Днес – 8 декември, примабалерината и балетен педагог акад. Красимира Колдамова празнува рожден ден. Желаем й от сърце здраве, щастие, вдъхновение и нека е все така необятна творческата енергия, с която продължава да заразява своите ученици! Честит празник!
Красимира Колдамова е сред героите на книгата „Стара Загора: 100 портрета“, втора част, създадена по идея на кмета на община Стара Загора Живко Тодоров.
Родена е в града на липите на 8 декември 1938 година. „Това е градът на майка ми Донка, тя е старозагорка. Баща ми Асен е от Бургас. В Стара Загора ме отгледаха дядо ми Петър и баба ми Тонка, тяхната фамилия е Вълканови. Бях при тях до първо отделение, след това се преместих в София при моите родители. Имах много щастливо детство“, споделя в изданието Красимира Колдамова.
По моя път в балета родителите ми ме подкрепяха. Особено майка ми, която беше по-артистична натура. В Стара Загора родът й е бил от интелигентни хора. Сред тях е имало учител, участвал в планирането на града след опожаряването на Стара Загора по време на Руско-турската освободителна война. Майка ми, когато се мести в София, трябвало да реши какво да работи и са й дали възможност да учи руски, за да стане учителка. Докато учеше езика, тренираше за изпити с мен. Така че аз съм закърмена с руската литература. Бях много добра, знаех много стихотворения, рецитирах ги хубаво. Освен това, старозагорският език нали е малко по-мекичък, много върви за руския…, споделя още примабалерината.
По-късно тя учи в балетното училище в София и веднага след това е приета след конкурсен изпит в Софийската опера. Там започва невероятната й професионална кариера.
Красимира Колдамова танцува на сцените на редица световни театри. Гастролира в Европа, Азия, Африка, Централна и Латинска Америка като прима балерина на Софийската опера; като етоал на „Бале Контампорен“ (Франция 1968-1969); етоал на „Гран Бале Класик де Франс“ (1972-73); етоал на „Хоредрам Елиник“ (Гърция, 1973). Танцувала е и познава целия балетен класически репертоар. Изпълнила над 60 роли в 70 постановки. Член е на жури на международни балетни конкурси в Ню Йорк (1984, 1987, 1990); Париж (1984), Улгат, Франция (1986), Осака (1991, 1995), Джаксън (1994), Москва (2007), както и многократно на Международния балетен конкурс – Варна. Педагог в Япония (1985, 1989); Италия (1990); Гърция (1991, 1992). Педагог на четири випуска на ДХУ (НУТИ) (1992, 1995, 2007, 2010). Художествен ръководител на Държавното хореографско училище (1984-88). Има роли и в киното: във филма „А бяхме млади” на Бинка Желязкова и филмите-балети „Поети на танца” на Людмил Стайков и „Куклата” на Михаил Пандурски. Една от създателите на балет „Арабеск“ (1967). Създава „Балетно студио за откриване и развитие на таланта“ (1991). Като режисьор и хореограф през последните години създава балетни спектакли за деца и юноши. В момента залите на балетното студио са в читалище читалища „Цанко Церковски 1946“ и в читалище „Петър Берон 1926” в София.
Всички роли са ми присърце. Имало е такива, които не съм харесала и съм се отказала да ги танцувам. Но всичко, което танцувам, е от сърце. Иначе не става. Отдадена съм на всеки образ пълноценно – и докато го работя, и докато го танцувам. Най-знаковото е това, което публиката е запомнила най-много, а не аз. Но аз ги помня всичките, казва още Красимира Колдамова.
Тя е предала своята любов към балета и уменията в това невероятно изкуство на много свои ученици. Сред тях са и две световни прими – Вяра Начева и Диляна Никифорова. Много често разпознавам таланта от първия път. Затова и с първите години на откриването на студио „Красимира Колдамова”, се замислих за много неща, които в балетното училище трудно могат да се преценят с един изпит от десет минути. Да разбереш за толкова кратко време едно дете скокливо ли е или не? Затова реших да започна с всички деца, които искат. Школата ми по-скоро бих я нарекла – „за откриване и развитие на таланта”. Много деца, които са учили при мен, след това ги насочих да влязат в балетното училище. Поемат ги други педагози. Поддържаме връзка с тях. Някои станаха балерини, заминаха по света, други са в България, казва акад. Колдамова.
Няма тайна на сцената, на нея трябва да си искрен. Моят първи педагог Владимир Белой казваше, и аз го казвам сега и на моите ученички непрекъснато: Не можеш да танцуваш красиво на сцената, ако не си красив вътрешно. Мисли само за хубави неща, лошите мисли ги махай. Живей красиво, движи се красиво, спи красиво, виждай красивото в живота. Това ще ти помогне да танцуваш хубаво!, споделя още Красимира Колдамова.
Напоследък Операта и Балетът в Стара Загора правят много хубави неща. Често ги виждаме по телевизията. Много ми се идва до Стара Загора. Дано се оправи ситуацията с ковид, че така на половин салон не е хубаво. И дано имам възможност да дойда, казва още примабалерината.
NBP.bg, Станимира СТОЯНОВА