Около 11 000 сигнала на година се получават на Горещия телефон на Община Стара Загора. Такава е била цифрата за 2017 г. Последните данни показват, че на ден на горещата линия се обаждат средно около 40 души.
Горещият телефон функционира денонощно към Община Стара Загора от 2012 година, като част от мерките, предприети от кмета Живко Тодоров за подобряване на административните услуги за граждани.
Ако доскоро на ден при нас се получаваха 26-30 сигнала, през последните 6 месеца средно са 40 дневно, казва за НБП Александър Чалъков, началник отдел на звено „Градска мобилност“ към Община Стара Загора. Една от причините за това, според мен, е все по-голямата популярност, която набира Горещият телефон. Другата причина е фактът, че хората виждат в него ефективно средство за отстраняване на нередности и заплахи от различен характер, коментира Чалъков.
Горещият телефон работи денонощно, без почивен ден. Обслужват го 11 служители, които работят на смени на линията. Те отговарят и за други дейности на звено „Градска мобилност“.
НАЙ-МНОГО СИГНАЛИ – ЗА НАПРАВИЛНО ПАРКИРАНЕ
Най-често сигналите, които получаваме, са за неправилно паркирани автомобили, казва Чалъков. При тези случаи разрешаването на казуса зависи от това дали се нарушава наредба на Общината или Закона за движение по пътищата. Когато се нарушават наредбите на общината, сигналът се предава на звено „Обществен ред и сигурност“ и негови служители отиват на място. Например, такива са случаите при паркиран автомобил на тротоар, при който не е оставено необходимото отстояние, или паркиран автомобил на зелена площ. При установено нарушение от звеното правят фиш. Ако има паркиран автомобил на пешеходна пътека, или неправомерно на пътя, това касае Закона за движение по пътищата и тогава сигналът се подава към Пътна полиция.
Сред другите чести сигнали на граждани са тези за нарушаване на обществения ред. Преобладават също сигнали за повредена градска инфраструктура. Множество обаждания има и по време на различни природни бедствия и лошо време. Обикновено, когато падне първият сняг, ситуацията става критична. Рекордът ни тази година беше около 120-130 сигнала за един ден, допълва началникът на звено „Градска мобилност“.
Сред често подаваните сигнали са и тези за безстопанствени кучета. Нашата препоръка към гражданите е, ако има възможност да видят дали животното е маркирано. Ако то има маркировка, значи вече е било в общинския приют, било е кастрирано. Ние няма какво повече да направим, освен ако кучето не проявява агресия и застрашава здравето на хората. Държа да подчертая, че Община Стара Загора няма вина за броя на безстопанствените кучета. Отговорността е на стопаните. Част от тях разплождат кучетата, после не могат да се справят с големия брой и ги пускат на улицата. Нито законът позволява те да се убиват, нито пък това е необходимо, след като е станало по вина на хората, казва Александър Чалъков.
ПРОЦЕДУРАТА
Всеки един от сигналите, получени на общинския Горещ телефон, се проверява. Това, което е в наши правомощия го правим. Когато касае други институции ги насочваме към тях. В 99% от случаите връщаме обратна информация, при това максимално бързо. Колегите от Общината, които са ангажирани да решат даден проблем, го приемат присърце. А бързата реакция се дължи на факта, че всичко се координира по телефона. Разбира се, има случаи, при които е необходимо повече време. Например, когато има сигнал за корона или клони на дърво, които са обрасли много, опират в сграда и т.н., за да има намеса е необходимо писмено заявление в Общината, което трябва да получи одобрение. Но ако има застрашен живот или имущество, веднага се изпраща екип на място, който да извърши необходимите действия, обяснява Чалъков.
Работата на Горещия телефон е доста натоварваща. За да се отработи един сигнал, статистически трябва да се проведат средно 5-6 телефонни разговора, включително и връщане на обратна информация. Ако имаме 40 сигнала на ден, 98% от тях се получават от 8.30 до 18.30 ч. Това е период от 10 часа, което прави около 4 сигнала на час, т.е. за служителите това са 20 телефонни обаждания на час. Ако приемем, че средно едно обаждане трае 1-2 минути, става дума за 40 минути говорене на всеки час. Това касае само сигналите на Горещия телефон. Затова нашият призив към гражданите е да се отнасят по-толерантно към нашите служители. Често се случва, афектирани от даденото събитие граждани, за което ни се обаждат да се държат арогантно с операторите и да „изливат“ негативните си емоции по тях. За служителите е трудно да се възстановят и да продължат работа след подобни разговори. Да, това им е работата, ще каже някой. Но в крайна сметка ние не сме роботи и е нормално емоциите да ни влияят. За нас е важно също, че работата на Горещия телефон се увеличава, което показва, че той работи ефективно, казва Александър Чалъков.
