Училищни психолози и педагогически съветници от Стара Загора проведоха първата си работна тематична среща за учебната 2023/2024 година. Те дискутираха пътя на приобщаващото образование от 2016-2022 години в училище и прилагането в практиката на новите карти за функционална оценка на учениците със специални образователни потребности и с хронични заболявания (влезли в сила от 15.09.2023 г.). Темата на срещата бе предложена от Лазаринка Батева, психолог, и ЕПЛР от XI ОУ „Николай Лилиев“ в Стара Загора, и бе включена в традиционните от 30 години ежемесечни работни дискусии на общността от специалисти.
На форума бяха обсъдени насоките за прилагане на картите за оценка във връзка с Международната класификация за функционирането на човека, уврежданията и здравето на деца и юноши (ICF-CY) по Проект BG05M2OP001-3.018-0001 „Подкрепа за приобщаващо образование“, финансиран по Оперативна програма „Наука и образование за интелигентен растеж“ 2014-2020 г.
Училищните психолози и педагогически съветници споделиха мнения и въпроси относно оценката на детското развитие по възрастови периоди, организацията на подкрепящата среда в обучението на учениците със специални образователни потребности, както и съвместната им работа с другите специалисти в Екипите за подкрепа за личностно развитие – учители, логопеди, ресурсни учители, рехабилитаторите на слуха, говора и зрително затруднените, помощниците на учителите.
По утвърден график от РУО на МОН, срещата се състоя в Единадесето основно училище „Николай Лилиев“ в Стара Загора на 9 ноември и бе открита от директора на училището г-н Желязко Богданов. Присъстваха г-жа Дарина Бонева – старши експерт по приобщаващо образование в РУО на МОН-Стара Загора, и г-н Пламен Иванов – директор на Регионален център за подкрепа на процеса на приобщаващото образование-Стара Загора.
Те предоставиха информация, експертно мнение и разяснения относно периода за сертифицираните обучения на специалистите, сроковете, трудностите и предизвикателствата при прилагането на картите за функционална оценка на потребностите на учениците със специални образователни потребности и хронични заболявания.
Психолозите и педагогическите съветници напомниха за задълженията си по осигуряване ежедневно не само на допълнителната, но и на общата подкрепа за всички ученици в училищата, както и за възможна налагаща се промяна на нормативна уредба в сферата на образованието, касаеща пряко тяхната работа. Дискутираха и за взаимодействието между институциите и секторите в държавата за оптимизиране във времето на цялостния процес за функционално оценяване на децата и учениците.
В момента се събира информация от училищата в страната за изготвянето на статистика, свързана с ICF-CY по области, която ще бъде представена на предстоящата Национална конференция по прилагане на ICF-CY в приобщаващото образование в България.
NBP.bg