Поемаме организацията на тази инициатива, подобна разяснителна кампания е необходима, за да минимизираме риска от инциденти и от разпространение на зарази по животните, заяви на първия за 2025 г. кметски ден секретарят на Община Стара Загора Николай Диков





Първият за 2025 година кметски ден под ръководството на секретаря на Община Стара Загора Николай Диков, се проведе на 22 януари в общинска зала „П. Р. Славейков“. Основен акцент в работната среща бе насочен към правомощията и отговорностите на кметовете и кметските наместници на селата от общината по два закона – за опазване на селскостопанското имущество и за ветеринарномедицинската дейност. Те бяха коментирани от д-р Дамян Миков, директор на Областна дирекция по безопасност на храните – Стара Загора. Две са основните теми, на които искам да обърна внимание – това са заболяванията по дребните животни и превенцията за предотвратяването им, и проблеми с безконтролно пуснати селскостопански животни по повод на скорошния инцидент край Кюстендил, при който бе предизвикана тежка катастрофа със смъртен случай, уточни д-р Миков.
Пред аудиторията той припомни, че именно кметовете и кметските наместници имат правомощия да налагат санкции при неспазване на коментираните закони. Трябва да работим заедно и в сътрудничество. За съжаление, само с глоби може да има ред и хората да се научат да спазват правилата. Затова апелирам чрез вас до стопаните да стигне информация, че е задължително всички лични стопанства да бъдат регистрирани и всички животни идентифицирани. Отговорността за регистрацията минава през вас, тъй като първата стъпка в този процес е подаване на заявление в кметствата или кметските наместничества. Процедурата е напълно безплатна за стопаните, може да ги успокоите, че други изисквания няма, това не е и повод за проверки от наша страна. Още повече, че когато животните са идентифицирани, държавата поема отговорността за тях. Освен това, така те влизат в безплатната програма за профилактични прегледи, което е още една полза за стопаните, обясни д-р Миков. Разчитам на вас да направите информационна кампания по населените места. Предлагам да организираме и срещи по график, на които заедно с експерти от дирекцията да разговаряме с жителите на селата по тази тема, каза още д-р Дамян Миков.
Поемаме организацията на тази инициатива, още днес ще стартираме подготовката за нея, заяви секретарят на Общината Николай Диков. Подобна разяснителна кампания е необходима, за да минимизираме риска от инциденти и от разпространение на зарази по животните. Нужна е много добра информираност и координацията на действията между всички институции, допълни Диков. Той уточни още, че освен най-важните указания, предоставени от Агенцията по храните, кметовете и кметските наместници ще получат и писмо от Държавна агенция „Безопасност на движението по пътищата“, разпространено до общините след тежкия инцидент в Кюстендил.
Секретарят на общината апелира кметовете на села, където се извършват ремонти от държавата на жп прелези, да направят проверка на състоянието на обходните маршрути и да докладват при наличие на проблеми.
Друг акцент от първия за 2025 г. кметски ден бе програмата за „Младежка заетост“, от която могат да се възползват населените места, и чрез която се назначават лица в помощ на селата – за тяхното почистване и облагородяване.
Пред присъстващите Николай Диков обясни още, че е подготвен правилник за изпълнение на плана за защита на населението при бедствия. Инж. Валентин Георгиев, главен експерт „Защита на населението“ в звено „Инспекторат“ към Община Стара Загора, призова кметовете и кметските наместници при евентуални пожари да контактуват с представителя на оперативния център на пожарната служба на място, както и с дежурния към Общината. Целта е оптимизиране и по-добро координиране на необходимите ресурси от техника и хора при потушаването на пожарите, уточни инж. Георгиев. По-голяма част от заявените от кметовете помощни средства в борбата с огъня – тупалки, мотики и лопати, вече могат да бъдат получени, допълни още той.
По желание на кметовете и кметските наместници и във връзка с наскоро разписаната работна карта между Община Стара Загора и ОД МВР Стара Загора, ще бъде организирана среща и с ръководителя на полицаите, които отговарят за селата. Работата с полицейските служители е особено необходима, вкл. и по отношение на нарушенията, свързани с нерегламентираните сметища. За жалост, имаме сигнали за такива, допълни Николай Диков .
Той уточни още, че се работи активно по въвеждане на видеонаблюдение с изкуствен интелект в населените места от общината. Процесът обаче изисква доста време, както и финансов ресурс.
На срещата от управата на селата на общината изтъкнаха чести проблемни ситуации с тока и със служителите на електроразпределителното дружество. В резултат на техните сигнали от Община Стара Загора ще обобщят всички проблеми по места и ще ги представят на ръководството на дружеството.
След като бъде приет националния бюджет, предстои да бъде структуриран и бюджетът на Община Стара Загора за 2025 година. Ще бъдат взети предвид всички ваши докладни към ресорните зам.-кметове и ще направим всичко възможно да насочим колкото се може повече средства за необходимостите на селата. Стремежът ни е да изпълним програма максимум, като основно ще акцентираме върху инфраструктурата и други необходими ремонти, увери секретарят на Община Стара Загора Николай Диков.
Той съобщи още, че и през тази година ще продължи добрата практика да се информира обществеността чрез публикации в медиите за възможностите, празничния календар и добрите новини от селата на Община Стара Загора.
Радослава РАШЕВА