Краткосрочната ми цел ще бъде подобряване на работната среда в общинска администрация, подобряване качеството, бързината на обработка на документи и преписки и комуникацията с граждани и бизнес
От 3 юни 2024 г. Община Стара Загора има нов секретар. След конкурс е назначен Николай Диков. „Встъпвам с огромно желание и добронамереност в новата длъжност като секретар на Община Стара Загора. Имам ясна концепция, ясна визия и знания за това, което предстои да свърша в работата ми. Водя се изцяло от целта Стара Загора да се развива, да се модернизира, да надгражда и да става все по-добра за живеене. А оценката дали съм се справил, ще дадат хората“. Това сподели за НБП Николай Диков преди официалното му встъпване в длъжност.
– Г-н Диков, от 3 юни официално встъпихте в длъжност като секретар на Община Стара Загора. Какво Ви мотивира да изберете работата в общинската администрация пред работата в държавната корпорация „Мини Марица-изток“ ЕАД?
– Имаше конкурс за длъжността и взех решение да участвам. Това е краткият отговор. Но смятам също, че всеки човек е длъжен и трябва да променя себе си и своя живот, както и работата, на която се е посветил. Така направих и аз, след размисъл, разсъждения, разочарования, надежди, очаквания. Подредих приоритети си – като естествен етап от живота ми и професионалното ми развитие.
Да, разбира се, че сме имали предварителни разговори с кмета на община Стара Загора г-н Живко Тодоров, във връзка с встъпването му като кмет в този мандат и неговите нови управленски приоритети, структурни промени в екипа на администрацията. Знаете, че бях общински съветник близо 10 години, председател на постоянни комисии, член на комисии, председател на най-голямата група в ОбС-Стара Загора. Знаете и че през 2021 г. по собствено желание напуснах Общинския съвет, като останах част от екипа на „Мини Марица-изток“. Но
продължавах да бъда търсен по теми, които засягат работата на Общинския съвет и на Община Стара Загора
За кратък период от време обяснявах, че не изпълнявам вече такива функции. Но истината е, че почувствах неудобство и дискомфорт и продължих да се занимавам с въпросите, отправени към мен, касаещи развитието и на дружеството, и на община Стара Загора.
Сега се чуват различни интерпретации във връзка с това, че поемам длъжността секретар на Общината. Не смятам да ги коментирам. Вече споделих собствените си убеждения.
– Какви умения и познания, придобити от Вас в борда на „Мини Марица-изток“ ЕАД, считате, че ще Ви бъдат полезни и как?
– Работата ми в дружеството е безценен опит, който може да придобие всеки човек, политик и общественик. Там мащабите на работа са огромни. Само числеността на работещите в дружеството стигат, за да стигнат броя на населението в една община.
Имах и имам възможността да работя със страхотни мениджъри, технолози, инженери,
които допринесоха да развия своите управленски качества. В подобна среда се придобиват и много умения – лидиране, вземане на решения, умения за водене на преговори, стратегическо и пространствено мислене, аналитични умения, управление на кризисни ситуации, комуникация, формулиране и изпълнение на инвестиционни програми. Колкото е различно, толкова е и еднакво с управлението на една община. Освен това, „Мини Марица-изток“ е структуроопределящо дружество, което до голяма степен определя и стандарта на живот в града, общината и региона.
– Както и сам казахте, работата в общинската администрация Ви е позната. Кои са приоритетнитезадачи, които виждате пред себе си?
– Подходих изключително отговорно към конкурса за длъжността секретар на Община Стара Загора. Подготвих концепция, в която формулирах конкретни цели и смятам да ги реализирам в работата си. Един от моите акценти, ще бъде
осигуряване на възможности за външно европейско финансиране на 51-те старозагорски села.
Сред основните ми приоритети е подобряване на обслужването на гражданите и бизнеса, партньорска работа с граждански организации. Ще се случи чрез предлагането на нови услуги, най-вече нови електронни услуги. С колегите, с които ще работя пряко, разглеждаме различни типови модели, които да наложим в най-кратък срок. Например, анализ на най-често използваните услуги в Центъра за административно обслужване. Целта е те да бъдат внедрени в наша електронна платформа и да бъдат предложени на гражданите и бизнеса.
В концепцията си съм заложил и на електронно известяване, включително и чрез SMS, а за услуги, при които има такава възможност, да бъде генерирано и телефонно обаждане чрез чатбот. Възнамерявам все повече да внедряваме и да работим с изкуствен интелект.
Защо е важно електронното известяване?
Когато даден човек или юридическо лице заяви услуга към Община Стара Загора, често получава отговор в последния ден, според посочения срок. Ще положа всички усилия да обезпечим ресурсно и служителите на администрацията, така че преписките да не чакат своя последен срок. Известяването ще помогне на хората, ако е нужно да се добави документация, да става своевременно, така че преписката да върви по-ефективно по своя административен път. Важен момент е и развитието на електронното архивиране, което ще облекчи много работата на администрацията.
Искам Община Стара Загора да бъде все по-добро и престижно работно място, защото смятам, че когато хората идват с желание на работа, ще бъдат по-продуктивни, а и лично удовлетворени. Целта е да отговорим на очакванията на гражданите и високите изисквания, които се поставят към нас.
– Наскоро Общински съвет-Стара Загора прие наредба за провеждане на обществени консултации. Какви ще бъдат Вашите стъпки в тази посока?
