Художничката Тереза Зиковска ще представи в Стара Загора изложбата живопис „Обезлюдена природа“. Събитието е част от програмата за Нощта на изкуствата, организирана от Община Стара Загора. Изложбата ще бъде открита на 25 септември от 18.30 часа в NEDEV Art Gallery (на адрес ул. „Константин Иречек“ 38).
Картините, включени в експозицията, са направени тази година по време на изолацията, която се наложи да преживеем. Темата за дърветата и структурата на дървото без листа, когато изглежда, че то си почива и че не е живо, ме вълнува и от по-рано, сподели за „Национална бизнес поща“ Тереза Зиковска. Това са абстрактни работи, които изхождат от природата. Рисувани са в студено време, когато обикновено са типични студентите гами, но живописните творби са много експресивни, цветни, в топлата гамата – на жълтото, на оранжевото, има и по-задълбочени синкави гами. Картините са провокиращи, ракурсите са различни, пресъздават различни настроения. Породени са от моето вдълбаване в нещата, в природата и какво е нейното въздействие в моменти на усамотение. В тези дни на изолацията разходките бяха забранени, но аз можех да си позволя да излизам сред природата с кучето ми. Всъщност дърветата в живописните творби не са измислени, те са от морската градина във Варна, уточнява още художничката.
Изложбата включва серия от 10 големи платна. В момента тя е експонирана в столична галерия. Към нея съм включила и някои други мои картини, тъй като серията за голото дърво без листа при мен се появи преди година-две. За изложбата в Стара Загора ще селектирам творбите така, че да могат да се видят по най-добрия начин, казва Тереза Зиковска.
Тя прави за първи път самостоятелна изложба в Стара Загора. Благодаря за поканата и за тази възможност, която получих от художника и галерист Светлозар Недев. Той видя изложбата в София и така дойде идеята за представянето ми в Стара Загора. Вълнувам се за срещата със старозагорската публика, ще ми бъде приятно. Нямам търпение да бъда пак в красивия ви град. Гостувала съм и друг път по други поводи. Ще се радвам да се срещна с публиката, да видя ответната реакция към моето изкуство. Интересно ми е и колегите в Стара Загора какво правят, ще ми бъде приятно да се срещна с ценителите на изкуството. Смятам, че изложбата ще им бъде интересна, провокативна, изненадваща. Обикновено в картините има и скрити послания, така че се надявам интересът на публиката да бъде още по-голям, допълва Зиковска.
Тя е завършила Художествената гимназия в София, а след това Художествената академия в столицата със специалност „Текстил“. Дойдох във Варна да преподавам във Варненския свободен университет, но останах в града. Направих собствена галерия през 2011 г., включвам се активно в културния живот на Варна, като каня в галерията да гостуват интересни автори. Занимавам се и с деца. Моята цел е да заразявам колкото може повече хора в областта на изкуството, да мислят и да живеят чрез него. Смятам, че общуването с изкуството и творенето като процес е изключително важно за обществото ни и за начина, по който човек възприема света около него, допълва авторката.
NBP.bg, Радослава РАШЕВА
Ето какво казва за Тереза Зиковска проф. д.и.н. Свилен Стефанов, историк на изкуството, критик и куратор:
„Тереза Зиковска има своето място в полето на българското съвременно изкуство с подчертано своеобразното си артистично присъствие. Независимо дали става въпрос за самостоятелните живописни изложби или за сериозната институционална намеса в полето на варненския художествен живот, известна като галерия „Тереза“. Това е художничка, която направи впечатление още с първите си изложби от края на 90-те години, когато завърши специалност „Текстил“ в Националната художествена академия. … В творчеството на Тереза Зиковска съществува осъзната линия на приемственост. Без всяко съмнение, става въпрос за експресивната линия на съществуване в териториите на живописта. Това е очевидното наследство от Академията, което пронизва развитието на авторката още от първата й изложба през 1999 г. Но само дотук, защото „експресионизми“ в новата и най-новата история на изкуството има много, но Тереза Зиковска е съумяла да намери своя пътека в тази зона на трудно дефинируема чувственост.Съвременната живопис може да бъде всякаква – и социална, и политическа или херметично недостъпна като съдържание. И да черпи от различни извори. В случая Тереза Зиковска демонстрира експресивната мазка не просто като заучен исторически код, като лесно разпознаваем знак за наличието на ирационални послания. В нейната живопис заучените изобразителни умения умишлено се отдръпват на заден план, за да освободят място на спонтанна непринуденост, която като влияние идва по-скоро от някои френски фовисти и „наивисти“, отколкото от класическите немски експресионистични образци. Затова мазката води формата със завидна лекота, а псевдонаивизмът на деформациите могат да се определят като запазена марка на тази художничка“.
„Тереза Зиковска има своето място в полето на българското съвременно изкуство с подчертано своеобразното си артистично присъствие. Независимо дали става въпрос за самостоятелните живописни изложби или за сериозната институционална намеса в полето на варненския художествен живот, известна като галерия „Тереза“. Това е художничка, която направи впечатление още с първите си изложби от края на 90-те години, когато завърши специалност „Текстил“ в Националната художествена академия. … В творчеството на Тереза Зиковска съществува осъзната линия на приемственост. Без всяко съмнение, става въпрос за експресивната линия на съществуване в териториите на живописта. Това е очевидното наследство от Академията, което пронизва развитието на авторката още от първата й изложба през 1999 г. Но само дотук, защото „експресионизми“ в новата и най-новата история на изкуството има много, но Тереза Зиковска е съумяла да намери своя пътека в тази зона на трудно дефинируема чувственост.
Съвременната живопис може да бъде всякаква – и социална, и политическа или херметично недостъпна като съдържание. И да черпи от различни извори. В случая Тереза Зиковска демонстрира експресивната мазка не просто като заучен исторически код, като лесно разпознаваем знак за наличието на ирационални послания. В нейната живопис заучените изобразителни умения умишлено се отдръпват на заден план, за да освободят място на спонтанна непринуденост, която като влияние идва по-скоро от някои френски фовисти и „наивисти“, отколкото от класическите немски експресионистични образци. Затова мазката води формата със завидна лекота, а псевдонаивизмът на деформациите могат да се определят като запазена марка на тази художничка“.