Летните музикални вечери на Античния форум „Августа Траяна” стартират на 30 юни и 1 юли с два спектакъла на рок операта „Есмералда-Парижката Света Богородица” по музиката на Рикардо Кочанте, оркестрация за рок група и симфоничен оркестър Людмил Горчев. Премиерата на хитовия спектакъл се състоя миналото лято на сцената на Античния форум с изключителен успех, след това бе представен в различни градове на България и в столицата и продължава да възхищава публиката и да бъде едно от най-очакваните събития в афиша на Старозагорската опера.
Впечатляващата продукция с невероятната хореография на световно признатия балетмайстор Марио Пиаца и с изключителния изпълнителски състав, който надскача постиженията и на световните образци, ще блесне в две поредни вечери. Зрителите ще аплодират своите любимци: Михаела Филева ще бъде в ролята на Есмералда, Марин Русинов – в ролята на Фроло, Николай Моцов ще бъде в ролята на Гренгоар на 30.06, а неговият ученик Стоян Буюклиев ще дебютира в тази роля на 1 юли, Борис Тасков ще бъде Квазимодо, Богомил Спиров – Феб, Александър Панайотов – Клопен, Гергана Николаева – Фльор де Лиз. Участват оркестър, хор, балет, Детско-юношеската студия за опера и балет на Държавна опера-Стара Загора, представители на Прабългарската школа за оцеляване „Бага-Тур“. Диригент Владимир Бошнаков, хормайстор Младен Станев.
Автор на изключителната музика е Рикардо Кочанте, вдъхновен от великата едноименна творба на Виктор Юго. Оркестрацията за голям симфоничен оркестър и рок група е на Людмил Горчев. Либретото е написано от Люк Пламондон. Романът е най-известното произведение на Виктор Юго, една от най-четените книги във Франция, преведена на десетки езици. Освен многобройните екранизации по мотиви на романа са създадени балети и мюзикъли. Самият Юго смятал, че “Парижката Света Богородица” може да послужи като основа за опера и дори самият той написал либрето.
„Водещ е монтажният кинопринцип, с резките и контрастни преходи, екстремалните и нагнетени сцени, драматургично заложени и подпомогнати от минимализма и лаконичността на музикалната форма, съвременния ритъм и метрум, произтичащи от самия концепт/модел на жанра рок опера. Хорът, който е главно действащо лице, присъства като метафора на Катедралата, на Съдбата, на Провидението и Висшия разум”, акцентира режисьорът Виолета Горчева.
Хореограф на „Not’r dame…” е световно известният Марио Пиаца: „Говорейки за „Not”r dame” говорим за любовта и за смъртта. Тези две теми, свързани с танца са винаги заедно. В тази опера аз съм ловец на перли. Всеки певец, всяка нота, всяко движение на танцьора са хореографска и музикална концепция. Всеки работи и знае партията и на другия. Всеки започва или прекратява живота на другия. Това е моята философия, която дадох на заглавието. Всяко хореографско движение съм поставил така че да експресирам живота и смъртта. Когато обърнете внимание на символичните жестове на танцьорите или това, което се нарича мудра, това подчертава всяка музикална нота и всеки литературен текст. Заявявам, че трупата, с която работя „Парижката Света Богородица“ е на много високо ниво. Отправям своите комплименти към Държавна опера Стара Загора, за това, което виждам. Всички работим в прекрасна хармония …“, споделя Марио Пиаца.
Когато през 1998 година мюзикълът „Парижката Света Богородица” е представен за първи път в Париж, той прави такъв фурор, че след година вече е вписан в Книгата на Гинес заради интереса, който предизвиква. Продажбите му на DVD носители изпреварват тези на блокбъстъри като „Батман“ и „Игра на тронове“.