Светлините на автомобила са важна част от безопасността при движение на пътя. Влизането в сила на изискването за каране на къси помага за спасяване на хиляди човешки животи. Но е факт, че увеличаването на работното състояние на крушките за светлини скъсява експлоатационния им срок. В магазинната мрежа за авточасти продажбите им скочиха в пъти. При нас обемите са нараснали трикратно, казва Павел Павлов, шеф на веригата специализирани магазини „Косер“ в Стара Загора. Най-масово купуваните крушки са за автомобили, произведени до 1995 г. – халогенни, стандартни, в които се комбинират къси и дълги светлини в общ балон. Цената им е 4 лв. на брой, по-високият клас – 6 лв. Следват ги крушките за автомобили от по-новия парк (произведени между 1995 г. и 2006 г.) – Н1 и Н7, които са различни за къси и дълги светлини. При тях прави впечатление, че най-често изгарят тези за къси светлини. Обяснимо е, защото са по-дълго в експлоатация. Предимството в случая е, че сменяш една крушка, а недостатъкът – че е по-скъпа. Крушка среден клас Н1 е 3 лв., висок клас – 10 лв. При Н7 цените са 6 лв. за среден клас и съответно 15 лв. за висок. Средният живот на крушките среден клас е 1 година, но е нормално на 6-8 месеца да настъпи необходимост от подмяна. Апропо, ако изгори крушка вляво, скоро очаквайте да угасне и вдясно, и обратно. Това, което може да скъси живота на крушките, извън продължителната експлоатация, е нестабилното напрежение в електрическата инсталация на автомобила. Например – лоши връзки в елсистемата, неправилна работа на реле-регулатора на генератора, неправилно подбрани и монтирани допълнителни товари. Усилвателите например, скъсяват драстично живота на акумулатора и често всички крушки накуп могат да гръмнат. Монтирайте такива крушки, каквито са предписани за вашия автомобил – пише го на самия фар, съветва Павел Павлов. Самоцелно подбраната крушка с по-голяма мощност отделя повече топлина, нагрява рефлектора на фара и той старее по-бързо. А ако стъклото му е пластмасово, започва да се криви и претоварва инсталацията на автомобила. Може да се стигне и до пожар. Смяната на крушките отстрани изглежда елементарна процедура, но на практика става все по-трудна. Заводите-производители в стремежа за постигане на компактност в автомобила, пестят място и понякога за смяната на една крушка трябва да се свали целият фар. На новите автомобили е почти невъзможно да извършите смяната другаде извън специализиран сервиз, обяснява Павлов. Експертът разказва и за немалко случаи, в които новозакупили крушки клиенти с часове се пробват да ги сменят пред магазина. И накрая – не забравяйте, че слой прах намалява до 50% светлинния поток. И че светлините са важна система, на която трябва да се отделя необходимото внимание с цел безопасно пътуване. Дима ТОНЕВА сн. Павел Павлов