А и удовлетвореността е голяма, когато помагаш. Все по-често се обаждат хора и с благодарности. Ето, миналата седмица дори, във Фейсбук бе коментирано, че служителите на Горещия телефон са сред най-любезните в Общината и най-добре си вършат работата. Наскоро във връзка с ремонта на надлеза над бул. „Славянски“ се появи предложение за организиране на временно кръгово движение до фирма „Новотехпром“. На следващия ден се обади гражданин на Горещия телефон с огромна благодарност за бързата реакция. Радостно е, че имаме и такива случаи, казва Чалъков.
НЕДЕЙСТВИТЕЛНИ ИЛИ НЕПРЕЦЕНЕНИ ПО ОПАСНОСТ ОБАЖДАНИЯ БАВЯТ РЕАКЦИЯТА ПРИ СПЕШНИ СЛУЧАИ
Нашият апел към хората е да подават сигнали, които са действителни и наистина създават неблагоприятни предпоставки. Отвреме навреме ни се обаждат по повод на междусъседски разправии. Решаването на такива спорове не е в нашите правомощия. Друг момент, който се забелязва напоследък, е, че част от гражданите не искат да си дават телефонните номера и имената, а ние не приемаме анонимни сигнали. Гарантирам, че пазим анонимността на данните, използват се само за служебни цели. Такава информация няма как да изтече, допълва Александър Чалъков.
На горещата линия не липсват и куриозни сигнали. Служители в отдела споделят например, за обаждане през нощта, с което възрастна жена алармирала за прилеп в отдушника на банята в 12-етажен блок. Друг случай – дядо се обадил, че две жени седят на любимата му – неговата пейка в парка, ако може полицията да дойде да ги изгони. Не липсват сигнали за Станционната градина, където пейките били заети непрекъснато, а пък от храстите изскачали хора, които плашели жени. С други обаждания граждани питали защо Общината боядисва пейките през деня, а не през нощта; защо самолетите летели толкова ниско, защо имали бяла диря, която трови въздуха…
Понякога се обаждали и възрастни дами, които след 10-12 минутен разговор, казвали – благодаря ви, че ме изслушахте. За нас това не е проблем, но все пак не сме телефон на доверието. Докато водим такъв разговор, може да има сигнал, който наистина се нуждае от бърза реакция. Например, няма да забравя влаковата катастрофа край Калояновец. Плаках с всеки един, който се обаждаше. А в същото време чувствах и удовлетворение, че с координацията помагаш с каквото можеш, разказва една от служителките.
Най-болни за нас са обидите, псувните, грубостта, безпочвени обвинения, че ни си вършим работата. Или недоверието, когато обясняваме, че даден случай не е в нашите правомощия и че сме го насочили към необходимата институция. Нека гражданите бъдат по-толерантни към нас. Важно е хората да знаят, че ние не работим срещу тях. Всеки един сигнал, който приемаме, е с цел да им помогнем, категоричен е екипът на отдел „Градска мобилност“.
Над 120 камери пазят града
Над 120 камери в момента са разположени на възлови места в Стара Загора и следят за опазване на обществения ред. Те разположени на важни места, сред които Автогарата, пред общинската сграда, Плувния басейн, отделите за местни данъци и такси, и др. Наблюдението е денонощно и видеоконтролът се осъществява от звено „Градска мобилност“. Скоро камери ще бъдат монтирани и на възлови кръстовища в града и техният контрол също ще се осъществява от общинското звено.
„Градска мобилност“ контролира в реално време и маршрутите на всички автобуси и тролейбуси, които обслужват Стара Загора. Звеното отговаря и за проследяване на изправността на светофарните уредби, както и на електронните табла по спирките. За жалост, само преди дни отново бе счупено стъкло на спирка в кв. „Три чучура“. Имаше такива вандалски прояви и през миналата година. Искам да напомня на гражданите, че възстановяването на всички щети по спирките се поема от Общината, уточнява Алексъндар Чалъков.
Звеното по „Градска мобилност“ отговаря и за две противопожарни кули – в Борилово и Люляк.
НБП, Радослава РАШЕВА