Основният въпрос е насочен, разбира се, към работната ръка, каква е квалификацията на хората, дали знаят езици, какви са нивата на работните заплати. Интересуват се и дали има училища, които предлагат техническо образование.
Важен за тях е и пазарът на недвижими имоти – как се движат продажбите и наемите на складове, офиси, парцели
а през последните месеци най-често срещания въпрос е свързан с движението на цените на електроенергия.
– Какви бяха резултатите от участието на Invest Stara Zagora в балканската конференция „Smart Cities and Digital Transformations“?
– Тя се състоя в два дни и бе организирана от Турското посолство в България и Асоциация на износителите на услуги към Турското Министерство на търговията. Целта бе да се представи докъде е стигнала България в своята дигитална трансформация. Споделихме опита на няколко български градове, сред които и Стара Загора. Ние показахме умните и модерни технологии, които сме въвели досега в нашия град. Акцентирахме върху възможностите, с които разполага градският ни транспорт, внедреното видеонаблюдение и умни светофари, с които се осигурява бърза и точна услуга за гражданите, като в същото време се контролира трафикът. Имаме и специална станция за известяване при случай на пожар в града. Представихме и зарядните „колонки“ за електромобили, електрическите скутери като нов начин за придвижване, които са свързани с опазването на околната среда – също един от елементите на умните градове.
Презентирахме и дигитализираните услуги, които Общината предлага, с цел хората да спестят време и средства, с възможност за плащане на данъци, записване на децата в детски ясли и градини.
Основното послание, което направих на балканската конференция е, че
вече сме направили стъпки да бъдем по-дигитални, но има още много какво да се свърши
Хубавото е, че когато имаме основа, вече може да надградим. Подобни срещи дават възможност да видим опита на други градове и да се поучим от тях.
На втория ден от конференцията имахме възможност да се запознаем с турски иновативни компании, които предлагат решения за умни градове. Част от тях вече се въведени в някои общини в Турция. За нас беше ценна информация, защото можем да използваме това, което видяхме, при реализирането на бъдещи проекти в Стара Загора. И не на последно място, което беше нашата основна идея – да промотираме града пред всички тези компании, така че да решат да изместят своя бизнес в Стара Загора.
– Кое беше най-впечатляващото за Вас?
– Освен известните технологии и приложения за прилагането на модела на „Умен град“, включващо умно осветление, умно паркиране, управление на трафика и центрове за управление, системи за проследяване, публични информационни системи и др., имаше технология, която дава възможност да видиш откъде минават всички видове инсталации в една стара сграда – изключително полезно, ако се прави ремонт или реновиране. Друго, което ме впечатли, бяха
3D очила, с които виждаш „разглобени“ на съставните му части даден уред или устройство
Ако има проблем – може дари и в домашни условия, сам да направиш ремонта, ако не е сложен.


– Отдел „Инвестиции“ участва и в събитие на Фонда за рисков капитал „Innovation Capital“ в Стара Загора. Полезна ли беше тази среща?
– Фондът предлага възможност за 200 компании, които след добро проучване на техните бизнес планове, да бъдат подпомогнати от него, като финансовия ресурс, с който разполага е в размер на 21 млн. евро. Част от тези средства са от ЕС, а други – 6 млн. евро, идват от частни инвеститори. Освен финансовия импулс, който осигурява фондът, тези компании ще бъдат подпомогнати и с консултации и съвети.
Секторите, които се таргетират, са електронна търговия, здравеопазване, образование, финансови услуги, софтуерни разработки, реклама и медии
киберсигурност и др. За направената инвестиция фондът придобива малка част от дела на компанията, който при неговото напускане може да бъде обратно изкупен от собствениците или да бъде продаден на други компании. Фондът „Innovation Capital“ предвижда също да осигури последваща подкрепа на 30 от първоначално изпраните компании.
