Цените в Гърция са скочили главоломно – на млякото, хляба, яйцата и дори на зехтина. И семейства с добри доходи страдат от ценовия шок и се питат къде е „гръцката история на успеха“, за която говори премиерът Мицотакис
Автор: Дойче веле
Анна Петрополу е отчаяна от нивото на цените в Гърция: „С парите, които харча за храната на семейството за три дни, миналата година можехме да се храним цяла седмица“, споделя тя. Всяко посещение в супермаркета води до нова и неприятна изненада за гъркинята. По стандартите на страната 49-годишната майка на три деца и нейният съпруг печелят сравнително добре. Семейството има и собствен апартамент. Но тъй като храната и горивата са поскъпнали твърде много, те са принудени да пестят от всичко. Имат усещането, че кризата от 2010 година се е завърнала в Гърция.
Опаковката кафе от 500 грама струва с поне две евро повече, отколкото само преди година. Прясното и киселото мляко са с 50% по-скъпи от преди. Повечето видове хляб са скочили с 30%, а яйцата – с 28%. Дори и популярното гръцко сирене Фета струва над 12 евро за килограм – с 3 до 4 евро повече, отколкото преди половин година. „В супермаркета се чувствам като бедняк“, казва Петрополу. Тя одобрява работата на премиера Кириакос Мицотакис,но когато чуе по телевизията лозунгите му за гръцките успехи, Анна се ядосва: „Явно живея в някоя друга държава“, казва тя.
„Несъмнена история на успеха“?
Мицотакис, от своя страна, е убеден в икономическия успех на страната си: „Гърция в момента е една от най-бързо растящите икономики в Европа, с нарастваща заетост, по-ниско неравенство и подобрени обществени финанси“, каза той на шефката на Европейската централна банка Кристин Лагард в Атина миналата седмица. „Оставането ни в еврозоната не бе лесно, но развитието в Гърция несъмнено е една история на успеха“, заяви Мицотакис.
Само че Анна Петрополу не може да усети тази история на успеха. Дълго време е чакала да получи увеличение на заплатата си, но допълнителните пари сега са изядени от гигантската инфлация. Според гръцката статистическа служба ЕЛСТАТ през септември 2023 г. инфлацията при хранителните стоки е била от 9,4 процента. А според Евростат гръцката инфлация се е повишила с 3,9% през октомври 2023 г. – повече отколкото в цялата еврозона.
Омагьосаният кръг с цените
За учителката Катерина Кефала пазаруването се е превърнало в нещо много неприятно: „Купувах зеленчуци и плодове от седмичния пазар, защото всичко там е по-евтино и качеството е адекватно. Но сега дори на седмичния пазар има луксозни цени“, оплаква се тя. А гръцката дума за седмичен пазар – „Laiki“ – означава буквално „за хората“.
Статистиката доказва, че Катерина е права. През септември 2023 г. инфлацията при зеленчуците е била от 17,7%, а при плодовете – 13,9 на сто. Учителката получава близо 1100 евро на месец, но не може да разчита на по-висок доход. Парите не ѝ стигат за нищо.
Оплакват се и самите търговци на пазара. Лятото бе твърде горещо, а през септември половината страна беше потопена от тежки наводнения. Това се отрази зле на реколтата. Много видове зеленчуци и плодове са станали дефицитни, а цените са скочили. Към всичко това се добавят високите цени на горивата – бензинът е скочил до 2 евро. Сега клиентите не могат да си позволят по-високите цени и купуват все по-малко. Търговците, от своя страна, не могат да си позволят повече да повишават цените и гледат как печалбите им се смаляват. Истински омагьосан кръг.
Нарастващи приходи на супермаркетите
От друга страна приходите на големите супермаркети растат, въпреки че клиентите се ориентират към по-евтини марки. Те обаче няма как да не купуват стоки от първа необходимост. Учителката Катерина Кефала непрекъснато следи за специални оферти. Често обаче дори и тези продукти са твърде скъпи или с много ниско качество.
„Преди не блестях с организационен талант, но сега съм принудена да планирам всичко внимателно“, споделя жената. Междувременно успява да разпредели покупките си по такъв начин, че да не ѝ се налага да купува в един и същи месец и нови перилни препарати, и зехтин. Подобно нещо тя не може да си позволи.
Зехтинът като луксозна стока
Но най-големият ценови шок е при зехтина. В Гърция той е основен хранителен продукт и почти всичко се приготвя с него. От няколко месеца насам зехтинът се е превърнал в луксозна стока, а цените му скачат всяка седмица. Литър от средностатистическия зехтин, който преди година е бил 4,80 евро, сега се предлага за 10,60 евро. Или дори за 11,60 евро – в зависимост от магазина. При това става дума за зехтин от реколтата от 2022 г., а не от тазгодишната. За нея се предполага, че ще бъде още по-слаба. Затова се очакват и нови увеличения на цените до 15 евро за литър. Средностатистическото четиричленно гръцко домакинство употребява по около 60 литра зехтин на година.
Правителството знае, че гърците са сериозно разтревожени от растящите цени и се опитва да им противодейства – но с твърде скромен успех. За да помогне на потребителите, кабинетът въведе система за информация за цените на общо 51 основни продукта в т.нар. потребителска кошница – ориз, мляко, кисело мляко, спагети, брашно, тоалетна хартия, сапун и други. Гръцкото министерство на икономиката изпраща на супермаркетите списъка с въпросните стоки. След това магазините са длъжни да отбележат най-ниската цена за всеки един от тези продукти и да информират на видно място за нея.
Мярката е задължителна за всички вериги супермаркети с оборот от над 90 млн. евро.
Източник: Дойче веле