При какви условия и с какви документи хора в тежко финансово положение може да получат безвъзмездна помощ беше изяснено на традиционния кметски ден
32-ма души ще бъдат ангажирани по проект за младежка заетост за поддръжка на обществени терени и общополезна работа в 21 села на Община Стара Загора. Това стана известно днес на традиционната месечна среща на кметове и кметски наместници с представители на общинска администрация, водена от секретаря Николай Диков. „Искам да благодаря на Бюрото по труда за добрата ни съвместна работа и затова, че ще можем да отговорим на вашите изисквания да имате хора на терен, които да ви бъдат полезни в комуналните всекидневни дейности по поддръжката на населените места. Благодаря на всички, които реагираха толкова бързо да подадат предложения за хора, отговарящи на условията“, заяви Николай Диков пред кметовете и кметските наместници.
Избраните 32-ма души ще бъдат ангажирани за период от 9 месеца – почти до средата на 2025 г., на 8-часов работен ден, със заплащане от минимална работна заплата, осигуровки за сметка на работодателя и с право на полагаем отпуск. Желанието ни е да стартираме още през месец септември, посочи на събирането Митра Христова, началник на Отдел „Човешки ресурси“ в Община Стара Загора. Тя предупреди присъстващите, че от страна и на общината, и на Бюрото по труда ще се извършват стриктни регулярни проверки по отношение на натовареността на тези хора и затова дали те са пълноценни и се използват така, че да бъдат ефективни и с резултатна дейност.
„Стартирахме този проект с цел подпомагане на вашата работа в селата и да ви окажем допълнително съдействие. Трябва да се спазват правилата, в противен случай се търпят санкции. По уговорка с Агенцията по заетостта на 22 и 23 август хората, които вие определихте и ние утвърдихме, трябва да се явят в Бюрото по труда за следващия етап от процедурата: подаване на документи и попълване на анкетни карти“, информира още Митра Христова.
Другата значима тема от Деня на кмета и кметския наместник бе разясняването на възможността от бюджета на Община Стара Загора да бъдат подпомогнати хора, изпаднали в тежко финансово положение. Това се случва по реда и условията на Правилника за предоставяне на еднократна безвъзмездна финансова помощ на физически лица на територията на Община Стара Загора. Нормативният документ е приет от Общинския съвет на Стара Загора през 2020 г., а през тази година старейшините приеха изменения и допълнения към него за прецизиране на условията, на които трябва да отговарят гражданите, кандидатстващи за такава помощ.
Условията представи Валентина Бонева, председател на Постоянната комисия по социална политика към Общинския съвет на Стара Загора. Тя специално наблегна, че е необходимо този инструмент за подпомагане, по който досега са раздадени близо 15 хил. лева, да се използва отговорно. „Нека отново да акцентираме пред хората, когато подават заявления да се аргументират коректно, както и да се прецизират документацията, контролът и отчетността. Община Стара Загора предоставя помощ от своя бюджет за случаи и ситуации, които са крайни: много тежко здравословно състояние, много скъпи лекарства или операция, ситуации със загуба на член на семейството, дете с един родител или останало сирак, последствия от природни бедствия и аварии“, изброи Валентина Бонева. И даде пример, че през миналата и тази година са били отпускани средства на семейства, засегнати от пожари в жилищни блокове на Стара Загора.
Правилникът и комплектът документи може да се намерят на сайта на Община Стара Загора и там всеки заинтересован да се запознае подробно с условията и изискванията.
Социалната комисия към Общинския съвет на Стара Загора прави задълбочено проучване на статуса на съответния кандидатстващ за помощ, свързвайки се с всички възможни служби, институции и с личния му лекар, за да се получи обективна картина на имотното и финансовото му състояние. Документите, които се прилагат, включително и ТЕЛК-решение, трябва да са актуални. „Има практика хората да бъдат поканени на заседание на социалната комисия, където те също да аргументират своето желание за парична помощ“, посочи още г-жа Бонева. Проверката на фактите отнема месец или два. Социалната комисия приключва процедурата или със съгласие за отпускане на помощ и внасяне на сесия на Общинския съвет на предложение за отпускането й или с мотивиран отказ.
Гражданин, който е бил подпомогнат по този правилник през тази година, няма право да кандидатства отново през следващата година.
„Вие знаете кои са социално уязвимите хора във вашите населени места, има чудесна възможност да се подпомогнат тези хора, но това ще означава, че трябва да разполагаме с информацията и да сме отговорни при подбора им“, обобщи секретарят Николай Диков.
Той отново апелира към кметовете и кметските наместници да окажат по-активно съдействие в борбата на общинската администрация срещу незаконните сметища, които са пожароопасни и носят сериозен екологичен риск. Диков припомни на управниците на населените места, че подаването на информация за камиони или други превозни средства на нелегални замърсители е част от работата по опазването на обществения ред.
На въпроси на присъстващите отговаря още представител на един от мобилните оператори, който даде разяснения по предстоящи технически промени.