„Пасажи“ и „Четящите роменролановци“ са вдъхновяващи за ученици, за учители и за общността

– Г-жо Николова, в ГПЧЕ „Ромен Ролан“ през тази учебна година стартираха много нови инициативи. Разкажете за най-важните от тях?
– Имам щастието да работя с хора, които са генератори на идеи. Всяка нова учебна година започваме с ентусиазъм и с планове за нови инициативи. Гласуваме всеки път календарен план, но той винаги остава отворен за допълване и реализиране на още дейности. Много инстинктивно и спонтанно възникнаха няколко идеи, които вече са в ход, и които се възприемат много добре от колегите, от учениците, от широката общественост.
Една от тях е училищна програма за личностно израстване по идея на психолога Петя Тодорова и педагогическия съветник Радка Радева, които я разработиха и осъществяват на практика. Кръстихме я „Пасажи“ (думата „пасаж“ означава минаване, преминаване). Организират се регулярни срещи с известни хора, личности – мотивиращи и вдъхновяващи, които разказват за себе си, с техния професионален и жизнен път вдъхновяват нашите ученици. Добрият пример, начините за преодоляване на предизвикателствата, емоциите при срещите с гостите на „Пасажи“, действат много мотивиращо. С подобни инициативи учениците се чувстват по-ангажирани и припознават училището като собствено място за развитие. При над 1000 ученици не е лесно всеки да намери нещо интересно за себе си, затова се стремим да предлагаме широк кръгозор от дейности. Задържането на децата в училище всъщност е свързано с осмислянето на свободното време, откъсването им от екранната зависимост, от пушенето на вредни устройства и други вредни навици. Това е целта ни.
В „Пасажи“ имаме много интересни гости, вече над 15. Някои от тях са познати от тв екрана, други са бивши, успели наши ученици, получава се много добре. След всяка среща представяме сентенцията от нея със снимки и кратък текст на големи табла в училището. Така всички ученици получават информация и ако някой не е чул за „Пасажи“, вече знае за програмата.
Бих искала да отбележа, че тази инициатива премина и с гостуване в Астрономическата обсерватория. В Планетариума провеждаме и учебни часове, проф. д-р Алексей Стоев изнася лекции. Много е интересно за учениците. Благодарни сме, че обсерваторията ни е наблизо и е наш добър партньор.



– Как се роди идеята за „Четящите роменролановци“?
– Стартирахме инициатива за насърчаване на четенето с идеята да откъснем учениците, доколкото е възможно, от телефоните, от екранната зависимост. Всяка година педагогическият съветник и психологът посещават всеки клас в гимназията и организират различни ролеви игри. При по-големите са свързани с кариерно ориентиране, при по-малките – за сплотяване на колектива и др. техники. Идеята е учениците да познават екипа, а те да преценят, ако някъде в класовете се заражда проблем, да го тушират.
Тази учебна година, във връзка с иновативната дейност на училището, в 8 клас бе заложено да бъде направено дърво на дългосрочните цели. При работа по тази задача се установи, че в ежедневните си дейности учениците почти не споменават стоенето пред компютъра и на телефона, както и разглеждането на различни приложения. Смятат го за нещо неизбежно, в реда на нещата. За нас беше червена лампа, че те дотолкова са прикрепени към тези устройства и са свикнали с тях, че дори не го отчитат като нещо, което може да бъде полезно или вредно. И когато ги попитахме колко време прекарват на телефон и други устройства, цифрите се оказаха стряскащи. Забелязахме, че в класовете, където децата четат книги, има по-различна атмосфера и по-различен начин на мислене и на изразяване, учениците са по-зрели.
В 8 „А“ клас например, с класен ръководител г-жа Мима Бакоева, си поставиха цел – да четат повече книги на български и на английски език – 10 000 стр. до края на годината. Ежеседмично правят отчет и се оказа, че до месец февруари те имат повече от 17 000 прочетени страници. Тези наблюдения ни накараха да стартираме инициатива „Четящи роменролановци“. Добрият пример е най-важен. Колегите започнаха да представят снимка с любима книга, любим цитат и описание какво им носи четенето. Вече над 15 колеги са участвали в рубриката, която споделяме в официалната фейсбук страница на гимназията. Инициативата се приема добре. Надяваме се да вдъхновим повече деца и да ги увлечем в четенето на книги.

– Други новости, които искате да отбележите?
– Решихме, че училището трябва да има свой подкаст. Водят го ученици и колегата по музика Ганка Добрева, заедно избираме темите. Клиповете се качват в ю туб и се разпространяват. Подкастът е по-близо до децата, темите ги интригуват, защото при подбора им се вслушваме в техния интерес.
По време на скорошното ни събитие – Панаир на науките и изкуствата, направихме първия за училището лайв стрийм. Видеата бяха излъчени, приеха се с интерес. Полагаме максимални усилия да сме креативни, модерни, иновативни.


– Догодина ГПЧЕ „Ромен Ролан“ ще чества 60 години от създаването си. Какво предстои по този повод?
– Имаме идейни проекти, но все още е рано за споделяне. Апогеят на честванията ще е през пролетта на 2026 г.
Ще посрещнем юбилейната година с нещо ново – това лято ще започне изграждането на СТЕМ център по проект към МОН. Надяваме се, че ще се справим през летния период. Това е сериозно начинание, но ще се получи интересно място, проектът е страхотен. Ще бъде създадено студио за подкасти, нови кабинети по природни науки, пространства за отдих и почивка, както и за споделяне на идеи. СТЕМ центърът ще бъде разположен в цялото източно фоайе на училищната сграда, на три етажа. Предизвикателството е голямо.
Бих искала да споделя също огромната си радост, че преди дни станаха ясни резултатите от изпитите на нашите ученици за немската езикова диплома DSD. Те са изключително високи. Предстои церемония за официалното им връчване. Браво на децата и на колегите!
В момента тече сесия за френска езикова диплома. Сертификатът за ниво на владеене на езика е пожизнен, явяват се 130 наши ученици. Регулярно се провеждат изпитите и за езикови сертификати на Кеймбридж, които също са международно признати по английски език.
Извънкласни дейности се развиват и в двете ни театрални трупи – имаме театър на български и театър на френски език, като трупата отново ще участват на предстоящия Фестивал за франкофонски училищен театър във Варна.
ГПЧЕ „Ромен Ролан“ е иновативно училище от няколко години. За втори път участваме в Национална програма „Иновации в действие“ на МОН. По време на Панаира на науките и изкуствата вече ни гостуваха всички училища, с които работим по програмата. Бяха впечатлени от нашето събитие. Предстои да посетим по проекта езиковата гимназия в Хасково, очакват ни интересна среща и ползотворен обмен на опит.
Гордост за нас, е че ГПЧЕ „Ромен Ролан“ е може би единственото училище, което предлага различни профили по почти всички предмети, освен задължителните. При това, според желанията на всеки ученик. Организацията е сложна. Но нашите деца са изключително облагодетелствани, че имат широк спектър на избор. Надявам се, че го оценяват и са удовлетворени от тази възможност.
NBP.bg, Радослава РАШЕВА