Мечтата ми е нашите ROOBAR да са толкова популярни, колкото „Сникърс“, казва „Мистър Икономика“ за 2014 г. Яни ДРАГОВ
Яни Драгов е роден на 11.07.1981 г. в Стара Загора. Завършил е ГПЧЕ „Ромен Ролан“, „Финансова математика“ и магистратура по икономика в Мюнхен, Германия. Управител на „Курабийница“ ООД и на Зелен Био – „Смарт Капитал“ ООД. Носител на приза „Мистър Икономика“ за 2014 г. на списание „Икономика“ в категория „Земеделие и хранително-вкусова промишленост“ и на националния приз „Иновативно предприятие на годината“ за 2014 г.
Семеен, баща на две момченца – Хари на 4 години, и Радаян – на 8 месеца.
* * *
– Яни, био храните и био производството изглеждат далечни на финансовата математика. Как се ориентирахте към този бизнес?
– Когато завърших образованието си, започнах работа във финансова компания, но след 3 години в офиса напуснах. Бях решил някой ден да имам свой бизнес. Поогледах се и
реших, че има ниша в био храните
Отворих био магазин със съпругата ми. През деня продавах сам, вечерта организирах доставки от Германия. Тогава не съм си и представял, че ще стигна толкова далеч, че ще стане толкова голяма компанията ни. Успяхме да влезем в големите търговски вериги, започнахме да пакетираме под наша марка – „Био класа“, която в момента е водеща за пакетирани био храни в България. След това
започнахме да правим и износ, основно за страни от ЕС
Преди две години започнахме да произвеждаме био енергийни барчета – суровите барове ROOBAR, от сушени плодове, ядки и суперхрани – с висока хранителна стойност, богати на витамин С и антиоксиданти, като чиа семена, годжи бери, какаови зърна и др. ROOBAR са без аналог в Европа. Вече ги продаваме във всяка една държава от ЕС,
имаме износ и за Дубай, Австралия, Канада
От тази година започваме и в САЩ, в преговори сме с Китай.
– Български продукти ли влагате?
– Някои продукти ги няма в България, примерно фурми или какао. Влагаме от цял свят, а български са бадемите, шипките. България има много качествен мед и пчелни продукти, а шипките ни са нещо уникално –
вторият по антиоксидантна сила плод в света!
На първо място е адски скъпото асай бери от Бразилия, което е рядко срещано, докато шипките са толкова достъпни! Освен това, имат и високо съдържание на витамин С. А пък от семките им се извлича шипково масло, което също е уникално със съдържанието на омега 7.
Ние махаме семките, сушим ги, смиламе на прах и
полученото шипково брашно може да се добавя към шейкове, сокове
Витамините са запазени, силата на антиоксидантността – също.
Много ценни са още нашенските коприва и орехи. В Америка копривата е считана за суперхрана. Тя пречиства организма, има и много други полезни свойства.
– Америка с какво ще я превземате?
– С енергийните барчета. Има едно с шипки. С коприва все още не сме направили, но и това ще стане.
– Вие самият с какво се храните основно?
– С био храни.
Вегетарианец съм от 15 години, по лично убеждение
Това ми беше предимство и за бизнеса, лесно е да се ориентираш като си потребител. Никога не ми е липсвало месото, чувствам се свеж, буден, по-малко се разболявам.
– Спортувал сте активно бадминтон в Стара Загора. Сега намирате ли време?
– Сега имам по-малко време за спорт, но да – тичам, играя тенис. Не съм редовен, но
благодарение на храненето се чувствам по-издържлив
винаги съм във форма.
– А Вашето семейството вегетарианци ли са?
– Да, включително децата. Храним се основно със зърнени храни, варива, боб, леща, грах, нахут, ядки, семена, много зеленчуци. В световен мащаб хората все повече осъзнават, че евтините, нискокачествени храни не са добра храна.
– Може би е въпрос на цени? Те ще намаляват или ще се покачват?
– Ами,
въпрос на култура, не на цена е какво консумираме
В Америка е трудно да се храниш здравословно, да намериш хубава храна, там е проблем. Тук е лесно. В България цените на пресните зеленчуци не са високи, има ги и бабите по пазара, могат да се намерят малки производители, които не влагат консерванти.
– Яни, Вие сте и духовен човек. Къде е мястото на това в успешния бизнес?
– Много значимо. Дори персоналът, който подбираме,
гледаме да са хора, които се интересуват от каузата ни като компания
Ние не само изкарваме пари, като всяка друга компания, но допринасяме за здравето на хората, за опазване на околната среда. Както в компанията, така и в дома ми, отпадъците се изхвърлят разделно. Рециклираме хартията и пластмасата.
Духовността какво е – да си част от природата, от вселената, част от общото
Нашите продукти ние ги продаваме с много чиста съвест.
– Гледате ли напред, мечтите Ви?
– Разбира се! Следващата година предстои да пуснем нови продукти, във фокуса ни е американският пазар. Мечтата ми е нашите барчета ROOBAR да са толкова популярни, колкото „Сникърс“, да ги има навсякъде. Те са
без захар, без консерванти и подсладители, съдържат плодове, ядки, семена
и би било хубаво децата да консумират именно тях.
С това, което правим, ние допринасяме за икономиката, но и представяме България пред света. Вече имаме назначени 90 души, бих искал да станем 150. Да плащаме още по-високи заплати, това също е важно.
– Връщате ли се често в родната Стара Загора?
– Да, много обичам да го правя, тук е спокойно и приятно. Някой ден, мисля, че може и да се върна в Стара Загора.
НБП, Дима ТОНЕВА

























































