Лесно е да се открие талант, по-трудното е той да бъде съхранен във времето
Основното нещо, което трябва да дава училището, са не само знания, а уважение между хората. Не е толкова важно човек да знае Питагоровата теорема, по-важно е в училище да се проповядват любов, взаимопомощ, добродетели, които крепят хората векове наред, казва още Любомир ЛЮБЕНОВ, математик, организатор на национални и международни състезания, ръководител на Академията по математика към ЦПЛР-Стара Загора
– Г-н Любенов, младите математици на България и Стара Загора изпращат поредно звездно лято с нови медали и купи от международните азиатски състезания. Кои са най-важните постижения, които бихте отличили?
– Поредните ни успехи не са случайни и са продължение на нещо, което е планирано отдавна. Те се осъществяват благодарение на хора, които са повярвали, че това може да се случи.
През 2015 г. Община Стара Загора – в лицето на кмета Живко Тодоров и зам.-кмета тогава Иванка Сотирова, беше направена първата инвестиция
Имахме първи състезател от Стара Загора – Михаил Михов. Тогава той беше в трети клас, състезава се на азиатския континент в Сингапур и спечели бронзов медал. Благодарение на това, че имахме институционална подкрепа, и на това, че медиите отразяваха коректно, с много вещина и радост постижението на Мишо, през 2016 г. се надигна своеобразна „вълна“. Много родители поискаха техните деца да се изявят и да получат признание в подобни математически форуми в Азия.
Често ме питат няма ли в Европа такива престижни състезания? Оказва се, че най-добрите ученици по математика са от Китай, Япония, Южна Корея, Виетнам, Сингапур.
Азия е меката на ученическата математика
От там не само получаваме положителни емоции със спечелените медали, но и тласък за по-нататъшно развитие на децата.
Защото може да е лесно да се открие един талант, да е лесно да се получи награда, по-трудното е талантът да бъде съхранен във времето. А тази година имаме точно такива ученици.
Те години наред са се изявявали на математически състезания. И продължават да го правят
въпреки че някои от тях са в гимназиална възраст, когато често интересът към математиката намалява и много от децата се ориентират към други области на познанието.
Например, в трети клас през 2019 г. старозагорецът Йоан Михайлов спечели диамантен медал във Фукуока, Япония. Тази година е вече в седми клас и спечели сребърен медал от същото състезание в Сеул, Южна Корея. Така е и при друг старозагорски ученик – Максим Танков, който спечели бронзов медал в Сеул през 2018 г. И сега, 5 години по-късно, като осмокласник, отново в Сеул, спечели сребърен медал. Т.е. успели сме да съхраним математическите таланти. Това естествено става с помощта на родителите. Защото, дори да имаме финансирането, без подкрепата на родителите няма как да се случат нещата.
И тази година направихме поредните пътувания в Азия за две състезания – в Южна Корея и в Куала Лумпур в Малайзия. На двата турнира постигнахме прилични резултати. Прилични, защото, както казах, конкуренцията в Азия е голяма.
За нас Азия е положителен пример и по отношение на трудолюбието
което се демонстрира от азиатските колеги и ученици. Те решават задачи по 8 часа на ден. Задачите са суперсложни, изискват много познания и са голямо предизвикателство.
И пак ще кажа, че за нас най-важното не са медалите, а емоцията, радостта. По-важно е как си постигнал този медал и какво следва оттук нататък. За радост, през последните няколко месеца, когато в Академията по математика подготвяхме ученици от 8 до 10 клас, виждах как те искат да знаят.
Стремежът към знанието за мен е по-ценен, отколкото спечелените медали и купи
Т.е. голямата цел е постигната. Децата са съхранени като таланти, имат съответната мотивация и дай, Боже, да успеят и да имат късмет в живота.
– Какво предстои в Академията?
– В края на миналата година направихме квалификация за състезанието „Математическа дъга“, което провеждахме през 90-те години на XX век. Сега го правим заедно с колегите от фондация „Миню Балкански“ в село Оряховица.
Явиха се повече от 100 деца от цялата страна, 90 от тях класирахме за финала, който ще бъде на 22 септември
Ще припомня, че в това състезание са се явявали ученици, които в момента са големи световни учени. Сред тях е световният шампион по математика Добромир Рахнев. Той в момента е професор по психология. Завършил е Харвардския университет. Негов и все още неподобрен е рекордът за най-бързо решаване на задачите в „Математическа дъга“ – през 1996 г. реши 7 задачи за 6 минути…
Друг изявен математик от същото състезание е Добромир Жечев, той също завърши Харвардския университет. В момента е преподавател по математика в Швейцария.
