Баща ми е директорът на нашия отбор, имам и двама механици, допълва 21-годишният състезател, шампион на България по автомобилизъм за 2023 г.
За автомобилния спорт се изисква много страст и отдаденост. Точно такъв отдаден човек е Кристиян Христов, в чиято кръв тече истинска обич към автомобилния спорт и картинга. Неотдавна той стана шампион на България и грабна „Купата на кмета“ в автомобилното състезание „Писта Стара Загора“.
– Крис, би ли се представил на нашите читатели?
– Казвам се Кристиян Миленов Христов, на 21 години съм и се състезавам за автомобилен спортен клуб „Стара Загора“. Автомобилен състезател съм от 2018 година, като от 2014-а карам професионален картинг.
– Как се породи в теб желанието да се занимаваш с автомобилизъм?
– Още от малък автомобилният спорт ми е в кръвта. От дете баща ми ме е качвал на картинги и ме е возил. Давал е и на мен да карам сам. Лека-полека започнах да се справям все по-добре. Бих казал, че всичко е в кръвта, когато едно нещо е в теб, ти просто искаш да се занимаваш с него. Няма друг начин. Намираш пътя си и тръгваш по него. Мисля, че любовта към моторния спорт идва именно от картинга с баща ми. Имам голямото щастие да получавам пълната подкрепа на семейството ми.
– В днешно време има безкраен кръг от неща, с които хората се занимават. Автомобилният спорт е на мода в момента, но как един млад човек би избрал да се занимава професионално с това?
– Автомобилният спорт е въпрос на големи финанси, което се явява като затруднение. Има необходимост от спонсори. Дори в момента сме в търсене на такива. Спортът е наистина скъп и начинът, по който тръгваш, трябва да е внимателен. Започваш бавно и в процеса на развитие разбираш дали си достатъчно запален по спорта и дали ресурсите могат да ти стигнат, за да се изградиш до по-високи нива.
Моят път беше точно такъв. Започнахме от нулата, с времето от малкото прогресирахме и видяхме, че можем да се борим и занапред. Освен ресурсите, се изисква и много добра физическа подготовка. Ако някой иска да се занимава професионално с този спорт, той задължително трябва да ходи на фитнес и да прави упражнения свързани с дишането. Лично аз винаги поддържам форма, но преди състезанията бягам доста. Пример бих дал с това, че три седмици преди състезанието, бягам по три пъти в седмицата по седем километра. Това е подготовката ми преди състезанията. От гледна точка на физическите упражнения, правя лицеви опори, коремни преси и други. Тези упражнения ме карат да се чувствам добре, докато тренирам. Това е физическата подготовка.
В България има една единствена професионална писта и това е писта „Дракон“ до село Калояново. Когато отида там, тренирам няколко дни, като карам по цял ден. Естествено по време на тренировките трябва да се пази и колата. Тя си има лимит и трябва да се внимава. Ако се развали и не може да се ремонтира навреме, няма как да отидеш на състезание.
Идеята е, че нещата трябва да се оптимизират, за да можеш да дадеш максимума си в тренировките и съвместно с това да пазиш ресурса.
– Ти каза, че от 2018 година караш професионално кола, а от 2014 година – картинг. Какви са твоите постижения и в двете сфери?
– В картинга най-добрите ми постижения са шампион на България за 2016 година, 26-о място в Световно първенство в Италия за 2016 година, на Европейски шампионат заех 17-о място. Оттам вече преминах в автомобилния спорт, където в началото нямах големи успехи, но това беше периодът на развитие. През 2018 година спечелих второ място на „мокро състезание“ в Серес (Гърция), което също е част от българския шампионат по затворен маршрут. От миналата година имам 2-ро място на „Писта Бургас“. Тази година имам две първи места, две втори места и шампионска купа на България.
– Неотдавна ти грабна „Купата на кмета“ и зае второ място на „Писта Стара Загора“. Ще ни разкажеш ли малко повече за самото състезание? С какво надделя над конкурентите си?
– Ние бяхме доста подготвени преди състезанието. В събота имаше две квалификации и самото състезание беше в неделя. По време на първата квалификация в събота имах технически проблем, който, ако не беше отстранен, нямаше да мога да стартирам състезанието в неделя. Просто нямах правото. За щастие моите механици се справиха много бързо в събота, отстраниха техническия проблем и това ми даде възможността да участвам в неделя.
Имах добра подготовка, от гледна точка на нови гуми и специално гориво. Комбинирайки това с добрата ми физическа подготовка, всичко води до добрия резултат, който постигнах.
Заех второ място, но заради многото събрани точки от други състезания, станах шампион на България. Конкурентът ми беше отпаднал от едно от другите състезания, което му загуби доста точки спрямо мен. Но това е част от спорта, случвало се е и на мен. Затова просто ми беше важно да видя карирания флаг на „Писта Стара Загора“.
– Каква е важността на екипа ти и хората, които са около теб за вашия спорт?
– Екипът е всичко. Без екипа си съм нищо. Баща ми е директорът на нашия отбор. Имам и двама механици. Те се грижат за всичко, свързано с колата. Моята работа като пилот е да отида на пистата, да карам, да тренирам и да се подготвям физически и психически.
– Какви състезания ти предстоят?
– „Писта Стара Загора“ беше последното състезание за сезона. За в бъдеще отново се стремим към шампионска купа за следващата година в нашия национален шампионат по затворен маршрут пак в същата серия.
– Виждаш ли развитие в България за този спорт?
– Формула 1 става все по-известен спорт сред хората. Мисля, че това лека-полека ще се прехвърли и тук. Забелязвам, че вече някои медии се насочват професионално към нашия спорт и имат все по-изявен интерес. Това, според мен, вдъхва позитивизъм към спорта. Повишава се гледаемостта и бих казал, че виждам растеж.
NBP.bg, Йоана ПОПОВА