На 27 юни в малката зала на Художествената галерия в Стара Загора бе открита самостоятелна изложба с творби на Веселин Куртев. Той е роден през 1959 г. в България. Завършил е Художествената гимназия в Казанлък, а след това специалността „Живопис“ във Факултета по изобразително изкуство във Великотърновския университет. От 1985 до 1989 г. е член на дружеството на художниците в Стара Загора, от 1990 г. е член на Дружеството на художниците в Пловдив, а от 1992 г. – на СБХ. През 2002 г. се премества в САЩ, където през 2006 г. открива Художествената галерия „Алфа Брънсуик“ в Ню Джърси. Тук той продължава да помага за популяризирането на млади художници, да получат признание в своята общност и в чужбина. Произведенията на Веселин Куртев са собственост на много галерии и частни колекции в България, Германия, Франция, САЩ, Малта, Гърция, Белгия, Холандия, Швейцария. Критиката го определя като „уникален неосимволист в абстрактна маска, формиран чрез жестовата свобода на абстрактния експресионизъм“. Българската душевност обаче е белязана от стремежа на твореца да се домогне до вътрешните си преживявания и да им даде „подходяща балансирана естетическа визия“. За тези негови творчески позиции говорят и имената на негови самостоятелни изложби: „Огромна душа“, „Влюбена душа“, „Материята на духа“, „Отпечатъци в Космоса“ и др. И тук проличава българският привкус с емоционалните състояния в самата визия, в самата картина на границата на експресията и символизма. Например, картината „Априлско утро“. Една част от нея е заета от символистичен подход в пейзажа и още една част, която е запазена за състоянието на душата. При него има раздвоение между живото, заобикалящото го като природа, като другата част остава запазена за душевното присъствие. Неговите рисунки в типажите, в персонажите носят романтичен привкус в изображението на любовта между романтиката и символа – най-често християнски като рибата, кръста и т.н.
Рисунките му също се движат в тези посоки. Голото женско тяло е загърнато с тежка тъкана материя, което придава ритуален характер на сцената. В рисунката художникът винаги поставя предмети, образи, които носят някакъв символичен смисъл като подход към цялостната работа. Рисунките на голото женско тяло, рибите – постоянни символни знаци, които свързват хората помежду им по вероизповедание, по идеи и т. н. Заедно с това авторът се стреми да даде точен образ на своите персонажи в картините с определени сцени. „В средата на лятото“ той разделя пространството с живота в неговите форми, с поведенческите рефлекси на своите персонажи. Експресията в произведенията на Веселин Куртев не се ражда само от впечатленията от външния свят, а по-скоро стремежът в художника е да се даде образ на вътрешните душевни преживявания. Вътрешният свят е тема, която господства в целия този цикъл от картини в изложбата. Художникът продължава дълбока нашенска традиция на стремежа на българина за физически допир с онова, което се ражда в душата на твореца. NBP.bg, Донка ЙОТОВА