Зимната обстановка тази година подрани и изненада неприятно много шофьори, поели на път без да вземат под внимание метеорологичната прогноза за очакваните ниски температури и сняг. За мнозина, включително професионални шофьори, водачи на товарни автомобили, старопланинските преходи се оказаха снежен капан заради липса на зимни гуми. Ако тръгвате на дълъг път и все още не сте сменили летните гуми, непременно го сторете, казва автомобилният състезател Стефан Георгиев. Направете и сервизно обслужване на автомобила, допълва той. Сложете поне на двигателните колела нови гуми, с хубав каучук. Не избирайте широки гуми, тесните имат по-добро сцепление.
За производството на летни и зимни гуми се използват различни каучукови смеси. При ниски температури гумите с летни характеристики губят своята еластичност, което понижава значително тяхното сцепление с настилката и увеличава спирачния път. Зимните гуми са значително по-меки, запазват своята еластичност при мокри настилки и на доста по-ниски температури, което осигурява необходимото сцепление на протектора с пътното покритие. Важно е да се знае, че ако поставим само предни зимни гуми, а оставим летен комплект отзад, разликата в коефициента на триене между двата моста и пътя е толкова голяма, че при експлоатация води до често и неконтролируемо „занасяне“. Стефан Георгиев съветва на всички колела на автомобила да бъдат монтирани гуми с еднаква сезонност, желателно – от един модел. Не подминавайте ролята и на налягането. То трябва да е съобразено с препоръките на производителя на вашия автомобил и варира между 2 и 2.5 атмосфери. В противен случай колата ще харчи повече гориво и няма да е максимално стабилна на пътя. „Всесезонните“ гуми са компромисно решение. Могат да се използват при средни зимни температури около 0 градуса по Целзий, по добре почистени пътища, но не и при тежки пътни условия. Преди зимата колата има нужда от комплексно обслужване в сервиз – замерване на антифриза, смяна на лятната течност за чистачки със зимна. Не забравяйте, че гумите са елемент на безопасността на автомобила и че икономията от тях може да струва много скъпо. Гумите стареят, дори когато не са в експлоатация, или когато се използват рядко. Факторите, които им влияят, са околна температура, поддръжка, условия на съхранение и употреба, товар, скорост, налягане, дори и стилът на шофиране. Проверявайте ги за стареене – напукване на каучука на външния протектор, раменните части и областта на борда, както и деформации. Прекаленото стареене на гумите може да доведе до загуба на сцепление. Препоръчително е да се наглежда и резервната гума. След пет или повече години в експлоатация гумите трябва да минават през основен преглед. А ако не са сменяни от 10 години, считано от датата на производство, специалистите препоръчват да бъдат сменени с нови, дори ако изглеждат използваеми и неизносени.
НБП, Дима ТОНЕВА