Има различни причини за загуба на мощност на автомобила. Някои от тях са елементарни – например меките гуми, казва Стайко Стайков, дългогодишен механик и навигатор на автомобилния ас Стефан Георгиев. Ако налягането в тях е паднало под препоръчаното от завода-производител на конкретния автомобил, не се учудвайте, че колата се задъхва. И че едновременно с това харчи повече гориво. Прегледайте и филтрите – горивен и въздушен. Ако са сменяни скоро, обърнете внимание за спукани или хлабави маркучи, през които се изпуска и вкарва допълнително въздух. Това променя горивната смес и колата става „тромава“. Заслушайте се и в двигателя – неравномерният шум на мотора може да подскаже, че на някоя свещ животът си е отишъл. Други възможни причини са кабели на свещи, лоши контактни връзки по кабелите на свещите или бобината, бензинова помпа.
Нормално е работещият климатик да намали мощността на колата. Ако въобще може да се говори за някаква икономия с климатик, тя е около 4000 оборота при бензиновите мотори, когато въртящият момент е най-голям и двигателят най-малко го усеща. Под и над тия обороти е нормално да има осезаема разлика във вървежа на автомобила.
Намалена мощност най-често в практиката се наблюдава при износване на мотора и при некачествено гориво, казва опитният механик. За износения двигател е нормално някой цилиндър да прекъсва и тогава без значение дали колата се движи по наклон или не, мощността пада. Това винаги е придружено и с повишен разход на масло и гориво.
Загубата на мощност при дизеловите двигатели най-често се свързва с неизправности в горивната система и системите за управление на двигателя. В по-новото поколение дизелови двигатели с електронно управление управляващият блок може да постави двигателя в една от различните аварийни програми. В някои от тях това води до липса на мощност и спъване на двигателя. Това е направено с цел да се предотвратят по-сериозни повреди по двигателя и да спомогне единствено за аварийното придвижване на автомобила до най-близкия автосервиз. Затова винаги, когато симптомите са загуба на мощност, е необходимо първо да се провери състоянието на паметта за повреди на управляващия блок на двигателя.
Голяма част съвременни двигатели са оборудвани с турбокомпресор с регулиране на оборотите на турбината. Скъпоструващите ремонти на турбината правят точната диагностика на причината за „загуба на мощност“ задължителна.
Загубата на мощност е индикация за проблем, който изисква компетентна диагностика и решение, затова потърсете специализиран сервиз.
НБП, Дима ТОНЕВА