Сред отличените са иновативни прахообразни смутита, казанлъшки бисквитки и… зала за кънки
Тук сме, за да правим бизнеса по-успешен и да си партнираме така, че средата в България да бъде достатъчно добра повече хора да правят бизнес. С тези думи се обърна към участници и гости при старта на четвъртото издание на Националния форум за женско предприемачество „Арена на дамския бизнес” Виктория Караабова-Стоянова, съпредседател на съвет „Предприемачество и стартъп“ към БТПП. Събитието събра на 5 юни в Интер Експо Център десетки дами от цялата страна. „Арена на дамския бизнес” и Национална менторска програма за жени предприемачи се организират от Съвет „Предприемачество и стартъп“ към Българската търговско-промишлена палата, Менторите БГ, Фондация „ЗА добрите примери в бизнеса“, социален акселератор „Дамска бизнес общност”, с подкрепата на Fibank, BPW-България и др. В две зали паралелно и при голям интерес протекоха конкурсна част и богатата съпътстваща програма.
Сред официалните гости на форума бе зам.-кметът по „Дигитализация, иновации и икономическо развитие“ в Столичната община Иван Гойчев. Искам да насърча куража, с който вървите напред и правите собствен бизнес, вие доказвате, че няма мъжки и женски професии. Прекрасно е, че има менторска програма, която да ви подкрепи, каза той и пожела успех на участниците в конкурсната програма.
Топли думи отправи и Амели Льоклер, част от BPW Sofia, която представлява международната организация BPW International. Гордеем сме да сме партньор на програмата, каза тя.
Екатерина Димитрова от Агенцията на ООН за бежанците също поздрави участниците и благодари за предоставената възможност на 3 дами, избрали България за родина – от Афганистан, Йемен и Украйна, да се включат в програмата.
За нас менторската програма е мечтано партньорство, изключителен продукт. Ние виждаме резултата и увеличаването на женското присъствие, подчерта Илона Станева от Първа инвестиционна банка, спонсор на Арената. В състава на авторитетното жури, което оценяваше проектите от конкурсната програма бяха изявени личности с бизнес постижения в различни сфери, а критериите: Качество и визуализация на идеята, Бизнес потенциал за реализация, Увереност на предприемача в реализацията на проекта, Потенциал за привличане на финансиране и партньорства и др.
Първо място журито присъди на бранда „Ех, че вкусно” на Ваня Баракова. Нейните сушени райски ябълки и „Подправката на дядо” е с много лично и семейно отношение, смятаме, че дейността й може да бъде развита, да постигне интерес и печалби да се разпространи както в България, така и в чужбина, подчерта при връчване на отличието Гена Събева, съосновател и председател на Съвет “Предприемачество и стартъп” при БТПП, инициатор и съорганизато на Национална менторска програма за жени предприемачи в България и на бизнес форума „Арена на дамския бизнес“.
Ваня Баракова разказа, че крачката за производство и търговия на домашни продукти я е направила заедно със семейството си, което е от с. Първомай, Благоевградско. Суровините са от местната общност. Райската ябълка е от определен сорт, при сушенето вкусът й се запазва на 100%, тя е натурална, без добавки, богата на хранителни вещества, които помагат за добро храносмилане. Продължили с „Подправката на дядо” – по рецепта, предавана в семейството от дядо й, който е бил готвач. В основата й е съставка, също богата на хранителни вещества, универсална. Планираме разширяване на портфолиото с два нови продукта и проучване за международни пазари. „Ех, че сладко” е ориентиран към устойчивост, разказа младата дама.
Второ място журито присъди на Мария Колева за създадените от нея еднократни дози смути от прахообразни лиофилизирани плодове и зеленчуци. Продуктът ни е иновативен, за бърза и лесна консумация, натурален и вкусен, разказа дамата, която е майка на три деца, математик и юрист по образование, със страст към иновациите. Ценя здравето и времето, подчерта тя. S3 – Super Simple Smoothie са в биоразгадими опаковки, заместват приема на т. нар. бързи вредни храни. Прахообразните смутита от лиофилизирани плодове и зеленчуци са няколко вида – за сила и имунитет, за дълголетие, и за пречистване и добро настроение. В плановете на дамата влиза изграждане на собствена база за лиофилизация.
Третото място си поделиха два проекта – на Мария Гинева и на Любов Кръстева. Мария Гинева е казанлъчанка, създател на работилничка „Бисквитките”. В нея работят 9 души с увреждания. Трогателна е историята на една от тях, Галя, незряща, която като социален педагог Мария Гинева познавала от 6-годишна. След като Галя завършила средно образование, изникнал въпросът какво би могла да прави. Днес Галя забърква сместа за бисквитките, а предприятието успява и да се самоиздържа. 1300 души имат абонамент за т. нар. сладка кутия, в която се предлагат бисквитки в разфасовка от по 500 г. Дългосрочната цел на работилничката е да имат собствена кухня, повече фирми и клиенти, които да купуват от техните вкусни бисквитки.
Любов Кръстева е основател на Sparkroll – зала за забавление на ролкови кънки. От 20 години имам мечта в страната ни да има зала за ролкови кънки, каквато съм виждала в чужбина, разказа тя. Искам пързалката да е като от филмите, където младежи ходят на първа среща, можеш да хапнеш, да покараш кънки, да поговориш с приятели. Sparkroll се роди преди година, отворих с малка лична инвестиция и кънки под наем, а от декември имаме над 30 събития – рождени дни, тиймбилдинг, тематични партита, дори караоке на кънки. Всички ни питат кога ще правите пак и се вдъхновяват. Имали сме и участник на 75 години, сподели Любов Кръстева. Тя е единственият сертифициран ролер фитнес инструктор в България, а целта й е да запълни ниша, която липсва у нас. Надява се да създаде център за ролкови кънки в България, първоначално в София, след това в по-големите и малки градчета, накрая – да пренесе опита в съседни страни.
