Местят теми от уроците нагоре и надолу, най-много промени по математика и география
Ориентирането с компас и работа с мащаб и карта отпадат от програмата по география и икономика в 5-и клас. Очаква се само учениците да разбират какво показва мащабът.
Изчисляването на проста лихва пък се качва от 5-и клас в 7-и по математика. По литература предложенията са “Левски” от “Епопея на забравените” и “Под игото” на Иван Вазов да се преместят от 10-и в 9-и клас, а “Моето семейство и други животни” (Даръл) да отпадне от задължителните книги.
Това са част от големите промени в учебните програми, публикувани за обществено обсъждане. Преди седмица от МОН обявиха, че са готови с предложенията по общообразователните учебни предмети от 1-и до 10-и клас. Не се налага писането на нови учебници сега, успокояват деца и родители от екипа на министър проф. Галин Цоков. Нови учебници ще има след 2-3 години, когато се направи по-голямата промяна.
Актуализираните учебни програми ще влизат в сила стъпка по стъпка, за да се осигури възможността за осъществяване на разместването между класовете. За учебната 2023 – 2024 година – за 1-и, 2-и, 3-и, 4-и, 5-и и 8-и клас, за 2024 – 2025 г. – за 6-и и 9-и клас, а за учебната 2025 – 2026 г. – за 7-и и 10-и клас. До одобряването на нови учебници ще се използват съществуващите.
Общо 12 са предложенията за промени в учебните програми по български език и литература. Те предвиждат предимно разместване на теми между класовете. Предлага се например миналите глаголни времена, причастията,
наречията и предлозите да се преместят
от 5-и в 6-и клас, а по-леките теми, свързани с местоименията, с еднородните части в простото изречение, с активната и пасивната лексика, с паронимите, с писането на резюме и на делово писмо да слязат в по-долни класове или в прогимназията. Има идея извършването на морфемен анализ да не се включва в общообразователната подготовка, а по него да се работи в разширената.
Част от промените по география и икономика са свързани с формулировки, лексикални корекции и облекчаване на понятийния апарат. Други – с прехвърляне на по-сложен материал в горен клас. Целта е да има съвпадение с изучаваните теми по други предмети, които са необходими за усвояването на материала по география. Така, поне на теория, биха се улеснили междупредметните връзки, отделено е и повече време за практика, смятат педагози.
Проблематични били няколко неща: при движението на въздушните маси (пасати, мусони) очакваните резултати “разбира схемата на” са заменени със “знае посоката на”. Ако ученикът не е разбрал какво е накарало въздуха да се движи в определена посока, не може да се изисква от него да помни коя е посоката. Още повече при много актуалната необходимост от елементарна “климатична култура” на обществото.
Най-много и най-съществени са промените в 5-и клас, в който се премахват някои нови понятия и материалът се опростява, казват учители. Географски координати няма да се определят, а от учениците ще се очаква единствено да се ориентират спрямо Екватора и Гринуич.
От децата в контекста на географската карта и работата с нея се очаква само да “четат” условни знаци. Искат от учениците да познават формата, но отпада
запаметяването на размерите на Земята
В очакваните резултати се маха даването на примери за видове полезни изкопаеми, както и определянето на значението им. Премахват новите понятия: “числен мащаб”, “Лавразия”, “Гондвана”, “атмосферно налягане”, “приливи и отливи”, “пасати”.
В 6-и клас няма да се изучава Република Корея, а Близкият изток се заменя с Арабския полуостров.
Учениците вече няма да “идентифицират” географските проблеми, а само ще “изказват мнение” по тях. В 7-и клас като очакван резултат се въвежда работата с градусна мрежа и работата с числен мащаб.
Балканският полуостров вече не се изучава в самостоятелен раздел.
В 8-и клас очакван резултат е не изчертаване, а представяне на модел на системата Земя. Нов очакван резултат, свързан с практическата насоченост на обучението, е създаването на карта на природните ресурси с помощта на различни технически средства.
В 9-и клас отпаднали от колоната “нови понятия” са: енергийна ефективност, Европейски парламент, Европейска комисия, Съвет на Европейския съюз, Европейски съд. Има промени в изучаваните страни: Швеция, Нидерландия, Русия, Унгария, Италия.
За всички класове “по алгоритъм” и “по правило” се заменят с конкретни инструкции. Въвежда се ново понятие в 10-и клас: екологично географско положение.
Промени има и в програмите по математика. За 5-и клас отпада понятието проста лихва и очакваните резултати от моделиране. “Тогава се питам при икономиката какво ще обясняват. Простата лихва е един елементарен процент от внесената сума. Реално тя е приложение на процента. За сметка на това се предлага простата лихва да отиде в 7-и клас, но тя така или иначе отново се припомня. Упражняват се знанията по проста лихва в 5-и клас и отново се решават задачи в 7-и и така се затвърждава. Сега в 7-и клас хем ще се вземе като ново знание, хем ще се затвърждава в рамките на 1 час, което не е най-подходящото решение”, коментира Снежинка Матакиева, бивш експерт по математика в МОН и автор на учебници и учебни помагала от 5-и до 12-и клас.
В 6-и клас в очакваните резултати в дела “пропорции” отпада разпознаване на графика на права пропорционалност, но същевременно стои разчитане на данни, представени чрез диаграми и графики. Графиката на права пропорционалност е права линия и реално е част от графиките, които ще се разпознават и тълкуват от учениците няколко урока по-късно в същия клас. Нещата не са синхронизирани, твърди специалистката.
В 7-и клас освен че ще се изучава за първи път проста лихва според предложението, от вероятностите отпада построяване на кръгова диаграма, която се очаква да бъде единствено интерпретирана. До известна степен това облекчава нещата, казва Снежинка Матакиева. Предлага се обаче да отпадне едно основно понятие, каквото е полуравнина и контур. Вследствие на което няма как да се обясни какво представлява ъгъл.
В 8-и клас се предвижда да отпаднат симетриите – централна и осева. Тук пак имало противоречие. В 7-и клас ги изпитваме за знания, придобити в 6-и какво е симетрична точка спрямо координатното начало. А това е централна симетрия. След това се изучава симетрична точка спрямо координатни оси (в 6-и клас). А това е централна симетрия, уточнява специалистката. Според нея още в предучилищна възраст децата строят симетрични образи като пеперуда например, а се очаква да завършат целия училищен курс на обучение без понятието симетрия.
В 9-и клас се маха решаване на системи от две уравнения с две неизвестни члез полагане. Същото важи и за рационални неравенства. В 10-и клас остава решаване на ирационални уравнения с полагане. Това било безумие, защото полагането води до бързо и по-леко решаване на ирационално уравнение. В статистиката махат кредит и рента в 10-и клас, както и квартил и размах – приложни знания. В 9-и клас по биология премахват описването на етапите на психо-сексуалното развитие на личността. Заменя се с “описва същността и значението на сексуалното и репродуктивното здраве”.
В програмата за 10-и клас отпада понятието “раса”.
Източник: 24chasa.bg