Работещите в комплекса „Марица изток“ и старозагорци, както и засегнатите в другите региони, трябва да знаят едно нещо – единственият им шанс е да разчитат единствено и само на себе си, на своята воля и да не се подвеждат със споразумения, декларации и др., категорична бе Искра Михайлова, народен представител от „Възраждане“

От миналата седмица народният представител от ПП „Възраждане“ от Стара Загора – Даниел Проданов, е част новосформираната комисия към Народното събрание за контрол върху изразходване на еврофондовете. Това съобщи на пресконференция днес в пресклуба на БТА в Стара Загора Искра Михайлова, също народен представител от ПП „Възраждане“ от Старозагорски регион. От ПП „Възраждане“ настоявахме в нея да има представител на нашия регион, тъй като в нея тепърва ще бъдат разглеждани финансовите средства, свързани с териториалните планове за справедлив преход. Още на първото заседание на комисията имаше изслушване на министъра на енергетиката Румен Радев по повод на териториалните планове на трите засегнати области, сред които и област Стара Загора. Единствените, които коментирахме по същество засегнатите региони, бяхме ние от ПП „Възраждане“. Поставихме и актуален въпрос, който не е коментиран досега публично, допълни Искра Михайлова.
Става дума за това, че в последния вариант на Териториален план за справедлив преход за област Стара Загора има няколко анекса. Това са документи, които вече са одобрени от Европейската комисия. Конкретно в комисията ние засегнахме въпроса за Анекс 3. Той е много специфичен документ, тъй като е публикуван като none paper, в превод на български език означава „не-документ“. Няма подпис, не е ясно кой е неговият автор, публикуван е изцяло на английски език, което е недопустимо, тъй като е дело на българското Министерство на енергетиката, сподели Даниел Проданов. В него става дума за 4400 дка терени на „Мини Марица-изток“ ЕАД, които вече са преминали през процеса на добив на въглища и в момента по нашето законодателство, и спрямо концесионния договор на мините с държавата, би трябвало да бъдат рекултивирани и да подлежат на залесяване или евентуално за земеделски дейности. В този анекс обаче е записано, че самият дух на териториалните планове предполага, че тези земи трябва да имат друго предназначение, а именно да бъдат подходящи за индустриални дейности, което предполага да бъде сменено тяхното предназначението. Как ще стане това, не е ясно, тъй като през юли месец миналата година Народното събрание прие решение, с което не могат да бъдат сключвани никакви сделки за продажба на терени на „Мини Марица-изток“ ЕАД. Особено такива, които касаят предстоящо производство на електроенергия от възобновяеми източници. Освен това, в решението на НС е записано едно изключение. Ако става дума за земеделски дейности, е възможно „Мини Марица-изток“ ЕАД да отдават терени, но само за земеделски дейности. Това е огромно противоречие между два официални документа, като този с по-голяма тежест в нашата парламентарна република е на Народното събрание. А от друга страна, териториалният план е издаден от Министерството на енергетиката. Става дума за огромно заблуждение на ЕК, а министър Радев и неговите заместници при изслушването в комисията не отговориха как те обясняват това противоречие. НС е решило, че тези терени не могат да се продават, на тях не могат да се слагат соларни панели. Според териториалния план за справедлив преход обаче, на тях могат да се извършват различни индустриални дейности“, уточни Даниел Проданов.
В разговорите, които проведохме в комисията, нашите опасения бяха потвърдени, че действително, вероятно е трябвало да се спомене в документите към ЕК, че има действащо решението на НС, и това ще възникне като проблем в последващи разговори. Правителството и Министерството на енергетиката основно говорят за парите, които трябва да бъдат усвоени, а не се говори за решения пред комплекса, които ние търсим, коментира Искра Михайлова.
Тя допълни, че има и още едно противоречие, свързано с рекултивацията във въпросния Анекс 3. „То дори е записано в анекса и е фактическо и съществено по отношение на вида рекултивация, който се извършва. От една страна, в България има действаща наредба 26, която коментира начинът, по който трябва да бъдат рекултивирани земите и в нея е записано, че с рекултивацията се възстановява годността на земята за земеделско или госко стопанско ползване. В Анекса, противоречащ на наредбата, е записано – във философията на териториалния план не може да бъдат използвани терените за горско и земеделско стопанство, а трябва задължително да бъдат използвани за индустриални цели. Как ще бъдат уреждани тези противоречия, не се знае, тепърва ще видим“, допълни Михайлова.
Тя коментира и анекс 4, който се отнася до картографирането на уменията на работещите в комплекса „Марица изток“. „Освен неясноти с цифрите относно косвено заетите, не се описва критерият за подбор, нито как ще бъдат избрани хората, които ще бъдат картографирани. Пораждат се основни въпроси, отколкото отговори. Всичко това поражда съмнение, че има интерес от фирми, които правят подобни проучвания, които ще вземат пари, но няма нищо сигурно, че това картографиране ще доведе до реални резултати“, каза още Искра Михайлова.
„Истината е, че решаването на проблемите преминава през цялата документация, с изключително сериозни работни групи и много преговори с ЕК. Работещите в комплекса „Марица изток“ и старозагорци, както и засегнатите в другите региони трябва да знаят едно нещо – единственият им шанс е да разчитат единствено и само на себе си, на своята воля и да не се подвеждат със споразумения, декларации и др. А да изискват и да бъдат непримирими – комплексът да работи възможно най-дълго, както има ресурс да работи още 50-60 години. Тези, които са избирани на избори, трябва да решат как да постигнат исканията на хората. Ние, от ПП „Възраждане“ можем да продължим да проучваме документ по документ и да показваме какво се случва на практика, категорична бе Искра Михайлова.
В пресконференцията участваха и общинските съветници от ПП „Възраждане“ Галин Динев и Тодор Делчев.
NBP.bg, Радослава РАШЕВА