Останалите проекти също бяха интересни и иновативни. Например, за 100% натурална хранителна добавка срещу акне, която съдържа лактобацилус булгарикус, ябълков оцет, морски водорасли, ресторант за афганистанска кухня, или пък… кафене с котки. В сферата на иновативните проекти – комплексната услуга „Код Мама”, или пък Skin Bestie – платформа с функции за анализ на кожата и насърчаване на осъзнати решения относно използваната козметиката, както и приложението Al Med за профилактика и подобряване на здравето с помощта на изкуствен интелект.
Първа инвестиционна банка раздели финансовия грант от 10 000 лв. между Ваня Баракова и Мария Колева, които ще получат своите чекове от по 5000 лв. на специална церемония на 12 юни в офиса на банката. Пожеланието към тях бе да продължават да развиват своя бизнес и социална кауза.
Специална награда бе връчена от доц. д-р Георги Бисеров, директор на Института за следдипломна квалификация към УНСС – пълна стипендия за обучение в програмата „Приложно предприемачество”. За нас е изключително важно българската икономика да се развива, МСП като гръбнак на икономическата система имат нужда от заряда на млади, интелигентни лидери, ментори като вас, заяви той. И подчерта, че всички проектни предложения могат да се нарекат двигатели на икономическия растеж. Стипендията отиде при Елена Канева.
Жури и ментори връчиха индивидуални награди и сертификати на всички. Ваучери за генеративни сесии с Мануела Драганова, всеки на стойност 1000 лв., получиха Милена Серафимова и Симона Балабанова, Биляна Николова от „Менторите” подари два ваучера – на Ваня Баракова, на стойност 2000 лв. , и на Петя Миткова, която не се осмели да се качи на сцената, но отива на стаж и работа при нея.
Още една награда, от Даниела Пеева, получи Мария Гинева – безплатен преглед и качване на платформата за колективно финансиране /500 лв./. А от ДКЦ „Черни връх” казанлъшките „Бисквитки” взеха ваучер на стойност 2500 лв. Всички дами участнички получиха ексклузивни комплекти на козметична марка „Шимани“.
Застраховане на бизнеса – ваучери на стойност 1000 лв. спечелиха Пламена Гетова и Симона Балабанова, два ваучери на стойност 500 лв. отидоха при Сара Фаизи и Кристина Петрова.
Силвия Василева връчи награда пакет коучинг услуги на Аделина Андонова, Мария Колева и Симона Балабанова.
ВИП абонамент за информационна платформа получи Мария Гинева, вкл. консултантски услуги. Консултация за кредитиране, ваучер на стойност 2000 лв. отиде при Любов Кръстева, сетове за лайф стайл от „Кашарел” – при Донна Димитрова, Пламена Гетова и Елена Канева.
Виктория Караабова-Стоянова подари три ваучера за медийна подкрепа – отразяване и рекламно позициониране в медийната група НБП, на стойност 1000 лв., на Мария Колева, Симона Балабанова и Елена Канева.
Имаше и още много други награди – ароматен чай, ваучери за участие с щанд във форум, ваучери за висок клас обувки, бутилки австралийско вино от бранд, създаден от българка. Бяха изтеглени и печелившите в различни томболи, разиграни през деня, за публиката. В онлайн томболата победител е Ваня Къшлакева, а на живо бяха изтеглени имената на Мария Димова, Лилия Борисова, Нели Мутафова.
В богатата съпътстваща програма на „Арена на дамския бизнес 2024” експерти дискутираха интересни теми като „Как да запазим женствеността си, докато изграждаме няколко бизнеса сами”, „Отключете потенциала си, силата на дигиталната трансформация”, „Art предприемачеството в България-мисия възможна”, „Лидер се раждаш или ставаш? Това е въпросът!” „Как да развиваме успешен козметичен бранд” и други.
Всички успешно завършили випуск 2024 на Националната менторска програма за жени предприемачи, получиха дипломи и сертификати. А Виктория Стоянова-Караабова обяви старта на записването в програмата за 2025 г.
Ководещ на „Арена на дамския бизнес” бе популярният рапър Кристо, който освен със своите музикални изяви на сцената е и актьор, режисьор, продуцент, социален предприемач. Кристо не пропусна да отбележи, че не е важно да правиш просто бизнес, а бизнесът ти да прави света по-добър. Тук съм да подкрепя събитието и да дам тласък и огън на българските дами, каза той и зарадва форума със свои изпълнения, както и с трейлъри на най-новите си парчета.
И тази година „Арена на дамския бизнес” даде възможност на предприемчивите дами да изложат и продават продукти и услуги на своеобразното изложение. Интер Експо Център „избухна” с над 22 щанда пред двете зали със събития на Арената. Основната и съпътстващата програма бяха посетени от над 500 жени, изкушени да правят собствен бизнес или вече имащи такъв.
Участници и гости на „Арена на дамския бизнес“ 2024 изразиха всеобщото си възхищение от професионално създаденото събитие на най-високо ниво. А възможността то да бъде посетено с вход свободен е израз на желанието ни да привлечем максимално много присъствие и споделяне на опит и добри практики, допълни за НБП Виктория Караабова-Стоянова.
NBP.bg, Дима ТОНЕВА
Снимки: Йоана ПОПОВА