Христо ТОДОРОВ обмисля да открие ателие в Стара Загора и мечтае… да разбира музиката
Христо ТОДОРОВ е на 33 години, роден е в Стара Загора. Завършил е СУ „Ив. Вазов“ в областния град и престижната лютиерска школа „Антонио Страдивари“ в Кремона, Италия. Има собствено ателие в известното градче, негови инструменти са в ръцете на музиканти по цял свят. Всяка година се завръща в Змейово, при баща си – за ваканция, малко работа, да помогне и на възрастния човек. В момента е тук заедно с двама приятели – испанец и италианец. Абрам е от Барселона, завършил е лютиерство в Кремона, но работи като IT специалист, в Змейово се труди над свой инструмент, а Даниеле се учи от Христо на тънкостите в занаята. Аз завършвам един инструмент и си почивам, споделя Христо Тодоров. Този специално не е презназначен за никого. Когато човек работи, както на мен ми се случва все по-рядко – по свой вкус и виждания, избира модел и материал, които харесва, прави промени отвън и отвътре
има по-голям трепет. По-силни са чувствата
в правенето, и впоследствие при свиренето, а добрите музиканти го усещат.
Кремона е меката на лютиерството в Европа, там официално функционират 165 работилници, с по двама, понякога и трима лютиери, т.е. правят се по 200-300 инструмента месечно. Те са качествени и имат пазар. Светът е голям. Китай се развива с бурни темпове, отпреди двайсетина години класическата музика е задължителен предмет, както и в Япония, и много колеги работят за азиатските пазари – Япония, Корея, Тайван, Китай, обяснява Христо. Разбира се, най-интересно е да се работи за музиканти. Не всеки лютиер има възможността да го прави, защото добрите музиканти са с много високи изисквания. Това са два различни пътя, обяснява той. Единият – големите пазари, майсторът влиза в една обща форма на изработка и завършване, поддържа само нея. Това, което аз съм избрал, е вторият – при завършването на всеки инструмент той да се тества с различни музиканти, за по-реална преценка на акустичните качества. Ангажимент е, време и средства, но пък прави работата интересна и обогатява.
Българинът е на 33 години, но е известен и търсен лютиер. Споделя, че
популярността му дошла след направата на 50-ия инструмент
когато го потърсил колекционер от Москва. Закупил два. През 2013 г. много голям експерт от САЩ също оценил много високо работата му и направил поръчки. Но да работи директно с музиканти, се случва основно през последните няколко години. Коренно си промених идеята за работа, разказва младият лютиер. Реших да работя изключително прецизно, макар и бавно, да проверявам всеки детайл, да мисля на всяка крачка, от избора на материал до завършването. Моите родители са се занимавали с лютиерство и в дома ни в Змейово има много стари материали, през последните години ходя в Босна, в Карпатите, в Северна Италия, където е най-хубавото дърво. Лично го добивам от горите, което е освен средства, голям ангажимент и доста трудно. От последната зима е избрал десетина, които лично е цепил, защото е и експерт по дървесината.
Христо споделя, че
направата на първата цигулка му отнела около 2.5 години
Бил на 22, в Кремона, при лютиери. Докато учил в школата, паралелно работил, и то при известни лютиери като Марко Ноли, Лука Мария Галло, Патрицио Риппи. В неговия курс били около 30 души, от които в момента само едно момиче е избрало лютиерството за своя професия. В Япония е. Българите, които учат лютиерство и работят в Кремона, в момента са 7-8 души. Но има доста нашенци, завършили лютиерство, някои – много добри. Сред тези, които той уважава, са например Пламен Милчев -един от най-добрите български лютиери, Андриан Андреев…Апропо, майката на Христо, Павлина Гогева, е първата жена-лютиер в България. От години живее и работи в САЩ.
Христо е участвал и печелил редица конкурси по лютиерство, има две награди още като студент. Последните две са от миналата година – италиански конкурс в Казанлък.
Обмислям да направя ателие тук, споделя младият човек. Приятно ми е, че вече и български музиканти търсят добрия лютиер. Преди десетина години не бе така. Поверяването на качествен инструмент в ръцете на некомпетентен човек често води до повреждането му. Преди 2 години много добър български музикант купи мой инструмент – Виделин Джеджев, макар да съм считал, че у нас няма кой да ме оцени. Знам, че хората нямат средства, моите инструменти са на цени над 10 хиляди евро, споделя той. Добрите лютиери у нас се броят на пръсти и идеята е
да отворим малко ателие
където да има възможност за ремонти, реставрация, основно за поддръжка на инструментите. В България виждам положително развитие, срещам качествени хора. Те носят радост, приветливост и желание за комуникация. За момента сме се нагласили да поработим общо, с няколко добри лютиери, може би в Змейово, ако се направи по-сериозен поток от клиенти – в Стара Загора. Не аз ще ръководя основно дейността, защото си живея в Кремона и там ми харесва, допълва лютиерът.
А какво изисква добрият инструмент? Първо, човек да е изучил традицията на италианското лютиерство, дълбоко познание на всички школи, за да може когато се поиска инструмент, свързан с дадена школа, да може да вкара характеристиките й. Изборът на материал в зависимост от звука също е труден, дори големи майстори лютиери не го умеят. Необходими са и много експерименти. Решаващо е майсторството, докосването с ръце. Цигулката е творение, тясно свързано с неуловими за механиката, компютрите, процеси. Затова колкото и да напредва светът, към ръчните занаяти, майсторската работа, която изисква сръчност, интересът не пресъхва. Хора с най-различни професии и социален статус искат да работят нещо с ръцете си.
У човека има специална потребност да бъде творец
обобщава Христо Тодоров. Затова и училището в Кремона е претъпкано, отвориха преди 4-5 години и Академия, тя също е препълнена, отделно се учат хора на приятелски начала. Интересът е огромен.
Никога не съм работил за пари. Те не са били цел, казва още старозагорецът. При мен идеята е била и остава да направя нещо специално. Не ме вълнува и че съм спечелил конкурси. Искам да направя нещо още по-специално. Вътрешна потребност ми е. Какво бих искал? Много ми харесва да правя различни неща, имам желание да се науча да свиря на инструмент, да се посветя и на музиката, защото за мен правенето на инструмента е лесно. Привлича ме музиката. Не знам дали съм много музикален, но имам желание. Това е едно от нещата – да разбирам музиката.
NBP.bg, Дима ТОНЕВА