Автор: Радина Бояджиева, Радиоклуб „Детски свят”, 8 кл.
ЦПЛР-ОДК, Кърджали
Ръководител: Марияна Бекриева
Госпожа Севинч Еминова е един истински творец, преподавател и педагог. Тя е старши учител и ръководител на Школа по изобразително и приложно изкуство „Палитра“ в ОДК – Кърджали. Носител на националната награда „Неофит Рилски“. За своя професионализъм и постиженията на ръководената от нея школа е награждавана и с много национални, областни и общински отличия.
Г-жо Еминова, кога се зароди любовта Ви към изобразителното изкуство?
Радина, връщаш ме много назад в годините, във времето на моето детство, когато, като всяко дете, обичах да рисувам по цял ден и никога не ми беше скучно. Спомням си, че привличах вниманието на моите преподаватели и учители, с това, което изработвах и правех с ръчички. Началната ми учителка е тази, която насочи родителите ми да поощрят дарбата ми да рисувам. Така попаднах в школата по рисуване в местното училище на родния ми град, Дряново. Там се срещнах и за първи път с моята учителка по рисуване Кина Димитрова, която в моите детски очи беше вълшебницата, която успяваше да запази жив нашия пламък на детското, чистото творчество. Спомените ми са за едни щастливи и безгрижни дни, тогава когато се забавлявахме, рисувайки пъзел от картинки.
Защо избрахте да се посветите на децата и с какво Ви вдъхновява работата с тях?
Децата от школата често ме питат каква е била моята мечта. Може да прозвучи странно, но най-съкровеното ми желание беше да бъда учителка по изобразително изкуство. За моя радост, то се осъществи и стана реалност. Годините на моето обучение, на моето развитие като личност, преминаването ми през всяко стъпало – школата в читалището, художественото училище в Трявна и университета, всъщност са били едно последователно и естествено развитие. Една основа, на която стъпих и която стана повод за избора ми на творческа професия – художник-учител.
Какво провокира у децата рисуването?
Всички деца обичат да рисуват. Обикновено, това е един творчески процес, при който се развива индивидуалното и креативно мислене на подрастващите. Творческото въображение, което в последствие се ползва в една или друга форма, дори в мисленето им в други учебни предмети, на по-късен етап присъства и в избора на професия. Любовта към красивото, любопитството да овладяваш и да разбираш законите на изобразителното изкуство – стимулите у младите са много. С времето съм забелязала, че всъщност деца, които имат такива творчески заложби, концентрират се и работят индивидуално, прекарвайки много часове само със себе си и със задачите ,които изпълняват, надвесени над платната и скицниците, развиват и един спокоен дух.
Има ли Ваши ученици, които са избрали изобразителното изкуство като свой професионален път?
Да, за моя радост и гордост има деца, които избраха творчески професии. Те се насочиха към интересни и креативни професии като архитектура, графичен и интериорен дизайн, дори има и такива, които последваха моя пример и станаха преподаватели по изобразително изкуство. Дано не пропусна някой, но ще се опитам да изброя някои от учениците ми, които наистина са творци по душа, а вече и по професия. Това са Виктория Грозева, Елеонора Кирикчиева, Милена Шаркова, Миглена Каменова, Ралица Райкова, Елисавета Николова и др.. Техни успехи ме правят безкрайно щастлива, защото виждам реализираните им творчески личности.
Вашите малки художници печелят много награди в национални и международни конкурси. Споделете формулата на успеха!
Школа „Палитра“ участваме в арт проекти, пленери и изложби. Аз като учител мотивирам децата да участват в много и постоянни, традиционни общински и областни, национални и международни конкурси. Така, те заслужено печелят симпатиите и оценките на журито и труда им бива поощрен от престижни награди. Мисля ,че всеки знае формулата на успеха. Това са труди постоянство, както и разбира се, талант, но искам да ви уверя, че талантът не е главно условие за успех. Качества като любознателност, последователност и трудолюбие определят дали едно дете ще иска да рисува и дали ще се занимава и ще успява в областта на изобразителното изкуство.
Госпожо Еминова, Вие сте носител на почетното отличие „Неофит Рилски“ – най-високото отличие, присъждано в образователната система. Какво си пожелавате в професионален план?
Първо искам да благодаря на директора на ОДК и моите колеги за тяхната номинация и за тази награда. Благодаря и на Регионалното управление на образованието в Кърджали, за оказаната чест. Щастлива съм, че моята пряка работа с децата беше оценена така високо и приех почетното отличие „Неофит Рилски“ и като поощрение за малките художници от школата, и като признание за целия творчески екип на ОДК. Имам много творчески планове, като художник и преподавател. Пожелавам си да имам време и да ги реализирам.