За модата трябва да си подготвен зловещо, ако искаш да си фактор, казват Кристина и Константин ВАМПИЛА
– Кристина, завършила си математическа гимназия, после българска филология, как модата стана твое призвание? КРИСТИНА: Аз обожавам математиката и физиката. Ако можех да сменя живота си, бих искала да съм ядрен физик, за да мога да помогна за баланса и равновесието във вселената. Мисля, че можех да приложа таланта и уменията си в тая област…
Все пак благодаря на Айнщайн, на Макс Планк, на Галоа
Това, което научих от тях, в комбинация с техническия ми ум, ми помогна в създаването на някои от моите колекции. Няма нищо по-красиво от висшата математика и полета на въображението! Ако не бях дизайнер, щях да съм физик. Но нямаше да съм влюбена във физиката, ако не бях дизайнер, артист. – Може ли дизайнерите в малка България да се съизмерват с колегите си в Западна Европа? КРИСТИНА: Ако ми говорите за някои дизайнерки, които са съпруги или любовници на богати бизнесмени, или бащите им са дали пари да се занимават с нещо, това не е мода.
Други пък имат талант да шият – това също не е мода
За мен човек, който се занимава с изкуство, с творчество, ако не е най-добрият, е само никой. Ако няма какво да кажеш, не го прави обществено достояние. Вярвам само в едно нещо, нарича се себеуважение. Няма значение какъв стил изповядваш и как се обличаш, стига да имаш куража да си го износиш. Присъствах на ужасен списък от кончини – интелектуални, духовни и физически на хора, които претендираха, че знаят как да управляват собствената си енергия. – Затова ли в един момент се скрихте от светлините на прожекторите? КРИСТИНА: Отегчението и отвращението ме накараха да се оттегля. Дойде ми до гуша от мода.
Тя все пак е временно господстващ вкус
Макар че нещата, които съм правила преди 20 години, пак са модерни. Аз първа нанюхах пътя, разбрах, че всичко ще тръгне от британската клубна култура. В същото време проби по тази тема показаха Галиано и Маккуин. Само че аз бях в България. Видях, че има и други луди като мен, че Маккуин прави това, което и аз. През 1994 г. казах на Любомир Стойков: ето това е бъдещето на модата. Клубната култура, алтернативната музика я преобърнаха и превърнаха от котюр във вулгарно скъпа мода. Реално сегашната мода се реши в клубовете на Лондон.
Когато у нас излязох с този стил, мислеха, че правя садо-мазо
Аз съм основоположникът на клубната мода в България. Днес моите неща са класика, но тогава трябваше да набирам скорост с много болка, докато се докажа. Горда съм, че съм обличала някои от най-известните български изпълнители, че хиляди у нас и по света носят моите неща. Модата не е просто изкуство. За нея трябва да си подготвен зловещо, ако искаш да си фактор. – Не си правила ревю от дълго време, а сега избра Стара Загора да представиш нова колекция. Защо? КРИСТИНА: Колекцията, която ще представя на 14 февруари, е изцяло барокова. Аз съм учила история на костюма.
Правила съм костюми за Моцартовия ансамбъл от Прага
работих една година за операта в Тел Авив. Предпочитам висшето шиваческо майсторство с тежки бижута. Не съм правила две-три години ревю и сега избрах Виенския салон в Парк-Хотел “Стара Загора”, защото реших, че е подходящ. Писна ми от простотии и реших, че трябва да правя нещо, което на мен ми харесва – висока мода. Искам да работя със скъпи материи. За тази колекция съм си купила материите от Венеция, от
магазин, който от 300 години работи за световни театри
и от платовете му са правени костюмите на много култови филми. – Как се отнасяте двамата към безбройните епитети, често не особено положителни, които жълтите медии сипят по ваш адрес? КРИСТИНА: Не ми пука. Ние стоим в центъра на махалата. За мен те не съществуват. Не знам защо по такъв начин са се намразили тези хора, че да насочат енергията си срещу мен. Предпочитам вътрешно да изживея нещо, отколкото да мразя, да се себенакажа, особено ако съм харесвала човека, който ме е предал, отколкото да накажа него. Не може да яздиш дракона и да не кървиш.
Ако не си умрял 1000 пъти, няма как да направиш нещо хубаво
– Константине, връщаш ли се често в родната Стара Загора? КОНСТАНТИН: Да, самият град и атмосферата са ми близки и приятни. – Готов ли е вече вторият ти роман? С първия предизвика буря в литературните среди. Сега какво да очакваме? КОНСТАНТИН: Хора, които ни познават с Кристина отдавна, знаят, че ние сме концептуалисти и използваме различни изразни средства, за да кажем това, което искаме. Аз
пиша още от ученическите години, имам стихосбирки
Написал съм 12-13 пиеси. През 2005 г. реших сериозно да се занимавам с романи, защото изразните средства на поезията и драматургията вече ми звучаха тривиално и не ме задоволяваха. Стартирах с една мащабна трилогия – трилогия на мрака. Първата книга е “Курт”, втората е готова и в момента е в процес на издаване. Нарича се “Ключът на мрака”.
В книгите ми са намесени окултизмът, езотеризмът
Занимавам се с езотеризъм от съвсем малък. Сега реших да обърна материята в нещо по-разбираемо. Окултизмът да превърна във форма, фабула и герои. Преди този тип литература не се е появявал у нас. – С какво ти помага Кристина? КОНСТАНТИН: Кристина ми помага с какво ли не. В книгите ми има мъжки, женски и неопределени персонажи. Кристина като жена е издигната от мен в култ, защото е един противоречив образ, енциклопедист, съвкупност от женски образи, безкрайна вселена. Тя е един от основните ми прототипи на различни героини в романите. НБП, Мадлен ПЕЕВА