На тези деца, които ще дойдат на „Математическа дъга“, искаме да покажем, че в от математическите състезания са започнали своя старт вече успели в живота са световни учени – българи.
– Кога стартират заниманията в Академията по математика?
– На 1 октомври в ЦПЛР-Стара Загора. В момента се приемат заявления, могат да се записват ученици от 1 до 12 клас.
Най-важното условие е децата да имат желание и да са готови да приемат предизвикателствата
защото нивото е по-различно, по-високо от това, което се прави в училище. Няма как, гоним световни стандарти.
– Напоследък много се говори за ролята на изкуствения интелект. Как той си кореспондира с математиката?
– Темата не ми е най-близка, но мога да кажа, че някога в Стара Загора развивахме т.нар. математическа и компютърна лингвистика, която е в основата на този процес. Дори има много старозагорци, които са част от такива лаборатории, разработващи подобни продукти.
Бих искал да отлича проф. Руслан Митков и неговия принос за развитието на старозагорските математици-лингвисти
които в момента се занимават с изследвания в областта на изкуствения интелект.
– Може ли изкуственият интелект да измести математика?
– Сигурно е възможно и това. Но все пак има неща, които само човек може да ги каже. Например,
ако някой обясни правилно и простичко една задача и нейните решения във визуален контакт, е едно
Друго е да го прочетеш в интернет, дори и там да е „на живо“.
– Като стана дума за важността на учителя, как ще коментирате последните промени в образователната система у нас?
– През последните години се наблюдават какви ли не щуротии. Аз боравя най-добре с числата. Затова ще дам следния пример – през 2007 г. изпитът за 7 клас по математика беше от 50 задачи. След това станаха 30, 24, 21, вече се обърках колко са…
Всеки гледа и се стреми да промени някаква количествена характеристика. Дори сега се появиха твърдения колко щели да бъдат оценките, колко щели да бъдат домашните…
Ще се нагледаме и на тези поредни експерименти
Спомням си, че имаше един министър на образованието и еврокомисар, който направи учителски събор в София. А какво реално се случва – хората от „Дондуков“ 2 А (адресът на централата на МОН – б.ред.) искат мнение от учителите, но след това не го зачитат. Редовно се дават предложения и редовно не се вземат предвид.
Трябва да е ясно, че образованието се крепи на българския учител. А той си знае какво да прави
Знае как да приема ударите и на управляващите, и на родителите, и на учениците. И да си остане на мястото и да дава знания.
– А прави ли го?
– Прави го. В състезанията по математика, които организирам, участват 18 000 българчета, а зад всяко участие стои учител. Т.е. учителите искат техните деца да знаят.
И ще се върна отново на числата. Намаляваме домашни работи, намаляваме броя на оценките, местим литературни произведения от един клас в друг. А всъщност
основното нещо, което трябва да дава училището, са не само знания, а уважение между хората
Не знам след толкова национални препитвания, дали децата в българското училище ще станат по-добри. Затова смятам, че има компетентни хора и е крайно време някой да им даде възможност да се изявят. Да, всички читави казват – ние страним от политиката.
Но странейки от политиката, стигаме до резултати, които в момента потребяваме всички
Трябва да се проведат много разговори, да се чуят учителите и нещата да тръгнат отдолу нагоре, а не обратно. Защото, пак ще кажа – не е толкова важно човек да знае Питагоровата теорема, по-важно е в училище да се проповядват любов, взаимопомощ, добродетели, които крепят хората векове наред.
– Г-н Любенов, предстоят местни избори. Повечето неща зависят от МОН, но на какво да обърнат внимание следващите управленци на Стара Загора в образователната сфера?
– За мен най-важна е сигурността в училищата и в районите около тях. Сигурността включва безопасността на пътя и пешеходните пътеки, стриктност по отношение на забраната за продажба на алкохол и цигари, за пушенето около училищата. За неправилно паркиран автомобил може да бъде наложена глоба, защо да няма и наредба за санкция при пушене около училищата.
Учениците трябва да знаят кое е разрешено и кое не е, и да спазват правилата
Ако не ги научим от малки да спазват правилата, значи сме пропуснали всичко. Най-важно е да съхраним децата.
NBP.bg, Радослава РАШЕВА