Кампания в подкрепа на регионалните храни и „вкусния“ и устойчив туризъм обяви Агенцията за регионално икономическо развитие в Стара Загора. Стартът на инициативата бе даден по време на среща между бизнеса, институциите и неправителствения сектор на 24 септември, инициирана от АРИР – Стара Загора. Кампанията включва дейности в посока по-добра разпознаваемост на местните храни, засилено присъствие на регионални продукти в заведенията за хранене и туристическите обекти и „Местни зелени сделки“, които да спомогнат за по-ползотворното сътрудничество между бизнеса и властите в региона.
Срещата символично откри седмицата на фестивала „Августиада“, с който ежегодно градът празнува богатото си културно-историческо, кулинарно и винено наследство. Събитието премина под наслов „Възможности за развитие на туризма в регион Стара Загора: ролята на регионалните храни и напитки и „зелените“ практики. АРИР представи конкретни предложения за развитие, вдъхновени от добри практики от няколко европейски държави. Агенцията е партньор по международните проекти SMEOrigin и Intelligent Cities Challenge, чийто фокус са именно местните храни и устойчивото регионално развитие.
Регионалните храни като безценен икономически актив
Европейските сертификати за качество, свързани с произхода на храните, са ключови за съхранение на регионалните вкусове, обясни Мария Андреева, мениджър комуникации на проект SMEorigin. Става въпрос за сертификатите за Защитено географско указание (ЗГУ), Защитено наименование за произход (ЗНП) и Храни с традиционно специфичен характер (ХТСХ). Те защитават на европейско ниво характерните за даден регион продукти с техните наименования и традиционни технологии за производство. Сред защитените български продукти е Българско кисело мляко и Българско бяло саламурено сирене. Това означава, че по този начин могат да се етикират единствено продукти, произведени на територията на България, от българска суровина и следвайки официалната стандартизация. По този начин производителите на автентични и висококачествени продукти получават защита от нелоялни конкуренти и фалшификати в целия Европейски съюз. Мария Андреева посочи, че сертификатите са изключително ценени на европейските пазари и често са единственият белег, по който слабо информираните потребители могат да разграничат автентичен продукт от имитация. Затова и храните със ЗГУ и ЗНП са все по-предпочитани от европейската публика.
Мария Андреева посочи, че все още сертификатите на ЕС са слабо разпознаваеми в България и е необходимо повишаване на осведомеността както на потребителите, така и на производителите относно ползите от схемите за качество. Амбицията на АРИР – Стара Загора е да инициира мащабна информационна кампания в тази посока.
Партньорствата като ключ към успеха
Друга идея, доказано работеща в европейските страни, е създаването на по-силни и дълбоки връзки между местните производители, както и с останалите бизнеси, работещи с храни – ресторанти, търговци и др. Чрез обединяване на ресурси и знания, малките производители ще могат по-успешно да се конкурират на пазара, да увеличат продукцията си и да предложат по-иновативни и разнообразни продукти. Сдружаването е изискване и при регистрацията на нови продукти със защитени наименования. Едно от предложенията на АРИР е създаването на дигитална платформа за по-лесна комуникация и обмяна на опит между бизнесите в сектора, която да служи и като основа за развиване на нови партньорства.
Иновации в образованието, обучението, квалификацията
Въвеждането на темата за регионалните храни и вкусове в образованието е друго предложение, вдъхновено от добри практики в Австрия и Финландия. Мария Андреева даде пример с австрийския регион Щирия, където успешно е въведена програма за обучаване на децата в детските градини и началното училище кои са традиционните регионални храни и как да ги разпознаваме и използваме. Други примери включват майсторски класове и квалификационни курсове за малки бизнеси и предприемачи от сектора.
Наука и бизнес ръка за ръка
Най-големият научен и изследователски институт в региона в областта на храните и земеделието – Тракийски университет, е отворен към партньорства с бизнеса. Това стана ясно от презентация на доц. Неделина Костадинова, главен секретар на университета. Доц. Костадинова представи някои от работещите вече инициативи на висшето училище, като уникалния Център по аквапоника и наскоро основания Институт по зоонози. В Центъра по аквапоника по устойчив, научно обоснован и енергийно ефективен метод се отглеждат в симбиоза растителни видове и риби с почти нулев отпадък. В Академичния технологичен комплекс пък се произвеждат млечни продукти със собствена марка, които успешно се реализират на пазара. А десетки други нови продукти се разработват. Учените в университета са винаги отворени за нови разработки и партньорства с бизнесите, стана ясно от срещата.