– Предвиждам в най-скоро време
разработване на електронна платформа, с която гражданите да могат да поставят свои питания, да дават предложения,
които да бъдат обследвани и предавани на ОбС за реализация. Това ще допринесе много за добрата комуникацията между общината и гражданите. Възможно е при развитието на този процес да бъдат създадени и виртуални приемни. Визията ми с тези нововъведения е да се облекчи максимално комуникацията с общината, да се спести време на хората. Смятам, че ще допринесе и за по-голяма публичност и прозрачност в работата на общинската администрация.
Тук е мястото да споделя, че от 1 юли ще стартира седмичен бюлетин за констатираните нарушения, които са в правомощията на общинския инспекторат и Общинската полиция.
Сред целите ми като секретар е и обновяване на сградата на общината, както и въвеждането на новости, които да доразвиват Стара Загора като умен град. Първа и най-важна стъпка в това отношение е
надграждането на градското видеонаблюдение с аналитичен софтуер, с насоченост към нарушенията на обществения ред.
Но основният фокус и целите ми към момента са насочени към подобряване на работата на общинската администрация.
И ако трябва да обобщя, ще заложа на ясни вътрешни правила, ясни принципи на работа, обективни оценки. На ефективна работа в партньорство с граждани и бизнеса. И най-вече с акцент към опазване на обществения ред от органите на местната власт с помощта на Общинска полиция – всяка община има такива правомощия, но няма ресурси. Затова са необходими законодателни промени, но аз вярвам, че ще се случат, защото ще имат пряк ефект върху подобряването на живота във всички български общини.
– Върви дебат за Зелената сделка, справедливия преход и бъдещето на енергетиката в региона. Как през призмата на Общината виждате бъдещите перспективи?
– Знаете моята позиция, която е насочена към дългосрочната работа на комплекса на „Марица изток“ не само като част от националната сигурност и националната икономика. Икономиката на Стара Загора също се влияе от този ресурс – наличието на кафяви меки лигнитни въглища, от които на територията на нашия регион произвеждаме електроенергия. Държавните дружества, които са в региона, обуславят и висок стандарт на възнагражденията в Стара Загора. През призмата на общинска администрация местното икономическо развитие е основата на просперитета на всяка община.
Зелената сделка, не се случи по най-добрия начин. Тя трябва да бъде сериозно преосмислена и преразгледана, според мен.
През последните години сме от избори в избори, последните правителства не отразяваха интересите нито на региона, нито на българската държава. Националната енергийна сигурност е национален приоритет, който не намери подкрепа. Развиха се лоши сценарии, свързани с работата на комплекса. В тази връзка намирам за абсолютно необходима и правилна намесата на кмета на Стара Загора. Благодаря му, защото той е силна политическа фигура, и знае много повече за значението на комплекса за региона, отколкото национални и пряко отговорни политици.
Категоричен съм и че т.нар. Териториални планове трябва да отразяват реалните необходимости на регионите, а към днешна дата не е така. Трябва добре да оценим какво имаме като ресурси, като материални запаси и като човешки капитал.
Хората, които работят в комплекса, са експерти, технически грамотни, изграждани с години
Ще бъде неправилно, ако регионът се лиши от тях. А и ако днес сме енергиен регион, утре регион на какво ще бъдем? Регион на батериите, на производството, на складовете…?! Това искам да видя в териториалните планове.
От друга страна, ЕС е добра икономическа платформа, в която е най-естествено е ние да имаме свое категорично място. Но трябва да отстояваме своята национална идентичност и национални приоритети. За мен производството на ел. енергия от собствен енергоизточник е национален приоритет.
И отново ще подчертая, че г-н Живко Тодоров, от една страна, много добре управлява интересите на Община Стара Загора в тази насока, опитвайки се да привлече максимален външен ресурс за местната икономика чрез реализирането на качествени проекти с висока добавена стойност и висок обществен ефект. И от друга страна – защитавайки работата на комплекса.
– В парламентарните дебати за националните избори на 9 юни значимо място заемат теми като демографията и образованието. Вашата лична гледна точка и възможностите на Общината да влияе върху подобряването на двата процеса?
– За Община Стара Загора образованието винаги е било приоритет.
Градът от 2011 г. насам бележи основен ръст в инфраструктурното си обновяване, в това число и на образователната инфраструктура
– строителство на нови детски градини и училища, обновяване на сградния фонд. Смятам, че Община Стара Загора се справя много добре с тази задача.
В този управленски мандат приоритет отново са изграждането на нови, модерни детски заведения, съвременни спортни площадки в училищните дворове, ремонт на физкултурни салони и създаването на СТЕМ среда за достъпа до високотехнологични кабинети на учениците. и тези на детски заведения. Секторните политики вървят отлично.
Демографската криза пък е обвързана с всичко, което коментирахме досега – и за икономиката, и за Зелената сделка. Добри работни места и добри възнаграждения са необходими за всеки човек и семейство. Несъмнено образованието, образователната инфраструктура също са много важни. Но ще споделя и още нещо, провокирано от скорошна среща, която имахме заедно с дъщеря ми с една жена, която се грижи за храм в малък български град. От добрата семейна среда зависи и добрата обществена среда.
Днес по-лесно е да престанеш да бъдеш родител. И когато се чудим защо в потока тече мръсна вода, нека първо се запитаме дали ние самите не сме я отровили.
Затова, ние като млади хора, трябва да създаваме семейства, но и трябва ежечасно да възпитаваме у децата изконните човешки ценности. Обществото ни ще преболедува липсата на определени добродетели и ще наложи значимите стойности – нещо, което мисля, че се случва в момента.
NBP.bg, Радослава РАШЕВА