Деветокласникът от Търговската гимназия в Стара Загора Кристиян Христов, който е републикански шампион по картинг за България, 2016 г., във възрастовата група 12-14 г, клас Ротакс макс джуниър, ще се състезава в Европейския шампионат по картинг. Първото състезание е от 23 до 28 март в Белгия. Следват още три кръга от шампионата: във Франция – 18-21 май, в Германия – 20-23 юли, и в Италия – 14-17 септември.
Участието във всяко състезание е важно, тъй като в зависимост от натрупаните точки се определя крайното класиране и европейският шампион. От тази година Кристиян ще се състезава вече в горния клас при мъжете X30 „Senior“, където конкуренцията ще е още по-голяма. Старозагорецът ще кара с английския отбор „Фюжън Мотор Спорт“, където има професионални пилоти – световни и европейски шампиони.
Участието с английския клуб ми дава голямо предимство, защото пилотите в него имат много богат опит. Познават добре всяка една писта и знаят тънкостите, за да са много бързи, казва 15-годишният младеж. Той е отличен и с награда за „Пробив в спорта“ на награждаването на спортистите в Стара Загора.
През миналата година старозагорецът два пъти печели състезания по картинг в Румъния, където взе и румънската купа. Класира се и на престижното 26-то място от 72 пилоти от цял свят на Световното първенство в Италия през есента на миналата година.
Тази година ми е трета в картинга. Радвам се, че спечелих републиканската титла и състезанията в Румъния. Представих се достойно и в Италия, въпреки малкия брой тренировки, които успях да направя на самата писта. Наложи се, тъй като подготовката, от която се нуждаех, е доста скъпа. На един от най-важните дни заваля и съответно карах на мокро. Това ми донесе успех, защото там съм добър и ми харесва, казва пилотът.
Кристиян се запалил по спорта на 13 години покрай баща си Милен Минчев, с когото ходили да гледат професионални състезания в Англия. Първоначално бил с картинг под наем, но вече има собствен с шаси Тони Карт и двигател – Х30 Senior. Мечтае след време да участва във Формулата. Обяснява, че от пилотите на картинг фаворит му е италианецът Марко Ардиго, световен шампион на заводския отбор на Тони Карт.
Младежът споделя, че преди състезанията тренира основно физически. Бягам по 10 км през ден на Аязмото и ходя на фитнес няколко пъти в седмицата. Най-важното за картинга е да имаш въздух и здрави ръце. В България нямаме, за съжаление, добри писти и е загуба на време да карам. Спазвам хранителен режим, взимам мултивитамини и като карам е важно да се храня добре. Затова имам при мен плодове с мед. Пия и по 4-5 литра вода на ден, разказва Кристиян.
На състезанията винаги го придружава баща му. На него Кристиян е много благодарен за нещата, които прави. Благодарен и на неговия механик Станислав Каваримов, също старозагорец. Момчето има сериозна подкрепа и от страна на майка си. Въпреки че е имал и инциденти, тя също се радва на успехите му в картинга и когато може, го придружава и до пистата.
Кристиян споделя, че мечтае като завърши гимназията да продължи образованието си в Англия и един ден да стане професионален пилот във Формула 4. Мечтата му може би е на път да се осъществи. На Световното първенство в Италия талантът на старозагореца е забелязан от един от главните организатори на Формулата Питър Томпсън. Томпсън ми изпрати съобщение във Фейсбук с предложение да участвам като пилот в състезанията на Формула 4. Но поради липсата на спонсори, на този етап не мога да си го позволя, тъй като таксите за състезанията – 36 общо на брой, са близо 100 000 евро, признава младежът.
Това е много голямо признание и оценка за Криско, тъй като той за пръв път участва в толкова голямо състезание, и веднага бе забелязан. А е едва от година и половина в спорта. Формула 4 е един от най-престижните шампионати, синът на Михаел Шумахер се състезава там и го спечели миналата година, пояснява и мениджърът на момчето – старозагорецът Калоян Стоянов, който е завършил спортен мениджмънт в Англия.
Това, че оценяват толкова високо таланта му и го смятат за перспективен, е голяма мотивация за Криско да продължи да се развива. Ако той имаше и възможността за адекватна подготовка преди състезанията, резултатите със сигурност щяха да са многократно по-добри, дори и в челната десетка в световен мащаб. Ще търсим спонсори, за да може той да си позволи поне 5 дни тренировка на пистата преди състезание. Това ще му е от голяма полза. Другите състезатели ходят две седмици по-рано да тренират. Например, за Световното в Италия останалите пилоти бяха направили около 60 тренировки по половин час. Докато Криско само 5 по 15 минути непосредствено преди състезанието, което е абсолютно недостатъчно като подготовка за такъв голям шампионат, допълва Калоян Стоянов.
НБП, Радосвета СТОЯНОВА