Мотивация сред младите има, но я губят бързо, защото искат бързи резултати. Ако човек положи усилие да ги мотивира, им се занимава. Процесът е двустранен, но ключовото е и двете страни да осъзнаят, че са си взаимно нужни. Занижените икономически резултати на компаниите от средата и края на 2023 г. много се отразяват върху прогнозите и бюджетите за 2024 г. В IT сферата резултатите за 2023 г. не са впечатляващи, а за 2024 г. компаниите очакват дори по-лоши. Това коментира Антоан Шотаров, катедра „Икономикс“ УНСС, предприемач в предаването „Светът е бизнес“ на Bloombergtv.bg.
Кризата, която по-рано стартира в Западна Европа, вече се усеща в България. Хората трябва да осъзнаят, че последните 10 години пазарът на труда у нас беше на служителя – той можеше да изисква, да търси и променя лесно. Сега обаче, ще се окаже, че е по-скоро на даващия работа, защото не е толкова лесно служителите да си тръгват, тъй като няма много работа. Трябва да се има предвид и изкуственият интелект, който променя правилата на играта, смята Шотаров. „Само хората, които имат знания, могат да са спокойни за бъдещето си“, допълва той.
В годишния си отчет Goldman Sachs посочва, че над 300 млн. работни позиции до 2030 г. ще изчезнат заради изкуствения интелект, а ще създаде позиции за едва 60 млн. – което отчита 240 млн. нетна загуба при нарастващо население. Това ни казва, че трябва да повишим личната си конкурентоспособност, отбеляза Шотаров. „Ако грабнете интереса на студентите, запалите ги и те учат, занимават се и изпълняват. Много важно за преподавателите е да усетим как да им запалим интереса“, допълва експертът.
Обсъждайки темата за еврозоната със студентите, основните минуси са свързани с емоциите, тъй като хората използват страховете на незнаещия. Колкото повече знаят, толкова по-трудно ще е някой да ги манипулира. Затова аз се опитвам да ги науча да са критични и да гледат факти и данни, заяви Шотаров.
„Около 70-80% от студентите не се интересуват от случващото се по света в момента.“ Светът се променя с брутално бързи темпове. Ако на иновацията за парния двигател ѝ е отнело 100 години, за да се развие, то ChatGPT има над 10 млн. ползватели само за един месец. Сега промяната не просто се случва неимоверно по-бързо, а се случва светкавично. Заради интернет глобализацията няма как да спре, заяви Шотаров. „Промяната в света се случва изключително бързо и ние изобщо не сме подготвени за нея, но знанието е това, на което може да се облегнем и да потърсим в него инструментът, който може да ни отвори пътищата за напред.“
Образователната система през пандемията доказа, че може да се дигитализира само за седмица. За да се променяме, трябва да има цялостна визия накъде е образованието на България в следващите 10 години, но за тази цел трябва да има ясна визия и за българската икономика, подчерта Шотаров.
„За да има по-висока добавена стойност, на икономиката ѝ трябва висококвалифициран труд. Единственият начин да говорим за нова икономика у нас е през иновациите. Смолян например има потенциал да стане дигитален център. Много е важно да не отричаме миналото и силните отрасли, където България има възможност да е конкурентоспособна.“
Всички данни показват, че иновациите гарантират на компаниите и държавите в дългосрочен период повишаване на икономическото развитие и стандарта на живот, изтъкна още Шотаров.
Източник: Bloombergtv.bg