За необятния свят на първата цивилизация в Европа на територията на днешна България разговаряме с археолога Петър КАЛЧЕВ
– Говорим за облеклото, обувките, естетиката на праисторическия човек и веднага се вижда, че той съвсем не е дивак, облечен с кожи?
– Това много погрешно мнение битуваше допреди 25-30 години. Приемаше се, че тези хора са били едва ли не в полудиво състояние. Археологическите проучвания показват, че още в ранния неолит – краят на 7-о и началото на 6-о хилядолетие пр. Хр., имаме тежести за вертикален тъкачен стан. Това означава, че древните хора, земеделци и скотовъди, са
изработвали платове, от които са шиели своите дрехи
Отначало от коноп и лен, а по-късно, през каменно-медната епоха, започват да използват и вълната. От това време откриваме голямо количество прешлени за вретено, с което са прели вълната и след това с изпредените нишки са тъчели платове, от които са шиели дрехи. За това свидетелства голямо количество от игли и шила, които са инструменти за изработването на облеклата на древните хора.
– Само един поглед към експозицията в уникалния старозагорски музей “Неолитни жилища” – и в малките глинени фигури виждаме как са изглеждали дрехите на тези хора!
– Там има, да речем,
статуетка на жена, облечена в дълга рокля
която би подхождала на всяка съвременна дама за театър, опера или за изискано парти. Роклята е дълга до глезените и е украсена с червени ивици. При моите проучвания при с. Рупките, Чирпанско, открих статуетка на жена, облечена в много елегантна рокля с шевици и украси по нея.
Деколтето на роклята е с бродерия, а около врата й има наниз
вероятно от мъниста. Това високо естетическо чувство виждаме навсякъде – в облеклата, в украсата на керамичните съдове и другите предмети в обзавеждането на дома. Това е общество, което ненапразно е наречено с термина
първата европейска цивилизация
Искам да обърна внимание и на част от малка фигурка, облечена с богато орнаментиран елек…
– На съвременен език ще го наречем бюстие. Дали не е на някоя танцьорка?
– По-скоро е на някоя жрица, която е изпълнявала ритуален танц. Но това, което намираме главно по керамичните фигури, доказва, че особено женските облекла са били много богато украсени. Следователно, естетиката,
кокетството не е било чуждо и на древните жени преди повече от 8000 години
– От разкопките при с. Ябълково, Димитровградско, бе намерена фигурка на мъж с балтон, който изглежда съвсем като днешните дълги мъжки палта?
– Тези хора са използвали козината на козите, с които са тъкали такива плътни тъкани. Има подобни връхни дрехи с качулки като съвременните ямурлуци или палта с качулки, за да се предпазват от студа. По това време зимите са били също така сурови и е имало периоди с висока степен на застудяване. Всичко това
отхвърля всяка представа, че са били увити в кожи
– Прави впечатление, че хората от новокаменната епоха (неолита) владеят изкуството на бодиарта, на татуировките?!
– Ние намираме съдове, които са пълни с натрошена, почти на прах, медна руда, която явно е използвана като грим по лицето и по отделни части на телата на дамите. Намираме и глинени съдове с различни оцветители като червена охра, жълта боя и други пигменти, които вероятно, освен за оцветяване на платовете и на части от дрехите, са
използвани и като грим за лицето, а може и по тялото
Защото има статуетки, които видимо нямат облекла, а са украсени с различни геометрични мотиви. Вероятно това са татуировки по тялото.
Освен татуировките, измислени от древните обитатели на нашите земи, те имат и глинени печати пинтадери с геометрични мотиви. Вероятно върху тях е слаган пигмент, който след това е нанасян върху дрехи и върху човешкото тяло.
Намираме и голямо количество игли за коси
Древните са си правили най-разнообразни прически, които са прикрепяли с иглите. Те са костени, вероятно е имало и дървени. Откриваме и медни игли, които завършват в края със спирала. Древните хора са си шиели и обувки,
наподобяващи съвременните мокасини
от кожа на едри животни и на елени. В Старозагорския регионален музей се пазят два калъпа – ляв и десен. Те изобразяват човешки стъпала до глезените. Вероятно по тях са шиели мокасини, с които са се обували обитателите на нашите земи.
– Как бихме обяснили тази висока степен на естетически подход към ежедневните вещи и външния вид – дрехите, обувките, татуировките?
– Единствено с високата степен в развитието на древната култура и интелекта на тези хора.
На човек с нисък интелект естетиката му е чужда…
Да не забравяме и техните прекрасни накити от мрамор, кост, от мидени черупки. Ушите им са били пробити и са носели медни обеци, както и медни колани.
– В един съвременен музей добре е да бъдат направени възстановки на тези хора с техните облекла, обувки, бижута?
– Аз бях предвидил в нашата експозиция на новата сграда на Регионалния исторически музей в Стара Загора да има такива неща. Но, за съжаление, се прие друга концепция. Тя представя праисторията само “като искри” от нещо, без възможност посетителят да се запознае с необятния свят на първата цивилизация в света.
НБП, Донка ЙОТОВА