През седмицата министърът на МРРБ Лиляна Павлова заяви в столичен ежедневник, че молбите за саниране на жилищни блокове ще започнат да се приемат от началото на февруари. Тя уточни, че сегашната Национална програма по саниране ще обхване двегодишен период, но подобни програми ще продължат да действат у нас до 2020 г.
Очаква се да бъдат утвърдени методическите указания
за провеждане на цялостния процес – от кандидатстването до изпълнението. След това, още в началото на февруари, най-добре подготвените собственици ще могат да подават документи. Който е пръв, той ще спечели, заяви в прав текст Лиляна Павлова.
Интересът към темата със санирането е огромен. Граждани заливат с въпроси медии и институции, защото все още нямат достатъчно яснота какво трябва да направят, за да се включат в първия етап на националната програма. Потърсихме за коментар Милена Димитрова, началник на отдел „Инвестиции и управление на проекти“ в Община Стара Загора, както и Милен Рачев, професионален домоуправител.
Съгласно изискванията на програмата, за саниране
могат да кандидатстват собствениците на жилищни сгради с не по-малко от 36 самостоятелни обекта с жилищно предназначение
Нежилищните помещения трябва да си поемат разходите по саниране сами. Жилищните сгради трябва да са построени по индустриален способ – едропанелно строителство, пакетно повдигани плочи или едроплощен кофраж. За хората, които се интересуват, е изключително важно да знаят, че е необходимо
преди да се пристъпи към кандидатстване да се регистрира сдружение на собствениците на сграда
Ако една жилищна сграда е с няколко входа, тя трябва да има едно сдружение, не вход по вход, независимо от броя на входовете. Избраният управителен съвет на това сдружение оттам нататък действа от името на всички собственици. Според закона, за да се пристъпи към саниране на една сграда,
необходимо е съгласието на 67% от собствениците на идеални части
заяви Милена Димитрова.
От своя страна, Общината ще осъществява всички дейности за реализиране на проекта – обследване, изготвяне на конструктивна експертиза и осъществяване на самото строителство. Контролът върху него също ще е неин. За да бъде извършено това обаче, собствениците трябва да проведат събрание, на което да вземат решение
да упълномощят Общината да изпълни всички дейности в тяхната частна собственост
обясни Милена Димитрова.
В общините са в очакване на конкретните методически указания за действие. МРРБ трябва да изготви първо указанията за реализиране на проекта, както и образци на формуляри, които ще са в помощ на общините и на собствениците – за решението на Общото събрание, за регистриране на сдружението и т. н. Дали ще бъдат задължителни или примерни тези формуляри, все още не знаем, каза Милена Димитрова. Веднага след като пристигнат указанията, от Общината ще организираме
събиране на домоуправителите на всички жилищни сгради, които имат интерес към санирането
за да разясним какво трябва да направят, допълни тя.
Вече сме започнали да създаваме организация на дейностите, за да можем максимално бързо да придвижим напред самия процес на изпълнение на националната програма. Обмислили сме съставянето на регистри, начина на обработка на молбите от гражданите, прегледа на документацията. Вече
работим по подготовка на тръжните процедури за избор на фирмите-изпълнителки
Това също е много важно за бързото стартиране на процеса.
Получаваме ежедневно много писма от граждани, но искам да подчертая, че те нямат стойност на документ за кандидатстване. Желанието ни е да включим максимален брой сгради, подлежащи на саниране.
Ще направим всичко възможно да бъдем сред първите, стартирали работа
каза Милена Димитрова.
Не смятам, че домоуправителите вече са информационно подготвени да организират изготвянето на цялата необходима документация за кандидатстване за саниране. На първо място – още няма яснота какво точно ще трябва да направим. Очакваме в началото на февруари това да се случи. Засега лично
аз успявам, там където съм домоуправител, да се справя с това да постигнем съгласие на 67% от собствениците на идеални части
в сградата да се съгласят със санирането. След като то започне обаче, ще е необходимо 100 процента да изразят съгласие, защото ще се влиза във всеки дом. Този и много други въпроси, свързани с етажната собственост, ни накараха да вземем
адвокат, който ни помага в предварителната подготовка
каза Милен Рачев.
Според него, в голяма степен успехът на санирането ще зависи от активността и подготовката на конкретната община. От една страна, сдруженията трябва да защитят аргументирано искането си за саниране, но от друга – колкото по-бързо една община изследва подалите молби кооперации, толкова по-бързо ще стартира реалният процес. Безспорно първите ще спечелят. Периодът на сегашната програма е двегодишен.
Има уверение, че тя ще продължи и след това, но най-вероятно собствениците ще трябва да доплащат
някаква част от дейностите. Затова трябва да се действа бързо, смята Рачев.
Той е убеден, че трябва масирано да продължи разяснителната кампания за санирането. В един от големите блокове в източната част на града съм домоуправител на един вход.
Моля се на останалите петима колеги от другите входове
да направим среща, да подготвим нещата за създаване на сдружение. На моменти се чувствам като Дон Кихот, който се бори с вятърни мелници, а това е толкова важно. Хората трябва да разберат, че ползата ще бъде огромна. Трябва да бъдат действени, да се интересуват. Останалото зависи от държавата и общините, твърди Милен Рачев.
НБП, Мадлен ПЕЕВА