Тази среща беше полезна, защото при запитвания на инвеститори, можем да им препоръчаме подобни възможности за финансиране. При такива събития получаваме информация и какво можем да предложим на стартъп компаниите. Защото една от идеите ни, освен да развиваме града ни като добра дестинация за външни фирми, е да развиваме и местната общност. Т.е. потенциалът на града ни и младите предприемачи да не отиват в София или на друго място, а да останат в Стара Загора и тук да се развиват. Тази екосистема все още не е добре разработена, но се надяваме, че ще продължим дейността си в тази насока.
С представителя на Фонд „Innovation Capital“ се разбрахме
да направим още подобни събития, подготвяме програма, за да предизвикаме още по-голям интерес
сред местните фирми и млади предприемачи.
Впрочем, напоследък търсят Стара Загора за различни събития, което показва, че работата на нашия отдел, е дала резултат.
– Имаше няколко събития, свързани с IT сектора. Предстои ли нещо ново в тази сфера?
– Направихме срещи между фирми от бранша с ученици и студенти. Те бяха много ползотворни. Отново на едно място, в ролята ни на медиатор, се надявам да организираме и Кариерен ден, на който да съберем IT компании и младите хора от града и от областта, за да разговарят и да си създадат взаимно полезни контакти за работа и за развитие. Планираме следващата среща през септември или октомври месец.
Всъщност, тук е моментът да споделя нещо радващо. Знаете, че в Стара Загора се проведе роуд шоуто на AIBEST. Тъй като от Асоциацията обиколиха и други градове, са направили анкета сред своите членове и те са били категорични, че
събитието им в Стара Загора е минало най-добре и е било най-полезно
Имаме и ни предстоят много срещи с частни компании. Повечето не желаят да се оповестяват имената им, но има интерес от шведски, немски, турски фирми.
Не са малко запитванията, но отнема много време от първоначалните разговори до финалната инвестиция. Потенциалните инвеститори правят много стриктно проучване, още повече, че в момента ги притеснява политическата обстановка у нас, войната между Русия и Украйна, ръстът на цените на електроенергия.
Работим активно и с Индустриална зона „Загоре“. Участваме в много от срещите, които има екипът на Зоната с потенциални инвеститори и им съдействаме.
– Последната информация сочи, че „Загоре“ е почти заета. Обмисля ли се разширяването на зоната, Летище Стара Загора остава ли като възможност?
– Летището остава като опция. Ако стане – това ще отвори много възможности за града ни.
Предприет е и втори етап от разширението на индустриалната зона – към село Еленино, но той е в много работен, начален етап. Въпреки това ние промотираме и тази зона, защото не искаме да спираме инвестиционни намерения.
– Общинският отдел „Инвестиции“ съществува от близо 2 години. Кое лично за Вас е най-голямото Ви постижение?
– Точно на 1 юли ще станат две години откакто съм ръководител на отдела. За мен най-важното е, че успяхме да създадем добре работещ екип и да поставим основите. Това е най-трудното – да се създаде концепция как да промотираш града, кои сектори са най-важните и перспективните, да намериш точната и правилна информация, релевантна за дадения сектор, кои канали да използваш, как да поднесеш дадена информация пред инвеститори и да съумееш максимално бързо да отреагираш на техни запитвания или допълнителни въпроси.
В отдела работим 6 души, не търсим консултанти, максимално спестяваме средства. Пишем сами текстове, правим преводи, анализи, дизайнерски изработки и презентации.
В същото време във връзка с пандемията, може да се каже, че имаме една изгубена година. При нас не може да се работи нормално без пряка комуникация. Освен това, самите инвеститори бяха предпазливи, имаше много които се отказаха и поради политическата несигурност в страната. Неща върху, които ние не можем да въздействаме, колкото и добре подготвени да сме.
Но най-важното е, че
правим всичко с цялата ни любов към града, с много енергия. Влагаме много и това се вижда
Надяваме се, че ще предадем всичко това на останалите хора. Всъщност нашата страст, която влагаме в работата ни, е повлияна от желанието да има повече млади хора в Стара Загора, повече фирми, които да осигуряват високи заплати. Това е и наша лична мотивация да продължаваме да работим така активно.
NBP.bg, Радослава РАШЕВА