В Стара Загора се създадоха много младежки форми, с които младите хора имат трибуна за своите идеи, сигурна съм, че съревнованието между училищата увеличава стремежа към повече знания, казва още Иванка СОТИРОВА, зам.-кмет Образование, здравеопазване и социални дейности на община Стара Загора

– Г-жо Сотирова, разговаряме с Вас в навечерието на 24 май. Дали за учениците празникът е нещо повече от един почивен ден?
– Би трябвало да бъде повече. 24 май се приема като празник, като начин на общуване между учениците, има нагласата за празнично настроение, но смятам, че не се разбира дълбочинно поводът за този празничен ден през последните години. Поне моето усещане е такова. Сякаш 24 май е с по-голям поглед към абитуриентските балове, към края на учебната година, но не е толкова много свързан с просветителството. В ежедневието, някак си забързани, не винаги успяваме да отдадем значение на истински важните духовни ценности.
Но е хубаво, че
във всяко училище се организират различни събития, които поддържат просветителския дух
за който говорим. Ето, тази година и вашето училище – ППМГ „Гео Милев“, отбелязва 50 години. Има много инициативи, вие също сътворявате част от тях и ви поздравявам за това.
Тази година за 24 май ще има празнично шествие. Настояваме ръководствата на училищата да не се чувстват задължени да включат всички ученици в дефилето пред публиката, а да подготвят и да представят онези форми в училището, които са впечатляващи и то по нестандартен начин. Смятам, че това ще даде и още един стойностен щрих към празника.
– Езикът ни се променя все повече и повече, променя се и самото ни мислене като народ. Смятате ли, че ще дойде ден, когато 24 май няма да се празнува?
– Не мисля, че е възможно. Да, различните поколения, особено по-младите, приемат честванията понякога като забава, като веселие. Но
с времето всяко поколение по различен начин съпреживява традициите
Смятам, че осъзнатостта на българите няма да позволи, както и вашето поколение, да бъде забравен поводът за празника на празниците – 24 май.
– Като говорим за българския език, какво е мнението Ви за заемките от чужди езици в него? Дали трябва да се превеждат и да се интегрират в нашия език, дори да се създават нови думи?
– Преди да дам конкретен отговор, ще споделя съвсем актуална информация от анкета, проведена от МОН сред ученици. Тя показва, че според тях, няма нужда да се учи български език и математика, а трябва да се учат чужди езици и особено английски език. Разбира се, той става задължителен, защото това е езикът на общуването по света. Но по отношение на англицизмите, които навлизат, както и на всички заемки от чужди езици, които се налагат като задължителна лексика, аз също изпитвам раздразнение понякога. В същото време има нови думи, които не могат да се преведат на български, например как да кажем по друг начин „стартъп“. Има и други думи, които не могат да намерят аналог. Разбира се, българският език се развива, модернизира се,
много чужди думи ще влязат и ще се наложат като терминология във времето, но трябва да бъдем предпазливи
към това и то да не се случва на всяка цена.
– Какво още трябва да се направи за подобряването на физическата среда в училищата, на учебната база?
– Във вашето училище има много добре оборудвани кабинети, особено във вашия профил – софтуерни и хардуерни науки. Но винаги има необходимост и от още по-съвременна техника. През последните години МОН изключително много залага на обзавеждане на кабинети, които да съответстват на съвременните технологии – т.нар. STEM кабинети. Сега към тях се въвежда и съвременно оборудване в областта на изкуствата. Естествено, че при такава модерна база много по-достъпно и по-лесно се възприемат теоретичните знания по много науки.
При мои пътувания съм имала възможност да се запозная и с т.нар.
3D формат, който може да те постави в реалност на съпреживяване. Това мечтая да има и в нашите училища
В такъв кабинет могат да бъдат събрани всички науки. Разбира се, за това са необходими много средства. Но се надявам в следващите години да се случи.
Средата в едно училище е много важна. В повечето училища в община Стара Загора са направени основни ремонти, но има още какво да се подобри. Дворът на вашата гимназия, например, е в много лошо състояние. Има и още няколко такива дворни пространства. В момента проучваме възможности за ремонтни дейности. За вашето училище има много хубав проект за ремонт на двора, за почти 2 млн. лв. Правим проучване и, дай Боже скоро, да имаме решение.
Но отправям призив към вас – младите хора.
Може да се активирате сами и да направите нещо за облагородяване на дворното пространство
Например, определен кът, в който да се направи изнесена класна стая, с най-подръчни материали, не са необходими много средства. Винаги призовавам младите хора, когато контактувам с тях, за малко повече активност в тази посока.
– По време на Втория мастер клас по проекта „Младите в атака„ стана дума за изкуствения интелект. Според Вас, той има ли място в областта за образованието?
– Разбира се, че има. Но моето мнение е, че сме възприели тази тенденция малко по инерция, всички говорим за изкуствения интелект. Не трябва да пренебрегваме и словото, езика, хуманитарните специалности. С изкуствения интелект не може да се надгражда. Той ще ни дава много възможности, но не може да ни научи как да говорим, как да разсъждаваме. Скоро бях на среща с Теодосий Теодосиев-Тео. Той казва така:
ако няма базисен интелект, как ще развиваме изкуствения интелект, т.е. фундаментите са важни
Знаете също, че най-големите творци на съвременните технологии, като Бил Гейтс например, изпращат децата си най-напред в най-строги училища, при строги порядки и с цел най-вече децата да се научат да мислят.
