Сувенири с натурална липова вода пусна преди празника Туристическият информационен център, разказва още Маргарита КРУМОВА, началник отдел „Туризъм” в Община Стара Загора
– Г-жо Крумова, ще има ли събития в Стара Загора по случай Световния ден на туризма?
– Тази година Световният ден на туризма съвпада с Международната нощ на изкуствата и програмата на 27 септември е много богата. Предстои да се открие и Фестивалът на виното и културното наследство „Августиада“. Отдел „Туризъм” сме решили да изненадаме нашите съграждани със специално дрон шоу, което ще бъде кулминацията на деня. Ще се проведе вечерта над античната улица на „Августа Траяна”, когато над 100 дрона ще представят различни картини, посветени на Световния ден на туризма, чието мото тази година е „Туризъм и мир”.
В различни цветове те ще представят фигури, посветени на темата, както и емблематични места на Стара Загора. Ще са в композиция, т.е. самите дронове със светлини ще образуват, примерно, Самарското знаме, и чрез движенията си ще преповтарят движенията на знаме, развято от вятъра. Продължителността му ще е петнайсетина минути.
Фирмата изпълнител е извършвала подобно шоу на други места в страната. В нашия град е за първи път. Интересно е, атрактивно, красиво и със сигурност нещо ново за Стара Загора.
Художествената галерия ще е с програма, на сцената пред общината ще е Международният студентски театрален фестивал „Данаил Чирпански”… , навсякъде ще се случват различни събития.
На 21 септември е последният за това лято, може би за годината, безплатен тур за старите сгради на Стара Загора, посветен на Европейските дни на наследството. Ще бъде за емблематичните сгради на Стара Загора.
А след 27 септември ще започнат проявите, посветени на Деня на Стара Загора 5 октомври.
– Къде се позиционира Стара Загора, според Вас, на туристическата карта на страната?
– Мисля, че ставаме все по-популярни. Хората, които идват, споделят впечатления – харесват това, което виждат – зелен, приветлив град, че се работи за развитието на културния живот, включително и че музеите са отворени и в събота и неделя, което е голямо улеснение за посетителите. Имаме прекрасен зоопарк, който след Софийския, е изключително притегателно място. Той е най-посещаваният ни туристически обект, а след него РИМ-Стара Загора. Туристическият информационен център също работи в събота и неделя през летните месеци и посетителите са доволни от това.
Участваме и в редица изложения. Мога да кажа, че се заявихме на туристическата карта. За съжаление, не можем да развиваме планински или морски туризъм, на национално ниво културно-историческият туризъм се рекламира по-слабо и трябват повече усилия, за да могат общини като нашата да бъдат също подпомогнати в своето развитие. Трябва на национално ниво да се работи повече за реклама на България като място за културно-исторически туризъм.
– Сувенирите ви се радват на интерес, виждам посетител и в момента да избира?
– Да, сувенирната ни серия се радва на голям интерес. Най-новият ни продукт е липова вода – специално разработена за нас. Тя е натурална, с функциите на мицеларна вода. От същата серия до края на септември ще има и сапун с липов аромат. Стараем се всяка година да има нещо ново, свързано със Стара Загора.
– Какъв е ефектът от участието на Общината в изложения, събития на национално и международно ниво?
– В България традиционно най-важното изложение е борсата „Ваканция и СПА експо” в столицата. Тази година за пръв път се проведе през месец март, най-голямото събитие в сферата на туризма в България е. Участват много общини, туристически агенции, други държави. За съжаление, това изложение се възстановява бавно след ковид. Може би е нужно повече време, за да се възвърнат всички пазари, които преди присъстваха в София.
Традиционно присъстваме и на борсата за културен туризъм във Велико Търново, защото тя е с тематична насоченост каквато ние развиваме – културно-познавателен туризъм.
В чужбина сме на най-голямото международно туристическо изложение вITB Берлин, Германия, което е най-голямото в Европа, заедно с WTM Лондон. Бяха също и в Истанбул, Турция, в Белград, Сърбия. Акцентираме върху близките на нас държави, следим какви са ни посетителите.
Участието в туристическо изложение не може да бъде измерено веднага. То е инвестиция във времето, която иска постоянство. Да присъстваш години наред. Еднократно присъствие не би имало ефект.
В Берлин щандът на България е голям, участват много общини и редица български туроператори. Те казват, че е много добре, че общините започнаха да инвестират и идват – за тях също е много полезно.
– Кулинарният туризъм става все по-популярен по света. Има ли шанс Стара Загора да е желана дестинация?
– Ние вече за втора поредна година провеждаме голямо събитие на тема „Кулинария” – „Еволюция на вкуса”. Всъщност неговите издания са три, защото преди ковид го организирахме за първи път. Провежда се в залата на Културен център „Стара Загора“, изключително интересно е, с много посетители. За следващата година ще разширим формата и планираме събитието да е двудневно. Има голям интерес от цялата страна, браншът на професионалните готвачи също го оцени високо. Идват топ готвачите от най-големите ресторанти и хотелски вериги у нас да покажат свои техники, начини на готвене, презентации. Интересно събитие, което не се провежда никъде другаде в България. Тук се поставихме на картата като кулинарен център, в който се срещат хора от бранша да обменят идеи, да създадат партньорства. Защото има и изложбена част, където изложители са фирми, заети със съпътстващите дейности на една кухня. Получава се интересна и полезна браншова среща, която освен на нас като любители на храната, е много полезнаи за подрастващите. Тази година имаше над 150 преподаватели и ученици от всички професионални училища в страната.
– Виждате ли потенциал за развитие на туризма в Стара Загора?
– Разбира се, ние за това работим! Трябва да имаме вяра, че нещата ще стават по-добри. Стара Загора е място, което не трябва да бъде скромно и по-малко достойно от други, вече големи и наложени дестинации. Имаме си нашата история, която е важна за развитието на Европа, неслучайно БиБиСи снима филм тук… Разполагаме с благодатни места – музей „Неолитни жилища“, Музей на религиите. Потенциалът е факт, трябва да се работи, и то от всички заедно.
NBP.bg, Дима ТОНЕВА