Правителството предлага промени в Закона за търговския регистър, с които в българското законодателството се транспонират изискванията на Директива 2012/17/ЕС относно взаимното свързване на централните, търговските и дружествените регистри. Съгласно директивата това става чрез създаването на европейска централна платформа, която ще позволи предаването на информация от всеки един от регистрите на държава-членка до компетентните регистри на друга държава-членка в стандартен формат за съобщения и съответната езикова версия.
Взаимното свързване на търговските регистри ще улесни сътрудничеството между търговците, ще намали бариерите пред трансграничната стопанска дейност и ще редуцира административната тежест, особено за малките и средните предприятия. Чрез улеснения достъп до информация относно дружествата, ще се повиши прозрачността на единния пазар, засилва се защитата на притежателите на акции и дялове и се подпомага възстановяването на доверието в пазарите.
Въвеждането на системата за взаимно свързване на регистрите налага страните да предприемат необходимите мерки за адаптиране, като разработи интерфейс, който да свърже всеки регистър с централната платформа. Функцията по осъществяване на адаптирането на информационната система на Търговския регистър в съответствие с разпоредбите на директивата ще бъде възложено на Агенцията по вписванията. Тя ще осигури оперативната съвместимост на регистъра в рамките на системата за взаимно свързване на регистрите. Чрез нея Агенцията незабавно ще предоставя безплатна информация относно започването или прекратяването на производство по ликвидация на вписано в Търговския регистър дружество, обявяването му в несъстоятелност и относно заличаването му от регистъра. След вписване на дадено обстоятелство по Търговския закон, чрез системата тя уведомява за това регистрите, в които са вписани преобразуващите се дружества със седалище в друга държава-членка.
Съгласно текстовете в директивата, създаването, бъдещото развитие и поддържането на платформата и мерките за адаптиране на портала се финансират от общия бюджет на Съюза. Разходите за адаптирането на националните регистри, за тяхното поддържане и работа се поемат от всяка държава-членка.
NBP.bg