Университетски преподаватели, учители и експерти проведоха ползотворни дискусии за позитивното образование и личностното развитие на младите хора. Дискусионните панели се състояха в Регионална библиотека „Захарий Княжески“ в Стара Загора и в тях се включиха представители на училища и университети, които участват в работната среща по Национална програма „Иновации в действие“ към Министерството на образованието. Форумът се провежда от 16 до 19 април, а негов домакин е Второ основно училище „П. Р. Славейков“, което е една от петте „Лаборатории за иновации“ 2023/2024 г. по програмата и е избрано от МОН в тематично направление „Позитивно образование и личностно развитие“.
Проф. Румяна Неминска от Катедра “Предучилищна и начална училищна педагогика” към Тракийския университет, бе модератор на дискусия по тема „Позитивна образователна среда“, в която се включиха преподаватели от Основно училище „Св. Кл. Охридски“-Бургас, Средно училище „Гео Милев“-Варна и Средно училище „Св. Паисий Хилендарски“-Абланица. Пред аудиторията проф. Неминска акцентира върху необходимостта от въвеждане на струдничество за формиране на позитивна образователна среда.
В изложението си тя изтъкна, че в днешно време на фона на огромния поток на информация, ролята на учителите се променя. Те трябва да придобият ново качество – да бъдат своеобразни подредители на информацията, с която идват учениците в клас. Това изисква и нов начин на обучение, който тепърва навлиза в образователната ни система. „Много е важно да работим така с учениците, че да им дадем уменията как сами да научат за дадения материал, къде да го поставят, при това без да го зазубрят. Вие имате мисията да променяте организацията на предаване на знанието и трябва да възпитаваме децата така, че те да се чувстват успешни, без да се чудят накъде да вървят“, уточни проф. Неминска.
Тя сподели още, че, когато се говори за иновации в образоването, които са и основна тема на форума в Стара Загора, трябва да се правят редовни практически конференции между академичната общност на университетски преподаватели и учители от всички етапи на образователната система. „Нужно е единомислие във всички степени на образованието“, допълни проф. Неминска. Тя изтъкна също, че при въвеждането на иновации е важно да се създават навици при учениците, и когато те вече са изградени, може да се премине към интердисциплинарен подход в обучението. „Само при създаване на навици, интердисциплинарното обучение има своята сила. Важно е също да се развива и моделът от учител към учител, за да се предава и да не се руши идеята за позитивна образователна среда във всички степени на образователния процес“, допълни проф. Румяна Неминска.
Проф. Румен Стаматов и Димитър Татарски бяха модератори по темата „Личностно развитие“. В дискусионния панел се включиха екипи от VII средно училище „Найден Геров“-Варна, Основно училище „Тодор Каблешков“-Пловдив, Средно училище „Димитър Талев“-Добрич и Средно училище „Иван Вазов“-Вършец. От двамата лектори бяха изнесени изключително интересни и полезни данни за позитивната психология и нейното приложение с практики и стратегии. Експертите изтъкнаха, че темата е благодатна и по нея има много какво да се направи. Проф. Стаматов, който е съавтор на първата книга, написана от българи, която разглежда основните концепции, идеи и емпирични открития на позитивната психология, представи резултати от проучвания и даде примери от световния опит. Той отдели място на един от най-наболелите проблеми на съвремието – агресията в училище. Данните обаче показват, че с различни проекти често се хаби времеви ресурс и ефективността от подобни програми е едва 15%. „Фиксираме се върху агресията, а трябва да насочим внимание към нейната превенция. Привантивните мерки могат да дойдат най-вече от силните страни на децата. Именно това обяснява защо трябва да генерираме повече позитивни емоции у тях и да се опитаме да ги задържим. За жалост, нашето общество е такова, че негативното е по-силно от позитивното. Затова и моето настояване е училищните психолози да не бъдат терапевти, а да търсят, виждат и развиват позитивните качества на децата“, коментира проф. Стаматов. Той изтъкна и колко е важно да има интеграция между всички структури, които са важни за образованието, т.е. да има степен на въвлеченост на ученици, учители, родители. „Затова работни срещи като тези са важни. Важно е и обучението на учителите в позитивен подход. Именно вие сте пионерите на позитивното образование, което в днешния ден не е принцип, не е иновация, то е парадигма. За всички нас трябва да е водещо също, че децата, които са щастливи, имат по-добри академични успехи“, допълни проф. Румен Стаматов.
Полезна практическа информация бе представена и от Димитър Татарски. Той акцентира на науката за характера, която може да се прилага при подпомагането на децата да се фокусират върху собствения си растеж. На екипа на панелната дискусия по темата „Личностно развитие“ Димитър Татарски предостави и презентационни материали, сред които „Карта за растеж на характера“ и структура на 11-те принципа на ефективно образование за характер.
Дискусионната работа от третия ден на форума в Стара Загора бе обобщена в доклади, в които бяха отбелязани акцентите, приложими в българската образователна система.
NBP.bg, Радослава РАШЕВА