каза Мариян АРГИРОВ, изпълнителен директор на веригата технически хипермаркети „Багира“:
Мариян АРГИРОВ е роден на 2 октомври 1985 г. в Стара Загора. Съдружник в „Багира“ ООД. Включва се в семейния бизнес още като ученик в 7-ми клас. В момента е изпълнителен директор на веригата технически хипермаркети.
Семеен, има син на 4 г., кръстен на дядо си Васил Аргиров.
– Г-н Аргиров, работите от ученическите си години в семейния бизнес. На какво Ви научи това?
– Не само аз, и брат ми – Деян Аргиров, също работи от много малък.
Летните ваканции бяхме като общи работници
на заплата. За да видим как се изкарват парите, още от тогава. В началото ни беше трудно – приятелите ни си почиваха, а ние бяхме на складовете – имахме складове в Пловдив, там работехме. Подаваха ни бележки от офисите какво трябва за клиентите, отивахме в склада, събирахме стоката и я товарехме за транспорт. Трябваше да познаваме стоките от малки. По-късно бях нещо като продавач-консултант, на две смени, в магазин за паркети и тапети, какъвто имахме. Е, не толкова голям като сегашните ни магазини. Доволен съм, че съм минал през това. Оказа се полезно. Впоследствие се ориентирах към компютърните технологии за въвеждане на нови системи и номенклатури, както и към маркетинга и рекламата, за което и сега отговарям. Брат ми през годините се занимаваше с организацията на работа из другите градове, сега е в Стара Загора, прави същото. Баща ни много пътува по чужбина и ръководи най-важните неща.
За всеки има доста работа.
– Плюсовете и минусите на семейната фирма?
– За мен има само плюсове. Не съм се и замислял, че би ми било по-добре, ако се занимавах с друго. Така мога да помогна на семейството си, да вложа силата си в нещо общо. Мисля, че съм взел правилно решение, от ранна възраст. Предполагам, същото мисли и брат ми.
Трудности има, като навсякъде. Ако работиш за някой, си по-спокоен психически, отколкото ако отговаряш за 250 души, както е при нас.
Ние не сме забавили заплати никога
вече 24 години. Добре се справяме.
Собственият бизнес тежи повече, рисковете са по-големи. Затова и много хора не искат, други пробват, но се отказват. Не е лесно. Винаги има нещо за вършене, независимо къде си, дали е събота или неделя, като си на отговорна позиция не може да кажеш – неделя е, изключвам си телефона.
– Основното, което сте научил, включително и от баща Ви?
– За бизнеса съм разбрал, че трябва да си упорит, да не се отчайваш лесно. Има трудни моменти. Винаги когато правим новите проекти, при нас е много трудно. В момента „Багира“ има 4 обекта – два в Стара Загора, два в Казанлък, отделно склад на едро в Пловдив и разнос. Южна България цялата сме я обхванали, плюс София и морето.
Баща ми от детството до ден днешен е много коректен. Той не е от хората, които ще се развикат, ще нагрубят. От дете така съм го запомнил – говори с абсолютно спокоен тон, не с кавга. Много умерен човек е. Вече съм на 31 години, продължава да ми е идол, още има на какво да ме научи.
– Навлизаме в сезона на ремонтите. Усеща ли се, какво ново в „Багира“?
– Да, усеща се. Зимата беше тежка за нашия бизнес, отдавна не е имало толкова слаба зима откъм работа. Който е изчаквал хубавото време, сега започва обновление, ремонти, има оживление и в сектор „градина“. Ние във всички сфери сме се подготвили добре. Има много клиенти с поглед към градините си. Там залагаме на къмпинг стоки, шатри, люлки. Тази година предлагаме сгъваеми сетове, каквито малко фирми имат в подобна на нашата гама, лесно преносими, например
маса като куфарче, което се разпъва
със столове, нови модели, които сега се предлагат за първи път. Откъм боите имаме актуални, които са на много добри цени. Имаме и редица предложения градинска техника, нови модели, за всеки джоб – по-евтини, и скъпи. Нашата цел винаги е била такава, защото сме установили, че за един клиент си струва да си купи скъп смесител и по-евтини ключове, за друг е обратното. И ние така сме структурирали магазина – всеки да намери своя ценови диапазон и съответното качество. Продължаваме да работим по този начин, вижда се, че е успешен. В строителството също има оживление, и там сме в готовност с нови марки продукти, актуални предложения, промоционални стоки.
Смело мога да заявя, че поддържаме повече артикули от всички вериги, около 100 000. Няма магазин от тип като нашия, който да поддържа толкова стока. Асортиментът продължава да се обогатява, постоянно вкарваме нова и нова стока.
– Очакванията Ви за пазара? Конкуренцията?
– Аз не мисля никога негативно, надявам се да се подобри, доходите на българите като цяло да се повишат. Да станем по-смели, защото сега сме сякаш наплашени относно харченето. Вероятно защото не знаем какво ще се случи другия месец. Надявам се това да се промени, да станем по-сигурни и наперени като общество, както са в чужбина. Там хората не се притесняват.
Относно конкуренцията – тя е силна, с нея се борим всеки ден.
Ако я нямаше и ние нямаше да сме толкова развити
Трябва да я има във всеки бранш. Държи ни будни.
– Нови проекти след последното разширение с 3 дка търговска площ?
– То се оказа сериозна инвестиция и предизвикателство. Със сигурност предстои нов проект, но може би след година-две.
В много държави искат да отворим „Багира“. Имаме познати, които искат да инвестираме. Ние сме достатъчно конкурентни и за външен пазар. Но за момента сме концентрирани тук, в България.
– А какво мисли млад човек като вас за политиката? За ЕС, за Брекзит? Отразява ли се случващото се на бизнеса ви?
– Ние не сме го усетили. Не знам какво ще се случи след излизането на Англия от ЕС, но ще бъде по-трудно за нас, българите, защото страната е в репертоара ни за емиграция. Терорът, който ни се налага от Близкия Изток, също е лош. Но мисля, че Европа ще се справи. Надявам се да няма сътресения в бизнеса, да не се отрази не само на нас, но и на цяла България като пазар, който и така е доста свит. В една Румъния например, е в пъти по-голям.
Много български фирми от нашия бранш започнаха да се изнасят
там, защото се печели повече, отколкото тук. Фирми-вносители, които могат да си го позволят, се ориентират към Румъния. Нашият пазар повече не може да се разширява, не сме необятен като примерно Русия или САЩ, свива се с годините. Може да се случи, ако се повиши стандартът като цяло, хората да могат да си позволяват повече, да се намалят мита, ДДС. Има какво да се направи. Например, усещал съм, че тип стоки при вноса имат страшно високи такси, което вдига неимоверно крайната им цена. Държавата взема голяма такса. Според мен, много неща се завишават изкуствено от държавата. Има примери, при които оскъпяването е с 60%, само от държавата.
– Спортно семейство сте, разкажете за хобитата на фамилията ви.
– Баща ми е голям фен на волейбола, собственик на „Казанлък волей“, които в момента са на Европейско първенство. Аз харесвам волейбола – да го гледам, но карам АТВ-та. Не остава много време напоследък, но се старая в месеца 1-2 пъти да покарам с група приятели. Това ми е релаксът, хобито, което ме зарежда. На брат ми също, но той е и рибар.
НБП, Дима ТОНЕВА