„My Way, Your Way, Our Shared Cultural Identities“ се нарича двегодишният международен проект по програма „Еразъм+ KA2“, резултатите от който бе представен от българските участници – ученици от ГПЧЕ „Ромен Ролан“. Те са 30 ученици от X, XI и XII клас, а ръководителите на проекта са преподавателите Таня Маджарова и Ирена Личева.
Темата на проекта е „Междукултурни различия и начини на преодоляването им“, партнират си четири училища от България, Испания, Италия и Швеция. Началото е в Стара Загора през 2015 г., следват още три обмена – в Испания и Италия през 2016 г. и в Швеция през 2017 г. Нашите ученици и връстниците им влизат в ролята на „културни детективи“ и събират информация за особеностите в общуването с хора с друга културна идентичност. Описват критични ситуации, в които възникват проблеми, основани на различни ценности и норми на поведение. Създават материали, с които да илюстрират културните сблъсъци. Предлагат решения за успешното им преодоляване. Разработени са и полезни ресурси, които могат да се ползват от учителите по чужди езици, имащи интерес да развиват културната интелигентност и междукултурните умения на учениците.
Две години след началото, в същата зала, в която е стартирал проектът, с видеоклипчета, снимки и атрактивни, живи разкази българските „културни детективи“ разказаха какво са научили. Споделиха впечатленията си от сблъсъка с „другостта“. Посочваха прилики и разлики, плюсове и минуси от различните разбирания и действия. Представиха уменията, които са им помогнали да преодолеят различията и да се справят в критични ситуации. Заедно с чудесните разкази за забележителностите, до които са се докоснали в посетените страни – като училище в бивш храм в Италия или архитектурата на Антонио Гауди в Испания, младежите споделиха наученото за образованието, училището и отношенията между учители и ученици, за дисциплината и отговорностите, за кулинарните особености и вкусове. И още – влияе ли на авторитета на учителите, ако се обръщаме към тях с малко име, къде е разликата между свободата и слободията, колко е важно владеенето на чужд език и достатъчно ли е, за да видиш всичко. С много емоции и чувство за хумор те разказаха защо една ситуация може да е критична в една страна, а в другите да се приема като съвсем нормална. Стана ясно, че една от участничките от Швеция първоначално приела пътуването до България като наказание, но след гостуването в Стара Загора променила виждането си. Ръководителите на проекта отчетоха ролята на българските участници като посланици на България, защото са успели да променят представите на партньорите за страната ни, които в по-голямата си част са били негативни, и да ги накарат да я видят с други очи.
Моят начин не е твоят начин, но трябва да намерим начин да живеем заедно. Така Таня Маджарова обобщи наученото от участниците в проекта. След него остават нови приятелства, много знания за историята, културата и бита на други нации, умения за общуване в различна среда, стръв за пътешествия и добро самочувствие от представянето.
НБП, Таня ИВАНОВА