Храни и туризъм – устойчивата комбинация
В следобедната част на програмата д-р Румяна Грозева, изпълнителен директор на АРИР – Стара Загора, и Мария Андреева споделиха успешния опит на „интелигентните градове“ в рамките на инициативата Intelligent Cities Challenge. Целта на инициативата е да помогне за максимално ефективното оползотворяване на ресурсите на градовете и благоденствието на гражданите им посредством „Местни зелени сделки“. Концепцията за местни зелени сделки предлага олекотен и работещ формат за договаряне на различни устойчиви инициативи между бизнес и местна власт, които да работят в полза и на двете страни.
Първата местна зелена сделка за Стара Загора е с организаторите на фестивала „На Зелено“ и е в посока намаляване на отпадъците при провеждането на събития и правилното им рециклиране. Амбицията на АРИР е да разработи и зелени сделки с хотелиери и ресторантьори в посока включване на повече местни и регионални храни в менютата им, както и обособени секции с местни и традиционни рецепти. Това е част от по-мащабната амбиция на АРИР да работи в посока по-силен кулинарен акцент в туристическата услуга, предлагана на гостите на града.
Опера и храна – защо ДА?
Най-новата и любопитна инициатива, подета от АРИР, е връзката между култура и качествена храна. Тя е вдъхновена от атрактивно решение във финландския град Савонлинна, който е партньор по проект SMEOrigin. По време на оперния фестивал в Савонлинна общината предлага идея за създаване на специално оперно меню в ресторантите в града, вдъхновено от известни творби. Така се създават плато „Верди“, сандвич „Травиата“ и други вкусотии. В момента АРИР работи върху подобна форма на партньорство между Държавна Опера Стара Загора и ресторантите в града.
Лесни и работещи идеи за устойчив туризъм
Полезни и лесно приложими идеи за ХоРеКа сектора предложиха специалните гости на събитието проф. д-р Станислав Иванов и доц. д-р Мая Иванова от Висше училище по мениджмънт – Варна. Сред тях са методи за намаляване на отпадъците по време на бюфет закуските в ресторантите, като използване на по-малки чинии и по-малки плата, зареждани по-често. Добавянето на обособени секции и табели за регионалните продукти в менютата също бе дадено за пример като лесна за изпълнение и евтина практика, която веднага насочва вниманието на потребителя в тази посока.
Дигитализацията, без която не може
Дигитализирането на бизнеса и услугите многократно бе посочено като необходимо условие за подобряване на конкурентоспособността. А един от най-достъпните в момента механизми в Стара Загора е чрез Европейския цифров иновационен хъб „Загоре“. ЕЦИХ – Загоре предлага на заинтересованите бизнеси безвъзмездни консултации и услуги в посока дигитализация, като услугите се финансират от програма на Европейския съюз. До 30.10.2024 г. е активна покана за кандидатстване за заинтересованите бизнеси.
Как ще се реализират предложенията?
По време на презентацията бяха посочени разнообразни финансови инструменти за реализиране на предложенията, включително европейски фондове. Като един от най-приложимите за региона бе посочен Териториалният план за справедлив преход.
Участниците в срещата отбелязаха, че дискусията е била изключително информативна и вдъхновяваща, давайки нови перспективи за развитието на региона като кулинарна дестинация, която да представя Старозагорска област пред България и света.
В срещата се включиха представители на разнообразни институции и организации – Община Стара Загора, Областна администрация Стара Загора, Министерство на туризма, Министерство на земеделието, Търговско-промишлена палата Стара Загора, Сдружение на шафранопроизводителите, хотелиери и ресторантьори.
Събитието доказа, че регион Стара Загора има потенциала да развие устойчив туризъм, като използва местните си продукти и възприема иновативни и екологични решения. Участниците си тръгнаха с нови идеи, вдъхновение и амбиция да допринесат за развитието на региона като водеща туристическа дестинация в България.
Инициативата е отворена за нови партньори и всички желаещи да се включат с идеи, предложения или активности могат да се свържат с Мария Андреева, мениджър комуникации в АРИР – Стара Загора, e-mail pr@szeda.eu.