Eлектронният велосипед Pi-Pop, създаден от предприемач Адриен Лелиевр, използва суперкондензатор за съхраняване на енергия, вместо да разчита на батерии. Ако ежедневното каране на велосипед е твърде голямо предизвикателство за вас, може да се изкушите да изберете електронен велосипед, съобщават от Euronews Green.
Проблемът с тях е, че производството на батериите изразходва много природни ресурси като литий или редкоземни елементи, които изискват обширни и често въздействащи върху околната среда процедури за добив. Френският предприемач Адриен Лелиевр обаче е създал ново, устойчиво решение. Снабден със суперкондензатор. Изобретателят, който има опит в електрониката, проектира и патентова електронен велосипед, наречен Pi-Pop, който не използва литиеви батерии, а суперкондензатори.
„Системата се зарежда, когато карате и също така когато велосипедът спира – благодарение на спирането на двигателя – енергията се връща, когато е необходимо“, каза Лелиевр, директор на STEE.
Казано по-просто, суперкондензаторът работи чрез натрупване на енергия по електростатичен начин или чрез бавно движещ се заряд. За разлика от това, литиевата батерия съхранява енергия като химическа реакция. С други думи, суперкондензаторът може да съхранява и освобождава енергия много бързо, когато е необходимо.
В случая с неговия велосипед това означава запасяване с енергия, когато човекът върти педалите или при натискане на спирачките и да я използва за подпомагане на по-трудни действия като рестартиране или каране нагоре.
Лелиевр изчислява, че помощта, предлагана на водача от суперкондензаторите на велосипеда, е достатъчна, за да се справи с надморска височина от 50 m, ако е зареден предварително на равна повърхност, което го прави подходящ за около 80 процента от европейските градове.
Концепцията за суперкондензатор сама по себе си не е нова иновация; първите са произведени в края на 70-те години. Днес те се използват във фотоволтаични системи (като слънчеви панели), цифрови фотоапарати и някои хибридни или електрически превозни средства за подобряване на тяхната производителност.
Има смисъл Лелиевр да използва технологията в велосипедите. Според него 20-килограмовият Pi-Pop „наистина е символ на трезвеността“. „Винаги да искаме повече, означава да искаме да вървим по-бързо, да добавяме повече енергия… е задънена улица“, каза той.
В производството на велосипеда не се използват редкоземни материали, тъй като суперкондензаторите са направени от въглерод, проводящ полимер, алуминиево фолио и целулоза – материали, за които вече съществуват процеси за рециклиране.
Няма нужда да чакате велосипеда да се зареди, още едно предимство в сравнение с класическите електронни велосипеди. Компанията също така твърди, че животът на суперкондензатора варира от 10 до 15 години в сравнение с пет или шест за литиева батерия.
Велосипедът – вече трето поколение дизайн – в момента се сглобява в Орлеан. Да бъдеш местно производство в родната му Франция е важно за изобретателя, чиято кариера е изградена във френската електронна индустрия.
„Мисля, че не можем да правим иновации, ако загубим контрол върху производството“, каза той. „Когато говорим за устойчиво развитие, екологичен преход и енергиен преход, трябва да осигурим работни места“, добави Лелиевр, в чиято компания работят 25 души.
В момента Pi-Pop произвежда 100 велосипеда на месец. В бъдеще компанията има за цел да произвежда хиляда велосипеда месечно до 2024 г.
Лелиевр има и европейски амбиции. „През 2025 г. искаме да се насочим към европейския пазар, в момента обсъждаме потенциално набиране на средства“, каза той. Това разбиване може да бъде огромна възможност за компанията, тъй като ЕС е внесъл 1,2 милиона електрически велосипеди и 5,2 милиона неелектрически (пет пъти повече от изнесеното количество), според агенцията за данни на ЕС Евростат.
Източник: infostock.bg