Все още не мога да си отговоря на въпроса в каква степен изкуственият интелект може да развива мисловните връзки. Това ме вълнува напоследък и най-вече фактът, че сякаш преминаваме отново в крайност, като говорим за изкуствен интелект. Нека най-напред да развием естествения интелект.
– Какво мислите за междуучилщните състезания, които се провеждат? Съревнованието между училищата създава ли някакво напрежение, полезно ли е?
– Съревнованието винаги трябва да се възприема като положително, защото увеличава стремежа към повече знания.
В конкуренцията няма нищо лошо, при нея се формират други стимули за още по-добро развитие
Няма нищо лошо и в рекламата. Напоследък често казвам на директорите на училищата и детските градини, че не трябва да считат рекламата за нахалство. Чрез рекламирането на дейността на която и да е институция, доказваш собствените си завоевания.
Взаимодействията между училищата също смятам, че са полезни. И моето виждане е, че трябва да има и други такива форми, конкурси, защото всички ученици чрез тях получават възможност да излязат пред публика. Това не е никак маловажно, защото така преодоляваш себе. Например, всеки има притеснение, като да застане пред публика и на сцена. Това се учи с опит.
При провеждането на такива конкурси и състезания между училищата, не се цели непременно те да се конфронтират. А да бъдат съзидателни за още по-добро развитие.
Например, какво пречи вие – от ППМГ „Гео Милев“ от вашата специалност, да подпомогнете учениците в ГПЧЕ „Ромен Ролан“, които направиха прием с насоченост и към IT технологиите. Вие имате повече знания и познания, това може да се взаимства. Подобен обмен може да бъде направен и с ПГКНМА „Проф. Минко Балкански“.
Ако трябва да обобщя, смятам, че е много полезно, че през последните десетилетия се създадоха много младежки форми, които дават възможност на младите хора да имат трибуна за своите идеи.
– Как се определят избираемите предмети във всяка гимназия, в някои от тях те са сякаш фиксирани, а в други – има избор. Откъде се получава тази разлика?
– Това е решение на педагогическите съвети, а в някаква степен се съблюдават и изискванията на закона. Смятам, че има необходимост точно тази система да се усъвършенства. Например, за вашето училище, може да се въведат като избираеми предмети физика и химия, това ще помага на желаещите да учат специалности, свързани с тези науки. Възможно е да стане. Но трябва да има готовност и в педагогическия състав на съответното училище.
Разбира се, според закона, има и много административни пречки, които ограничават, но трябва да се търси начин. Ще уточня също, че когато се работеше по закона, имаше идея, ако в дадено училище има много добър учител в определен профил, той да може да обучава и ученици от други училища. Впоследствие този първоначален замисъл се промени.
– През 2019 г. се появи идеята за създаване на национална Академия по математика за талантливи ученици от цялата страна. Тази идея след това се промени със създаването на ПГКНМА „Проф. Минко Балкански“. Какво спъна реализацията на националната Академия за ученици от 1 до 11 клас?
– Инициатор за създаването на академията първоначално беше г-н Любомир Любенов, но естествено с изключителното разбиране и подпомагане от кмета на община Стара Загора г-н Живко Тодоров. Идеята не се е спънала, защото създаването на новата професионална гимназия в основния си замисъл е свързана точно с нейната реализация. В момента изграждането на сградата продължава, с построяването на мултифункционална зала и общежитие за прием на деца от цялата страна. Това ще създаде възможност за по-добрия подбор на желаещите да се отдадат на математическите науки и ще изпълни идеята за създаването на национална академия.
Действително през 2019 г. започнахме с подбор на ученици от цялата страна. Първоначално имаше много желаещи, но самото натоварване, което предполага допълнителна ангажираност на децата, които се записват, доведе до спад в интереса. Даже във вашата възраст останаха двама ученици от страната…
Същевременно идеята за академия г-н Любенов сега развива с школата си към Центъра за подкрепа за личностно развитие-Стара Загора, която се посещава предимно от по-малки ученици. А другият формат, който дава възможности за желаещи да се равиват в тези науки, е базата на фондация „Миню Балкански“ в старозагорското село Оряховица.
Идеята за създаването на национална академия не е заличена, но не е толкова присъствено активна в днешния ден. Очакваме най-напред да се изгради напълно сградата на новата професионална гимназия. Другото важно е да има изявени учители, които с цялата си нагласа са отдадени да работят. За създаването на национална академия са нужни такива отдадени учители.
И в навечерието на празника на духовността – 24 май, искам да подчертая, че за всяка кауза е много важно да се посветиш с цялото си сърце. В последните години прекалено много се отдадохме на материалното, не бива да пренебрегваме духовното. Млади хора като вас трябва да бъдат поощрявани в различни формати, да им даваме поле за изява, за да бъдат добрият пример.
Въпросите зададоха: Мирослав Минчев, Илия Манолчев и Тодор Христов от 11 А клас на ППМГ „Гео Милев“-Стара Загора